coinex
راهنمای خرید تکراتو

ساخت ربات اسکلتی پوشیدنی توسط محققان ایرانی

پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت ربات اسکلتی پوشیدنی برای توان‌یابان شده‌اند که توسط زائر کربلا در راهپیمایی‌های اربعین مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، ربات اسکلتی پوشیدنی تحت عنوان تجاری «اِکسپو» یک ربات پوشیدنی اسکلت بیرونی پایین‌تنه بوده که از طرف پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری تربیت مدرس ساخته شده و هم‌اکنون نسخه ششم آن جهت استفاده از محیط‌های شهری و کلینیکی به عنوان یک ابزار کمک حرکتی در اختیار توان‌یابان کشور قرار گرفته است.

این ربات که درحال‌حاضر از طرف زائر کربلا در راهپیمایی اربعین مورد استفاده قرار گرفته، برای افراد دارای ضایعه نخاعی راه رفتن کاربرد داشته و راه رفتن با آن منجر به بهبود دردهای نئوروپاتیک و کاهش اسپاسم عضلانی خواهد شد، ضمن آنکه راه رفتن با این ربات در حفظ و افزایش توده عضلانی استخوان تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ساخت رباتی برای نظافت سرویس بهداشتی ؛ نتیجه بهتر با هزینه کمتر [+ویدیو]

عملکرد ربات اسکلتی پوشیدنی ساخت ایران

«سید مصطفی حوایجی»، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده ربات اسکلتی پوشیدنی طی گفت‌وگویی، بیان داشت: «افرادی که دچار فلج پایین‌تنه هستند، به ویژه توان‌یابان ضایعه نخاعی و افراد درگیر با ضعف عضلانی و یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین‌تنه می‌توانند از ربات اسکلتی بیرونی استفاده کنند و برای استفاده از آن لازم است کاربر توانایی کافی در حفظ تعادل به وسیله دست‌هایش را داشته باشد.»

ساخت ربات اسکلتی پوشیدنی

طبق اعلام وی این ربات، با گرفتن پا از طریق بندها، به راه رفتن فرد کمک می‌کند و درواقع این ربات به جای توان‌یاب، راه می‌رود. وی درباره نحوه عملکرد آن افزود:

«توان‌یابان برای حفظ تعادل خود نیاز دارند از عصا و یا واکر کمک بگیرند. با استفاده از این ابزار معلولان می‌توانند یک ساعت و نیم راه بروند.»

حوایجی ضمن اشاره به دارا بودن این محصول دانش‌بنیان از استاندارد بین‌المللی ISO13458، خاطرنشان کرد: «این اسکلت قابل استفاده توسط توان‌یابان با قد 155 تا 190 سانتی‌متر با حداکثر وزن 90 کیلوگرم است و این ربات با استفاده از موتور، باتری و گیربکس، امکان راه رفتن را برای معلولان فراهم می‌کند، به این صورت که توان‌یاب بر روی صندلی مخصوصی که ربات بر روی آن قرار دارد، می‌نشیند و با بستن بندهای ربات به پای خود، ربات، شروع به کار می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ساخت ربات اسکلتی پوشیدنی توسط محققان ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر