coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش مصرف انرژی منازل با رنگ جدید ساخته شده توسط دانشمندان استنفورد

دانشمندان دانشگاه اسنتفورد آمریکا با تولید یک نوع رنگ جدید موفق به کاهش مصرف انرژی منازل شدند. این رنگ در مواقع مختلف می‌تواند تغییر کند!

دستاوردی جدید از دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا خبرساز شد. این دانشمندان توانستند با ساخت یک نوع رنگ جدید که تلفیقی از چند رنگ مختلف است، کمک شایانی به کاهش مصرف انرژی منازل کنند. همانطور که گفتیم، این رنگ فقط به رنگ سفید نیست و در مواقع مختلف می‌تواند تغییر کند و متناسب با محیط منزل به کاهش مصرف انرژی کمک کند. نکته جالب در مورد این دستاورد، جلوگیری 80 درصدی از اشعه فروسرخ خورشید است.

بیشتر بخوانید: منطقه خلیج‌فارس در نتیجه گرمایش زمین غیرقابل سکونت می‌شود

کاهش مصرف انرژی منازل با دستاورد دانشگاه استنفورد محقق شد

به گزارش ساینس الرت، دانشمندان دانشگاه استنفورد یک نوع ماده رنگی جدید ساخته‌اند که می‌تواند تا 80 درصد نور فروسرخ میانه از آفتاب را بازتاب دهد. این مقدار حدوداً 10 برابر بیشتر از رنگ‌های سنتی است که درحال‌حاضر استفاده می‌شوند.

نور فروسرخ میانه معمولاً در قالب گرما در سطح ساختمان‌ها جذب می‌شود؛ بنابراین اگر از این ماده جدید در سطح بیرونی ساختمان‌ها استفاده شود، می‌توان تا حدی از گرم‌شدن خانه‌ها در تابستان جلوگیری کرد. به‌علاوه، استفاده از این رنگ در داخل ساختمان‌ها می‌تواند به حفظ بهتر گرما در زمستان کمک کند.

کاهش مصرف انرژی منازل با رنگ جدید ساخته شده توسط دانشمندان استنفورد
نمونه استفاده از رنگ جدید دانشمندان استنفورد روی اشیای مختلف

پژوهشگران با آزمایش این رنگ در محیطی که به‌صورت مصنوعی گرم شده بود، دریافتند که نیاز به انرژی برای خنک‌سازی حدود 21 درصد کمتر می‌شود. آزمایش مشابه در محیطی که به‌صورت مصنوعی سرد شده بود نیز نشان داد که نیاز به انرژی برای گرمایش 36 درصد کمتر می‌شود.

اگر این مقیاس به یک ساختمان کامل انتقال داده شود، محققان تخمین می‌زنند که استفاده از این رنگ بتواند حدود 7.4 درصد به کاهش نیاز به انرژی برای گرمایش، سرمایش و تهویه هوا در ساختمان‌های نیمه‌بلند کمک کند.

ماده نقاشی جدید دانشگاه استنفورد می‌تواند رنگ‌هایی شامل سفید، آبی، قرمز، زرد، سبز، نارنجی، بنفش و خاکستری تیره باشد. دستیابی به این رنگ‌ها از طریق یک طراحی دولایه ممکن شده است. در لایه اول که بازتاب‌دهنده است از ذرات آلومینیوم استفاده شده و لایه دوم که یک لایه شفاف فروسرخ است، ذرات نانوی غیرارگانیک رنگی را در بر می‌گیرد.

زمانی که این ماده در سطح بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود، نور فروسرخ خورشید از لایه بالایی عبور کرده و مانند آینه به لایه پایینی برخورد می‌کند و برمی‌گردد. بدین‌ترتیب بخش زیادی از گرما توسط ساختمان جذب نمی‌شود. هر دو لایه این ماده ضدآب است و می‌تواند در محیط‌های مرطوب و داغ استفاده شود.

دانشمندان همچنان مشغول بهینه‌سازی این ماده رنگی جدید هستند و امیدوارند که در آینده با عرضه آن بتوانند مصرف انرژی را پایین بیاورند.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص کاهش مصرف انرژی منازل با رنگ جدید ساخته شده توسط دانشمندان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر