;
coinex

احیای بینایی با سلول‌های بنیادی ؛ انقلابی در درمان آسیب‌های چشمی!

براساس نتایج یک مطالعه در حوزه بینایی، دانشمندان موفق به احیای بینایی با سلول‌های بنیادی و بهبود آسیب‌های چشمی در فاز اول آزمایش‌ها شده‌اند.

پژوهشگران در مطالعه بالینی جدیدی یک روش درمانی جدید را مورد آزمایش قرار داده‌اند که به بیماران آسیب‌های چشمی کمک خواهد کرد. دانشمندان در فاز اول این آزمایش بالینی موفق به احیای بینایی با سلول‌های بنیادی طی یک پیوند قرنیه‌ بیمار خود شده‌اند. نتایج این بررسی نشان از موفقیت در بازگرداندن بخشی از بینایی افرادی که دچار آسیب چشمی شده‌اند دارد.

در این روش که تحت عنوان پیوند CALEC شناخته می‌شود، سلول‌های بنیادی از چشم دیگر بیمار برداشت شده و در آزمایشگاه پرورش داده خواهد شد. سپس با گذشت چند هفته امکان قرار دادن این سلول‌ها در چشم آسیب‌دیده فراهم می‌شود. با این کار علاوه‌بر اینکه بینایی بیمار بهبود خواهد یافت، چشم به رشد سلول‌های جدید تحریک خواهد شد و می‌توان به شرایط مطلوبی جهت پیوند قرنیه در آینده رسید.

نتایج این مطالعه درمجموع برای بیماران بسیار امیدبخش بوده، زیرا روشی جدید برای بازیابی بینایی ازدست‌رفته‌ آن‌ها به ارمغان می‌آورد. دانشمندان در فاز بعدی آزمایش‌ها که از همین حالا آغاز شده، 15 بیمار با پیوند CALEC را به مدت بیش از 18 ماه تحت نظر خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: پیوند سر به گردن ؛ پزشکان اسرائیلی سر یک کودک فلسطینی را به گردنش وصل کردند

احیای بینایی با سلول‌های بنیادی

در فاز اولیه این آزمایش، 5 داوطلب حاضر شدند که 2 نفر از آن‌ها بدون دخالت بیشتر با بهبودهای چشمگیری در بینایی خود مواجه شدند. در این راستا دو بیمار دیگر هم به شرایط پیوند قرنیه دست یافتند. با این‌حال متأسفانه بیمار پنجم موفق به دریافت پیوند CALEC نشد، زیرا سلول‌های بنیادی وی در آزمایشگاه به‌میزان کافی رشد نیافت.

احیای بینایی با سلول‌های بنیادی

«اولا جورکوناس»، محقق ارشد این مطالعه در این رابطه عنوان می‌کند: «یافته‌های اولیه ما نشان می‌دهد که CALEC می‌تواند امیدی برای آن دسته از بیماران باشد که بینایی خود را به‌شکلی درمان‌ناپذیر از دست داده‌اند و از آسیب‌های قرنیه چشم رنج می‌برند.»

دانشمندان امیدوارند که با روش احیای بینایی با سلول‌های بنیادی سرانجام به کمک بیمارانی بشتابتد که دچار سوختگی‌های شیمیایی یا آسیب‌هایی شده‌اند که آن‌ها را از دسترسی به پیوند قرنیه مصنوعی محروم ساخته است. گفتنی است نتایج این بررسی علمی در مجله Science Advances منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص امکان احیای بینایی با سلول‌های بنیادی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر