;
coinex

بیکاری 40 درصد از نیروی کار انسانی تا سه سال آینده؛ مقصر اصلی، هوش مصنوعی!

مطالعات جدید می‌گویند که تا سه سال آینده، بیکاری 40 درصد از نیروی کار انسانی توسط هوش مصنوعی اتفاق خواهد افتاد. اما راه فرار چیست؟

کمپانی مطرح IBM در یک مطالعه جدید علام کرده است که هوش مصنوعی تا 3 سال آینده منجربه بیکاری 40 درصد از نیروی کار انسانی خواهد شد. البته این پیش‌بینی جدیدی نیست و بارها افراد مختلف فعال در زمینه تکنولوژی و شرکت‌های بزرگ فناوری دیگر نیز خطرات هوش مصنوعی را به تمامی مردم جهان گوشزد کرده و در مورد آن هشدار داده بودند. غیراز این موارد، IBM در یک بررسی دیگر اعلام کرده که فشار و استرس از دست دادن کار توسط هوش مصنوعی باعث شده تا بسیاری از فعالان فناوری به استفاده از داروهای مختلف بپردازند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی 7800 نفر از کارمندان IBM را طی پنج سال آینده از کار بیکار می‌کند

بیکاری 40 درصد از نیروی کار انسانی در نتیجه رشد هوش مصنوعی

براساس مطالعه‌ای که IBM انجام داده است، هوش مصنوعی مولد تأثیر زیادی بر بازار کار جهانی خواهد گذاشت و ۴۰ درصد افراد در سه سال آینده مجبور می‌شوند به مهارت‌های جدید روی بیاورند. دراین‌بین، خبر خوش آن است که ۸۷ درصد از مدیرانی که در مطالعه‌ آی‌بی‌ام بررسی شده‌اند، انتظار دارند کارکنانی که از ChatGPT استفاده می‌کنند، جایگزین افرادی شوند که از هوش مصنوعی هنگام کار بهره نمی‌برند.

IBM برای مطالعه‌ خود نتایج دو نظرسنجی را بررسی کرد. در یکی از این نظرسنجی‌ها ۳ هزار نفر مدیر سطح C از ۲۸ کشور جهان شرکت کردند و جامعه‌ آماری نظرسنجی دوم ۲۱ هزار نفر کارمند از ۲۱ کشور سرتاسر جهان بود.

بیکاری 40 درصد از نیروی کار انسانی تا سه سال آینده؛ مقصر اصلی، هوش مصنوعی

نتیجه‌گیری اصلی IBM از مطالعه‌ اخیرش این است که مدیران باور دارند از هر ۱۰ نفر نیروی‌ کارشان، ۴ نفر، یعنی حدود ۱٫۴ میلیون نفر کارمند و کارگر، به‌دلیل پیاده‌سازی‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون‌، به کسب مهارت جدید نیاز دارند.

انتظار می‌رود روی‌ کار آمدن هوش مصنوعی کارمندان مختلف را در هر سطحی تحت‌تأثیر قرار دهد و این فناوری بیشترین تأثیر را بر شاغل سطح پایه خواهد گذاشت. ۷۷ درصد از مدیران اجرایی شرکت‌کننده در مطالعه‌ IBM اعلام کردند که درحال‌حاضر اثرات هوش مصنوعی را در برخی موقعیت‌ها مشاهده کرده‌اند و این شرایط در سال‌های آینده تشدید خواهد شد.

مطالعه‌ ماه مارس IBM نشان داد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند بر ۳۰۰ میلیون شغل در سرتاسر جهان تأثیر بگذارد؛ اما ۸۷ درصد از مدیران اجرایی در گزارش این شرکت اعتقاد دارند که بیشتر موقعیت‌ها به‌جای جایگزینی با هوش مصنوعی به‌طور گسترده‌تری با این فناوری ادغام خواهند شد.

بیکاری 40 درصد از نیروی کار انسانی تا سه سال آینده؛ مقصر اصلی، هوش مصنوعی

میزان تأثیر هوش مصنوعی با‌توجه‌به نوع مشاغل می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، احتمال جایگزین‌شدن این فناوری با مشاغل مرتبط با تدارکات کمتر است و احتمال اینکه هوش مصنوعی روی مشاغل مرتبط با امور مالی تأثیر بگذارد، خیلی بیشتر است. افزون‌براین، مشاغل مرتبط با خدمات مشتریان و بازاریابی امنیت زیادی دربرابر جایگزین‌شدن با هوش مصنوعی ندارند.

تحقیقات IBM نشان می‌دهد افرادی که مهارت‌هایشان را با فناوری‌های جدید هماهنگ می‌کنند، نه‌تنها شغلشان را حفظ خواهند کرد؛ بلکه عملکرد بهتری در آن جایگاه ارائه خواهند داد. در این گزارش آمده است:

تحقیقات شعلی مبتنی‌بر فناوری نرخ رشد درآمد را به‌طور متوسط تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد و درآمد افرادی که روی هوش مصنوعی تمرکز دارند، تا ۳۶ درصد بیشتر از افرادی خواهد بود که از این تکنولوژی بهره نمی‌برند.

IBM با جمع‌بندی یافته‌های خود اعلام کرد که هوش مصنوعی جایگزین افراد نخواهد شد؛ اما کسانی که از این فناوری استفاده می‌کنند، جایگزین کارکنانی خواهند شد که از پذیرش و استفاده از آن خودداری می‌کنند. آی‌بی‌ام ازجمله اولین شرکت‌هایی بود که تأیید کرد استخدام نیروی‌ کار را برای مشاغلی متوقف خواهد کرد که می‌توان آن‌ها را با هوش مصنوعی انجام داد.

یکی دیگر از یافته‌های جالب IBM، کاهش اهمیت مهارت‌های STEM است. این معیار در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان مهم‌ترین نیاز نیروی‌ کار در نظر گرفته شد؛ اما اهمیت آن در سال ۲۰۲۳ به کمترین حد ممکن رسیده است. درحال‌حاضر، مدیریت زمان و توانایی اولویت‌بندی کارها ازجمله مهارت‌های مهم نیروی‌ کار محسوب می‌شوند و پس‌از‌آن، توانایی کار در محیط‌های تیمی و برقراری ارتباط مؤثر با دیگران از اهمیت فراوانی برخوردارند.

با وجود نتایجی که IBM از مطالعه‌ خود به‌دست آورده است، قبلاً نمونه‌های زیادی را دیده‌ایم که هوش مصنوعی مولد جایگزین نیروی‌ کار انسانی شده یا انتظار می‌رود به‌زودی جایگزین آن‌ها شود. استرس و اضطراب از‌دست‌‌دادن شغل باعث شده است تا ۸۰ درصد از کارکنان فناوری از داروهای مخلتف استفاده کنند. گفتنی است که مصرف الکل نیز بین کارکنان شرکت‌های فناوری به‌دلایل مشابه افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بیکاری 40 درصد از نیروی کار انسانی توسط هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر