;
coinex

فضاپیمای روسیه در کره ماه واژگون شد

همانگونه که برخی پیش‌بینی‌ها گفته بودند، فضاپیمای روسیه دچار سانحه شده است. این فضاپیما اولین تلاش روسیه بعد از 50 سال دوری از فعالیت‌های فضایی است.

فضاپیمای روسیه به نام لونا-۲۵ در کره ماه واژگون شد. این فضاپیما که قرار بود روز 30 مردادماه بر روی سطح ماه فرود آید دچار یک وضعیت غیرعادی شده و واژگون شده است. لونا-۲۵ اولین تلاش روسیه بعد از 50 سال دوری از فعالیت‌های فضایی بود و قبل از حرکت به سمت ماه پیش‌بینی می‌شد که این مأموریت 30 درصد احتمال شکست دارد.

بیشتر بخوانید: بازگشت روسیه به ماه بعد از نیم قرن ؛ ماموریتی با 30 درصد احتمال شکست!

مأموریت فضاپیمای روسیه با واژگونی آن به پایان رسید

آژانس فضایی ملی روسیه اعلام کرد که کاوشگر لونا-۲۵ روسیه زمانی که به سطح ماه نزدیک می‌شد، دچار یک «وضعیت غیرعادی» شد.

این فضاپیمای روسی طبق برنامه قرار است دوشنبه، ۳۰ مرداد در قطب جنوبی ماه فرود بیاید و در بخشی از ماه که دانشمندان تصور می‌کنند ممکن است آب یخ‌زده و عناصر گرانبهای دیگری داشته باشد به کاوش بپردازد.

آژانس فضایی ملی روسیه در بیانیه‌ای گفت که طی این عملیات، یک «وضعیت غیرعادی» در ایستگاه خودکار رخ داد که اجازه انجام مانور با پارامترهای تعیین‌شده را نمی‌دهد و کارشناسان در حال تجزیه و تحلیل وضعیت هستند.

مأموریت فضاپیمای روسیه با واژگونی آن به پایان رسید

این سازمان همچنین تصاویری از دهانه زیمان ماه را که از این فضاپیما گرفته شده، منتشر کرده است. این دهانه سومین دهانه عمیق در نیمکره جنوبی ماه است که ۱۹۰ کیلومتر قطر و هشت کیلومتر عمق دارد.

سازمان فضایی روسیه می‌گوید داده‌هایی که تاکنون دریافت کرده است اطلاعاتی در مورد عناصر شیمیایی خاک ماه ارائه کرده است.

این سازمان همچنین گفته است که تجهیزاتش، «برخورد ریز شهاب سنگ‌ها» را نیز ثبت کرده است. لونا-۲۵ که روز چهارشنبه ۲۵ مرداد وارد مدار ماه شد نخستین فضاپیمای روسی از سال ۱۹۷۶ است که این مأموریت را انجام می‌دهد.

این فضاپیما که تقریباً به اندازه یک خودروی کوچک است قرار است به مدت یک سال در قطب جنوب کار کند؛ جایی که دانشمندان ناسا و سایر آژانس‌های فضایی دنیا در سال‌های اخیر آثاری از وجود آب یخ زده را در دهانه‌ها شناسایی کرده‌اند.

وجود آب در ماه می‌تواند منبع مهمی برای اکتشافات فضایی آینده باشد، چون می توان از آن برای ساخت سوخت استفاده کرد و در نتیجه قابلیت بالقوه ماه را برای تبدیل شدن به دروازه‌ای برای سفر به مقاصد دورتر در فضا، برای مثال سیاره مریخ، افزایش می‌دهد.

آژانس فضایی هند نیز سومین مأموریت ماه خود را به سمت قطب جنوب کمتر کاوش شده آغاز کرده و وارد مدار ماه شده است. فضاپیمای «چاندرایان-۳»، که در زبان سانسکریت به معنای «سفینه ماه» است تقریباً همزمان با ماه‌پیمای روسی راهی این سفر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص واژگونی فضاپیمای روسیه در کره ماه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: صدای آمریکا فارسی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر