;
coinex

تماشای طولانی مدت نمایشگرها بر رشد کودکان تاثیر منفی دارد

تحقیقات جدید این موضوع را به اثبات رساندند که تماشای طولانی مدت نمایشگرها می‌تواند بر رشد کودکان تأثیر منفی بگذارد. این موضوع بیشتر در چه سنی تأثیرگذار است؟

دانشمندان ژاپنی در پژوهش‌های تازه خود به این نتیجه رسیدند که تماشای طولانی مدت نمایشگرها بر رشد کودکان تأثیری منفی می‌گذارد. این پژوهشگران عنوان کرده‌اند، کودکان یکساله‌ای که مدت زمان زیادی در روز را به تماشای محتوا از نمایشگر می‌پردازند، بیش‌از دیگر کودکان به تأخیر در رشد مبتلا می‌شوند و این موضوع بیشتر در سنین بین 2 تا 4سال اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: کاهش مصرف انرژی منازل با رنگ جدید ساخته شده توسط دانشمندان استنفورد

تماشای طولانی مدت نمایشگرها بر رشد کودکان تأثیر منفی می‌گذارد

دانشمندان ژاپنی در تحقیقی متوجه شده‌اند که کودکان یک‌ساله‌ای که بیشتر از همتایان خود در مقابل نمایشگرها قرار دارند، در 2 سالگی از نظر رشد مهارت‌های حرکتی ظریف و قابلیت‌های شخصی و اجتماعی دچار تأخیر می‌شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد که این تأخیر در 4 سالگی از بین می‌رود.

البته این مطالعه نمی‌گوید میان استفاده از نمایشگرها و تأخیر در رشد مهارت‌ها رابطه علت و معلولی وجود دارد، بلکه از وجود یک رابطه همبستگی بین این دو خبر داده است. این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده ارزش ارتباطات چهره‌به‌چهره در کودکان باشد.

تماشای طولانی مدت نمایشگرها بر رشد کودکان تأثیر منفی می‌گذارد

«دیوید جی. لوکوویچ»، روانشناس تحول مرکز مطالعات کودکان ییل می‌گوید:

تعاملات چهره‌به‌چهره میان والدین و فرزندان در ارائه اطلاعات مهمی نظیر حالات صورت، کلمات، لحن صدا و بازخورد فیزیکی نقش بسیار مهمی دارد و به یادگیری زبان و معانی کمک می‌کند. لوکوویچ می‌گوید: «وقتی کودکان فقط به یک نمایشگر نگاه می‌کنند، چنین اتفاقی نمی‌افتد. او ادعا می‌کند که از یافته‌های این مطالعه شگفت‌زده نشده است.»

محققان ژاپنی برای انجام این مطالعه پرسش‌نامه‌هایی را درباره رشد مهارت‌های کودکان و زمان استفاده از نمایشگرها به والدین حدود 8000 کودک دادند. نکته جالب این بود که کودکانی بیشتر در برابر نمایشگرها قرار داشتند که مادرانشان برای اولین‌بار در سنین پایین‌تر بچه‌دار شده بودند و درآمد و سطح تحصیلات کمتری داشتند یا از افسردگی پس از زایمان رنج می‌بردند.

در میان این 8000 کودک، تنها 4 درصد روزانه 4 ساعت یا بیشتر در برابر نمایشگرها بودند، درحالی‌که 18 درصد بین 2 تا 4 ساعت از صفحات نمایش استفاده می‌کردند و اکثر آن‌ها روزانه کمتر از 2 ساعت با این نمایشگرها روبه‌رو بودند. محققان می‌گویند هرچه میزان قرارگیری در برابر نمایشگرها بیشتر بوده، احتمال مشاهده تأخیر در رشد مهارت‌ها بیشتر شده است.

البته دانشمندان تأکید کرده‌اند که میان استفاده از نمایشگرها برای آموزش و تفریح تمایزی قائل نشده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تأثیر منفی تماشای طولانی مدت نمایشگرها بر رشد کودکان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر