coinex
راهنمای خرید تکراتو

جایزه یک میلیون دلاری برای حل یک مسئله ریاضی

موسسه‌ای جهت حل یک مسئله ریاضی که بیش از یک قرن ذهن ریاضی‌دانان را درگیر کرده جایزه‌ای یک میلیون دلاری تعیین کرده است

به گزارش نیویورک پست، فرضیه ریمان برای نخستین بار در سال 1859 توسط برنهارت ریمان پا به عرصه پر رمزوراز ریاضی گذاشت و حالا یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین مسئله‌های حل‌نشده ریاضیات محض به‌شمار می‌رود. چنانچه این فرضیه اثبات شود، حقایق فراوانی در مورد اعداد اول، نشان خواهد داد.

این فرضیه مطابق با تابع زتای ریمان بوده و بیان می‌دارد که «صفرهای تابع زتای ریمان فقط در اعداد منفی زوج حقیقی یا اعداد مختلط با بخش حقیقی 1/2 است». این فرضیه حاکی از نتایج حاصل از توزیع عدد اول است. در سال 2000 فرضیه ریمان را معمای هزاره نام‌گذاری کردند که به‌عنوان یکی از هفت مسئله ریاضی که جهت افزایش دانش ریاضی ضروری‌اند، شناخته شد.

با وجود اینکه پاسخ به فرضیه ریمان یک «بله» یا «خیر» ساده خواهد بود، اما راه‌های فرضی بسیاری جهت دستیابی به این پاسخ وجود دارد، و کلیه آن‌ها به میزان زیادی دشوارند.

بیشتر بخوانید: تینا ترکمان پنجمین ریاضی‌دان ایرانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه هاروارد شد

جایزه یک میلیون دلاری برای حل یک مسئله ریاضی

درحال‌حاضر، موسسه ریاضی کلی در ماساچوست برای حل یک مسئله ریاضی به شکل اثبات‌پذیر و موثق یک میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.

در همین زمینه، مت پارکر، ریاضی‌دان، تشریح کرده که اعداد اول پایه تمامی اعداد هستند. وی اعلام می‌کند که اعداد اول در ریاضیات همچون اتم در شیمی و آجر در صنعت ساخت‌و‌ساز است.

حل یک مسئله ریاضی

پارکر در ادامه افزود: «برای بررسی اعداد به عامل اول آن‌ها نگاه می‌کنید، به‌عنوان مثال 63 حاصل ضرب 7x3x3 است. اعداد اول عامل ضرب ندارند.»

شواهد فراوانی مبنی‌بر درستی فرضیه ریمان برای به نتیجه رسیبدن ریاضی‌دانان وجود دارد، بااین‌حال لازم است درستی آن باز هم ثابت شود. لذا، چنانچه فرضیه ریمان درست نباشد، بیشتر آنچه بشر در مورد ریاضیات می‌داند اشتباه خواهد بود.

طی ۱۶۴ سالی که از طرح فرضیه ریمان گذشته، چند ریاضی‌دان تلاش داشته‌اند تا آن را حل کنند، بااین‌حال هیچ‌کدام به‌عنوان اثبات این فرضیه مورد پذیرش قرار نگرفتند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جایزه بزرگ برای حل یک مسئله ریاضی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر