;
coinex

نخستین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی می‌شود

اولین تراشه هوش مصنوعی IBM که برگرفته از مغز انسان است، هم‌اکنون در مراحل توسعه به سر می‌برد. IBM به‌طور جدی وارد دنیای هوش مصنوعی شده است.

نخستین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان در دست توسعه است. IBM به‌عنوان یکی از برترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های تکنولوژی به طور جدی به سمت تکنولوژی هوش مصنوعی قدم برداشته و در نظر دارد محصولاتی را بر پایه این تکنولوژی توسعه دهد. پیش‌تر از همکاری این شرکت بزرگ با سازمان فضایی ناسا برای تولید یک مدل هوش مصنوعی متخصص علوم زمین گفته بودیم و حالا تلاش بعدی IBM در زمینه هوش مصنوعی کلید خورده است.

بیشتر بخوانید: تراشه مغزی Precision با موفقیت روی سه انسان آزمایش شد

تراشه هوش مصنوعی IBM برگرفته از مغز انسان ساخته خواهد شد

با گسترش سیستم‌های هوش مصنوعی و افزایش انرژی مورد نیاز برای انجام محاسبات توسط این سیستم‌ها، نگرانی در رابطه با انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین میزان مصرف آن‌ها به شدت افزایش یافته است.

بر همین اساس، محققان شرکت IBM به‌دنبال ساخت نمونه اولیه تراشه‌های هوش مصنوعی جدیدی هستند که انرژی بسیار کمتری مصرف کرده و به‌دلیل کارآمدی بسیار زیادی، می‌توانند در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های قابل حمل مورد استفاده قرار گیرند.

نخستین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی می‌شود

البته به‌غیر از بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی، این تراشه هوش مصنوعی یک ویژگی جالب و قابل توجهی دیگر نیز به‌همراه دارد؛ محققان IBM به‌دنبال ساخت تراشه‌ای هستند که با تقلید از اتصالات درون مغز انسان توسعه یافته است.

نخستین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی می‌شود

به گفته تانوس واسیلوپولوس (Thanos Vasilopoulos)، محقق ارشد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شرکت IBM در سوئیس:

این تراشه هوش مصنوعی جدید با الهام گرفتن از مغز انسان تولید خواهد شد، چرا که مغز ما می‌تواند با مصرف پایین‌ترین میزان انرژی به عملکرد قابل توجهی دست یابد. بهره‌وری انرژی در این تراشه بدان معناست که می‌توانیم کارهای بزرگ و بسیار پیچیده را در محیط‌هایی با مصرف بسیار کم و محدود باتری انجام دهیم. به‌عنوان مثال، در اتومبیل‌ها، گوشی‌های هوشمند یا دوربین.

وی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد که ارائه‌دهندگان خدمات ابری نیز می‌توانند از این تراشه هوش مصنوعی نسل جدید برای کاهش هزینه‌های انرژی و میزان کربن منتشر شده استفاده کنند.

با این تراشه AI دنیای دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌شود

به گزارش BBC، اکثر تراشه‌های پردازشی موجود دیجیتالی هستند، یعنی اطلاعات را به‌صورت صفر و یک ذخیره می‌کنند. اما تراشه جدید IBM که بر اساس مغز انسان تولید خواهد شد، از اجزایی به‌نام ممریستور (memristors یا ترانزیستور حافظه) استفاده می‌کنند که آنالوگ هستند و می‌توانند طیف وسیع‌تری از اعداد را ذخیره کنند.

این تفاوت بین دنیای دیجیتال و آنالوگ را می‌توان به تفاوت بین کلید خاموش و روشن کردن چراغ و سوئیچ دیمر با قابلیت کنترل میزان نوردهی لامپ‌ها اشاره کرد.

نخستین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی می‌شود

مغز انسان نیز آنالوگ بوده و نحوه کار ممریستورها نیز بسیار شبیه به عملکرد سیناپس‌های مغزی خواهد بود.

به‌گفته پروفسور فرانته نری (Ferrante Neri)، از دانشگاه ساری (Surrey) در انگلستان، ممریستور قابلیت به‌خاطر سپردن تاریخچه الکتریکی را داشته و اتصال تعداد زیادی از آن‌ها به یکدیگر شبکه‌ای مانند مغز بیولوژیکی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

با تمام این تفاسیر، وی توضیح داد که تولید یک تراشه با استفاده از ممریستور کار چندان ساده‌ای نیست. تولید این نوع تراشه علاوه بر هزینه سرسام‌آور، با چالش‌های گوناگونی همچون فرایند تولید بسیار پیچیده و سخت همراه است. با این وجود، پروفسور فرانته نری اعلام کرد:

من نسبت به آینده و تراشه‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند خوش‌بین هستم. این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده آن است که احتمالاً در آینده نزدیک شاهد ظهور تراشه‌های مغز مانند خواهیم بود.

نخستین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی می‌شود

امروزه بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی و حتی گوشی‌های هوشمند کوچک ما نیز به هوش مصنوعی مجهز هستند که در بخش‌هایی مانند دوربین و ثبت تصویر به ما کمک می‌کنند.

محققان IBM امیدوارند که با تولید تراشه‌های آنالوگ شبیه به مغز انسان بتوانند این تراشه‌های جدید را جایگزین تراشه‌های دیجیتال فعلی کرده و علاوه بر کاهش مصرف انرژی و عمر باتری دستگاه‌های قابل حمل، پیشرفت چشمگیری در صنایع مختلف ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طراحی نخستین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر