;
coinex

اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا بر سویه اریس کرونا تایید شد

ظاهراً اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا بر سویه اریس کرونا تأیید شده است. این سویه درحال حاضر در ایالات متحده آمریکا شیوع پیدا کرده است.

سازمان بهداشت جهانی اخیراً از شیوع یک سویه جدید از کرونا به نام “اریس” خبر داده بود و اعلام کرد نسبت به سویه‌های دیگر خطرناک‌تر است و ممکن است در برابر واکسن مقاومت از خود نشان دهد. حال پس‌از گذشت مدتی اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا بر سویه اریس کرونا تأیید شده است. ظاهراً نسخه‌های جدید این واکسن‌ها، می‌توانند مقاومت آنتی‌بادی‌های بدن را به طرز چشمگیری افزایش داده و در برابر خطرات جانبی نیز عکس‌العمل مناسبی ترتیب دهند.

بیشتر بخوانید: سویه جدید ویروس کرونا با مقاومت بیشتر در برابر واکسن کشف شد

اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا بر سویه اریس کرونا تایید شد

به گزارش CNBC، واکسن‌های جدید ویروس کرونا از شرکت‌های مدرنا، فایزر و نواوکس که مبتنی بر سویه XBB.1.5 ساخته شده بودند، ظاهراً در برابر سویه EG.5 یا اریس که اخیراً تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت نیز اثربخشی دارند.

البته این شرکت‌ها همچنان در صف انتظار دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دارند تا بتوانند این محصول را به عموم مردم ارائه کنند. افزون‌براین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هم باید تصمیم بگیرد که کدام دسته از شهروندان به این واکسن نیاز خواهند داشت.

اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا بر سویه اریس کرونا تایید شد

واکسن‌های جدید باید اثربخشی بالایی در برابر اریس داشته باشند، چون این سویه شباهت زیادی به XBB.1.5 دارد. تفاوت عمده میان آنها یک آمینو اسید اضافه در اریس است که احتمالاً می‌تواند تا حدی به گریز این ویروس از سیستم ایمنی کمک کند.

دکتر «نیکول یووین»، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه فلوریدا می‌گوید:

«شرایط مانند زمانی که شاهد ظهور سویه‌های آلفا، بتا، دلتا و امیکرون بودیم و آن‌ها به‌طرز چشمگیری با یکدیگر فرق داشتند، نیست. این‌ها همگی سویه‌های اُمیکرون هستند، بنابراین شباهت خیلی بیشتری به هم دارند. به همین خاطر فکر می‌کنم که واکسن‌ها اثربخشی بالایی روی آنها داشته باشند.»

اثر واکسن‌های جدید فایزر و مدرنا بر سویه جدید کرونا چگونه است؟

مدرنا پنج‌شنبه اعلام کرد که نسخه جدید واکسن آنها در کارآزمایی‌های بالینی موجب تقویت قابل‌توجه آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر اریس و یک سویه دیگر به نام «فورناکس» یا FL.1.5.1 شده است. منتها این شرکت هنوز اطلاعات دقیق سطح آنتی‌بادی را منتشر نکرده، چون این نتایج مقدماتی هستند.

سخنگوی فایزر نیز روز پنج‌شنبه گفت واکسن جدید این شرکت در آزمایشی تازه روی موش‌ها، به‌شکل مؤثر تعدادی از سویه‌های اُمیکرون ازجمله اریس و XBB.1.5 را خنثی کرده است. فایزر هم به‌زودی نتایج کامل یافته‌های خود را منتشر می‌کند.

نواوکس هم اعلام کرده است که انتظار دارد با توجه به شباهت اریس با XBB.1.5، نسخه جدید واکسن آنها عملکرد مناسبی در برابر EG.5 داشته باشد.

گفتنی است که افزون بر اریس، سویه جدیدی از کرونا هم به‌تازگی تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی و آمریکا قرار گرفته که ظاهراً جهش‌های بسیار بیشتری دارد و ممکن است خطرناک‌تر باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا بر سویه اریس کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر