coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

چطور بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

جمع کردن ثروت تنها با کار کردن امکان‌پذیر نمی‌شود، بلکه افراد جامعه باید دست به پس‌انداز و سرمایه گذاری مناسب دارایی‌های خود در طول زمان بزنند تا بتوانند به ثروت خود اضافه کنند. کسب ثروت از سرمایه‌ای که در طول زمان انباشت و جمع‌آوری شده، باید با روش‌های مطمئنی صورت گیرد تا قدرت خرید افراد و خانوارها را در طول زمان حفظ کند.

به دلیل وجود نرخ بالای تورم در اقتصاد ایران، عدم سرمایه گذاری درآمد‌های کسب شده موجب می‌شود خانوارهای جامعه پس از مدتی با مشکلات اقتصادی روبرو شوند و در طول زمان رفاه آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همان طور که گفتیم، راه جلوگیری از کاهش قدرت خرید افراد، سرمایه گذاری درآمدهای کسب شده در یک گزینه مناسب است.

اما سرمایه گذاری مناسب برای هر فردی متفاوت است. برخی از افراد شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند و برخی دیگر صاحب شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیری هستند. برای هر کدام از این افراد نوع خاصی از سرمایه گذاری مناسب است.

از سوی دیگر، عده‌ای از سرمایه گذاران پس‌انداز بالایی دارند و عده‌ای دیگر می‌خواهند با پول کم شروع به سرمایه گذاری کنند. تا اینجا به شخصیت سرمایه گذاری اشاره کردیم. باید دانست که سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد. یکی از این راه‌ها، سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری و در واقع شیوه غیرمستقیم سرمایه گذاری است. این صندوق‌ها دسته‌بندی مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به صندوق درآمد ثابت اشاره کرد. در ادامه به بررسی این سوال که چطور بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم می‌پردازیم.

صندوق درآمد ثابت مناسب چه افرادی است؟

صندوق‌های درآمد ثابت نوعی صندوق سرمایه گذاری کم ریسک است. به دلیل این که سرمایه اولیه افراد را در هر شرایطی حفظ می‌کنند، برای کسانی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریز دارند، مناسب هستند. سرمایه گذاران ریسک گریز تمایلی به پذیرش نوسانات بازار ندارند. افرادی همچون کارمندان، زنان خانه‌دار یا بازنشستگان که در دوره‌های قبل یا حال حاضر درآمد‌های ماهانه دارند، می‌توانند از پس‌انداز‌های خود به صورت ماهانه سود دریافت کنند.

مقایسه بانک با صندوق درآمد ثابت

بانک‌ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار به سپرده‌های بلندمدت یک ساله 20.5 درصد سود پرداخت می‌کنند. این در حالی است که بانک‌ها علاوه بر سپرده‌های یک ساله، سپرده‌های دو ساله و سه ساله نیز قبول می‌کنند. بانک به سپرده‌های بلندمدت دو ساله و سه ساله به ترتیب 21.5 و 22.5 درصد سود پرداخت می‌کنند. سرمایه گذاری در بانک فقط سود ساده به افراد می‌دهد اما با سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت می‌توان از سود موثر نیز بهره‌مند شد. به عنوان مثال صندوق ندای ثابت کیان به سرمایه گذارانش ماهانه سود پرداخت می‌کند. در این شرایط سود آن ساده بوده و سالانه 23.34 درصد می‌شود.

اما اگر این سرمایه گذاران تمایلی به دریافت سود ماهانه نداشته باشند، می‌توانند گزینه‌ای را پرداخت کنند تا سود ماهانه پرداخت نشود و سود به صورت موثر حساب شود. در این شرایط سود سالانه این صندوق به 26 درصد خواهد رسید. با توجه به این اعداد می‌توان دریافت که از لحاظ سوددهی صندوق ندای ثابت کیان عایدی بالاتری نسبت به بانک به سرمایه گذاران خود پرداخت می‌کند.

مقایسه نرخ شکست سرمایه گذاری در بانک و صندوق درآمد ثابت

سرمایه گذاری در بانک نرخ شکست دارد. نرخ شکست به معنی میزان جریمه‌ای است که سپرده گذار در صورت برداشت زودتر از موعد قرارداد باید پرداخت کند. به عنوان مثال اگر فردی سپرده گذاری یک ساله در بانک کرده باشد اما بنا به هر دلیلی بخواهد قبل از یک سال سرمایه خود را از بانک خارج کند، نرخ جریمه‌ای باید پرداخت کند.

البته نرخ جریمه از مبلغ سود است نه اصل سرمایه و در واقع سود وی با میزان کمتری محاسبه خواهد شد. این در حالی است که سرمایه گذاری در صندوق ندای ثابت کیان بدون نرخ شکست است و سرمایه گذار می‌تواند به صورت روزشمار از سود صندوق بهره‌مند شود.

نکات مهم برای انتخاب صندوق درآمد ثابت

برای اینکه در میان صندوق‌های درآمد ثابت متفاوت، بهترین صندوق را انتخاب کنیم شاید مهم‌ترین ویژگی میزان بازدهی آن صندوق باشد. صندوق‌هایی که در گذشته بیشترین میزان عایدی را داشته‌اند، می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. دلیل تفاوت در میزان سودآوری صندوق‌های درآمد ثابت پورتفوی آن‌ها است.

حداکثر پورتفوی صندوق‌های درآمد ثابت از اوراق درآمد ثابت تشکیل شده است اما حداکثر تا 10 درصد از کل دارایی صندوق می‌تواند به سهام نیز تعلق داشته باشد و در آن سرمایه گذاری شده باشد. نوع سهام انتخاب شده در این صندوق‌ها می‌تواند میزان سودآوری صندوق‌های با درآمد ثابت را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد. البته بازدهی تنها معیار برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت نیست.

دومین موضوعی که برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت به آن توجه کرد، اندازه صندوق است. صندوقی که اندازه بزرگی داشته باشد عموما قابل اطمینان‌تر است.

.

پایان رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر