;
coinex

میکروپلاستیک‌ها تا قلب و مغز بشر نفوذ کرده‌اند!

مطالعات جدید نشان می‌دهند که میکروپلاستیک‌ها تا قلب و مغز بشر نفوذ کرده‌اند. میکروپلاستیک‌ها با وجود اندازه کوچکی که دارند، به سادگی به بافت بدن نفوذ می‌کنند و می‌توانند منجر به التهابات مغزی شوند.

اخیراً نتایج دو مطالعه جدید از سمت دانشمندان موسسه علم و فناوری «Daegu Gyeongbuk» کره جنوبی (DGIST) و محققان دانشگاه پزشکی «کپیتال» در پکن چین منتشر شده است که حاکی از این است که میکروپلاستیک‌ها تا قلب و مغز بشر نفوذ کرده‌اند و می‌توانند به طرز چشمگیری، بافت‌های مغز را از بین ببرند. این دانشمندان کشف کرده‌اند که نفوذ میکروپلاستیک در مغز، قلب، خون و دیگر اعضای بدن، در آینده مشکلات بسیاری برای افراد به‌وجود خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: تشدید سریع بحران میکروپلاستیک ؛ زمین در آستانه بحرانی غیرقابل تصور!

قلب و مغز بشر مملو از میکروپلاستیک‌های خطرناک است

میکروپلاستیک‌ها اگرچه با عرض تنها 5 میلی‌متر کوچک هستند اما اخیرا در سراسر جهان یافته شده‌اند: از قله کوه‌ اورست تا اعماق اقیانوس‌ها. بنابراین جای تعجب نیست که دانشمندان آنها را در درون اندام‌های داخلی بدن نیز پیدا کنند.

در مطالعه‌ای که پیش از این توسط دانشمندان موسسه علم و فناوری «Daegu Gyeongbuk» کره جنوبی (DGIST) انجام شد، تاثیر میکروپلاستیک‌ها بر مغز موش‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعه دیگری، محققان دانشگاه پزشکی «کپیتال» در پکن چین به مطالعه میکروپلاستیک‌های موجود در قلب و جریان خون پیش و پس از انجام عمل جراحی پرداختند.

قلب و مغز بشر مملو از میکروپلاستیک‌های خطرناک هستند

در مطالعه DGIST، اثرات میکروپلاستیک‌ها بر سلامت مغز مورد بررسی قرار گرفت که در طبیعت در معرض نور فرابنفش خورشید و باد بودند. پیش از این نشان داده شده بود این میکروذرات می‌توانند به بافت‌های موجودات زنده از جمله انسان وارد شوند. اثرات عوامل طبیعی مانند باد، تابش نور خورشید، باران و غیره سبب تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی میکروپلاستیک‌ها می‌شود. به عنوان مثال، نور فرابنفش واکنشی ایجاد می‌کند که سبب تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود و ذرات میکروپلاستیک‌ها را به ذرات کوچکتر به نام میکروپلاستیک‌ ثانویه تبدیل می‌کند.

محققان ‌در این مطالعه، میکروپلاستیک‌های ثانویه را با تکرار فرآیندهای طبیعی مذکور به صورت مصنوعی تولید کردند. پس آنها را با اندازه 100 میکرومتر یا کمتر به صورت خوراکی برای یک بار در روز به مدت هفت روز به موش‌ها دادند. گروه دیگری از موش‌ها نیز با میکروپلاستیک‌های هوانخورده تغذیه شدند.

دانشمندان دریافتند موش‌هایی که میکروپلاستیک‌های هوا زده مصرف کردند، افزایش قابل توجهی در میزان پروتئین‌های التهابی مرتبط با تخریب عصبی و مرگ سلولی را تجربه کردند. در این مطالعه مشخص شد میکروپلاستیک‌های هوازده سمی‌تر از میکروپلاستیک‌های هوا نخورده هستند. اما آیا این اجسام ریز می‌توانند به بافت اجزای درونی مانند قلب که یک محیط کاملا بسته است، نفوذ کنند؟ مطالعه جدیدتر به این سوال پاسخ “بله” می‌دهد.

در پژوهش مرتبط دیگری، محققان نمونه‌های قلب 15 نفر را در حین جراحی قلب مورد بررسی قرار دادند. داده‌های دیگر شامل نمونه خون هفت نفر پیش و پس از عمل جراحی بود. آن‌ها با تحلیل داده‌ها و تصویربرداری مستقیم مادون قرمز، میکروپلاستیک‌هایی را در بافت قلب و اطراف آن پیدا کردند.

قلب و مغز بشر مملو از میکروپلاستیک‌های خطرناک هستند

میکروپلاستیک‎‌ها در تمام نمونه‌های قلب و خون یافت نشد، اما 9 نوع میکروپلاستیک در پنج نمونه قلب پیدا شد که عرض آن‌ها بین 20 تا 500 میکرومتر بود. 9 نوع میکروپلاستیک نیز در نمونه‌های خون شناسایی شد. محققان عقیده دارند میکروپلاستیک‌ها علیرغم محصور شدن در حفره قفسه سینه می‌توانند در درون بافت قلب تجمع کنند و همین امکان حضور فعال آن‌ها در خون را میسر می‌سازد.

پلاستیک‌های یافت شده پلی‌ اتیلن (PE)، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی اورتان (PU)، پلی آمین (PA) و غیره بود که در این میان PA و PET با بیشترین مقدار یافت شدند.

مطالعات بیشتری برای بررسی نحوه ورود میکروذرات مذکور به بافت‌ قلب و اثرات بالقوه آن در طولانی مدت مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نفوذ میکروپلاستیک‌ها در قلب و مغز بشر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر