coinex
راهنمای خرید تکراتو

شرایط واردات خودرو کارکرده اعلام شد [+تمام جزئیات واردات خودرو دست دوم]

شرایط واردات خودرو کارکرده به طور کامل اعلام شد. از تعرفه واردات بگیرید تا هزینه گمرکی و هزینه‌های جانبی دیگر که مغزتان سوت می‌کشد!

به گزارش تکراتو و به نقل از اسب بخار، چند ماهی است که بحث واردات خودروهای دست دوم یا کارکرده با جدیت مطرح می شود و همه در مورد این موضوع نظرات متفاوتی می‌دهند و هر کدام برداشت شخصی خود را از آن مطرح می‌کند. در پی این اظهارنظرها، بسیاری از مردم نسبت به حرف‌های زده شده توسط مسئولان، برداشت‌های اشتباهی کردند و بر این باور بودند که واردات خودروهای کارکرده بسیار ساده و آسان خواهد بود و هر شخص می‌تواند به راحتی خودروی مورد نظرش را وارد کند. اما واقعا شرایط واردات خودرو کارکرده چیست؟

بیشتر بخوانید: واجدین شرایط واردات خودرو دست دوم به کشور چه کسانی هستند؟

شرایط واردات خودرو کارکرده به طور کامل اعلام شد

اکنون با مشخص شدن برخی از بندهای شرایط واردات خودروهای کارکرده متوجه شدیم پروسه اش نسبت به آن چیزی که فکر می کردیم سخت گیرانه تر است. البته به گفته رشیدی کوچی برخی از بندها و تبصره ها امکان اصلاح دارند و مردم نباید به طور کلی نسبت به واردات خودروهای کارکرده توسط خودشان دلسرد شوند.

در ادامه، تعدادی از مهم ترین و قابل ملاحظه ترین شرایط واردات خودروهای کارکرده، که قرار است توسط هیئت دولت تأیید شود، آمده است.

شرایط واردات خودرو کارکرده به طور کامل اعلام شد

1 مشخص شدن وارد کنندگان مجاز

شرکت های واردکننده (به شرط ارائه خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی)، شرکت های حمل و نقل (به شرطی که خودروی وارد شده تا ۱۰ سال پلاک شخصی نشود) و همچنین مهم تر از همه، اشخاص حقیقی، با داشتن کارت بازرگانی معتبر می توانند نسبت به واردات خودروهای کارکرده اقدام کنند. البته در این باره می توان گفت ملزم بودن اشخاص حقیقی به داشتن کارت بازرگانی، سنگی است که جلوی پای مردم عادی پرتاب شده است و صددرصد موجب رانت سنگینی خواهد شد.

2 عمر خودرو باید کم‌تر از 5 سال و کارکرد آن زیر 100 هزار کیلومتر باشد

یکی از بندهای مهم شرایط واردات خودروهای کارکرده این است که خودروی مورد نظر در درجه اول، باید کم‌تر از ۵ سال از تولیدش گذشته باشد و علاوه بر آن، کم‌تر از ۱۰۰ هزار کیلومتر هم باید کارکرد داشته باشد.

3 محدودیت حجم موتور خودروهای کارکرده وارداتی

یکی دیگر از مهم ترین و کلیدی ترین بندهای شرایط واردات خودروهای کارکرده این است که شخص حقیقی و یا حقوقی واردکننده، نمی تواند خودرویی که حجم موتور آن بالا ۲۵۰۰ سی سی است را برای واردات انتخاب کند.

4 اخذ مالیات غیرمتعارف از خودروهای وارداتی

با توجه به این که همه خودروهای وارداتی عمری کم‌تر از ۵ سال دارند، بنابراین همه آن ها در گروه کالاهای غیرمتعارف قرار می گیرند و مالیات مشخص و بیش تری از آن ها اخذ خواهد شد.

5 منابع ارزی باید از منشأ خارجی یا حاصل از رمز ارزها و همچنین مورد تأیید بانک مرکزی باشند

طبق این بند، واردکنندگان باید ارزی را برای واردات در نظر بگیرند که از خارج کشور تأمین شود و همچنین مورد تأیید بانک مرکزی هم باشد. پس از تأیید ارز توسط بانک مرکزی، ثبت سفارش می تواند صورت گیرد.

6 تعیین سقف عددی واردات خودروهای کارکرده برای هر سال توسط یک کارگروه

به منظور تنظیم بازار خودرو، کارگروهی متشکل از وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، باید برحسب نیاز بازار کشور و طی یک بررسی دقیق، سقف سالانه تعداد خودروهای دست دومی که قرار است وارد شوند را مشخص کند.

7 مورد تأیید بودن خودروهای وارداتی از دید استانداردهای مختلف

خودروهای کارکرده وارداتی باید یکی از سه استاندارد مورد تأیید سازمان استاندارد ایران، یعنی استاندارد اروپا (E-Mark)، کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین را داشته باشند تا بتوانند مجوز ورود و شماره گذاری را بگیرند. همچنین استاندرد آلایندگی خودروها باید یورو ۵ و یا بالاتر باشد.

8 اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صمت توسط وارد کنندگان

از دیگر شرایط واردات خودروهای کارکرده می توان اشاره کرد که اشخاص حقیقی و حقوقی واردکننده خودروهای دست دوم باید تأییدیه لازم در مورد تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش را از وزارت صمت دریافت کنند تا خیال خریدار از این دو مقوله مهم راحت باشد.

9 تعیین سود بازرگانی واردکننده توسط هیئت وزیران

واردکننده باید سود مشخصی داشته باشد و سپس خودروی دست دوم واردشده را در بازار به فروش برساند. این سود مورد نظر باید توسط هیئت وزیران تعیین شود و شخص یا شرکت واردکننده نمی تواند بیش تر از مقدار مشخص شده، نفعی ببرد.

10 تضمین اصالت خودرو توسط واردکننده

از آن جایی که احتمال واردات خودروهای سرقتی و بی اصالت وجود دارد، چنین شرطی الزامی شده است تا واردکننده نسبت به این موضوع هوشیارتر باشد و بداند که در صورت وجود مشکل در اصالت خودرو، عواقبی جدی او را تهدید خواهد کرد.

11 امکان ورود خودروهای دیزلی

در صحبت های رشیدی کوچی، اشاره کوتاهی به واردات خودروهای کارکرده دیزلی شد، که احتمالاً این بند فقط شامل خودروهای کار و تجاری باشد.

تعرفه واردات خودروهای دست دوم بنزینی

  • بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۲۰ درصد
  • بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد
  • بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵ درصد
  • بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۵ درصد
  • بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۵ درصد
  • بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص شرایط واردات خودرو کارکرده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: اسب بخار

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (253 نظر)

    واقعا خاک بر سر این دولت واین مجلس بی لیاقت که مردم را که از همه نظر شخصیت مردم را له کردنند وحالا که مردم خودروهای فرسوده وکهنه کشورهای دیگر مخواندسوار

    پاسخ

    اگر واردات خودرو رو آسانتر میکردن و برای اینکه به قشر کم درآمد کمک کنن به ازای هر خودروی کارکرده و قدیمی یک خودروی خارجی وارد میکردن 99درصد خودرو های کارکرده دست قشر کم درآمد هستن اینجوری تمام خودروهای کارکرده و خطرناک جمع میشدن و هم شرکتای ایرانخودرو و سایپا و بقیه شرکتهای ایرانی برای اینکه مردم خودروهاشون رو بخرن برای رقابت با خودروی خارجی مجبور به استاندارد شدن خودروها و بهترشدن خودروها بیشتر تلاش میکردن وحتی قیمت رو پایین تر میاوردن در این صورت ماشین داخلی پیشرفت میکرد که هم بنفع ملت وهم دولت میشود چون اگر کیفیت بالا برود صددرصد صادرات هم انجام میشود که همه سود میبرن پس باید واردات خودروی باکیفیت راحت تر شود نه خودروی خارجی بی کیفیت چینی و هندی که ممنوع شود بهتراست

    پاسخ

    پس کو کجاست این واردات؟؟؟عجب داستانی ساختیده متاسفم

    پاسخ

    چرا یه عده مسئله رو خلط می‌کنند و مربوط می‌کنند به رهبری؟! رهبری آنقدری به وظایف خودش عمل کرده که الان دارید راحت تو خانه با امنیت کامل با زن و بچه راحت خواب میری و راحت و با امنیت کامل بچتو مدرسه میفرستی و آنقدری رهبری به مسئولان گوشزد می کند که حد و حساب ندارد!!! شما که از مملکت داری خبر نداری یک کشور 80 میلیونی قابل قیاس با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست آنها بعضیاش بودجه یکسال کشورشون بودجه یکماه یارانه ملت ایران است هر کشوری یه قانون داره و باید قوانین آن کشور رو پذیرفت یکی از شما ها که ادعا دارید بیایید وسط با جرأت اعلام کند که اگر قوانین سختگیرانه بر واردات نباشد قطعا از تولید کننده تا شرکت های خودروساز از کارگر تا خدمات پس از فروش تا نمایندگی و فروش یدکی و مکانیکی و تا خود شما متضرر خواهید شد خود همان هایی که توهین می‌کنند یه ماشین دست دوم خارجی مفت مفت بدین دستشون و بدون یک ریال سوار بشه مثلا رفت یه جایی تصادف کرد یا خراب شد اولین کسانی که بد و بیراه میگن باز همین ها هستند که نظام بلد نیست وارد کنه یا بهش انداختن یا قطعه گیرش نیاد فحشش به نظام میده…واردات خودرو که الکی نیست!!! آنقدری مار خوردند افعی شدند ممکنه خودرو اسقاط با آبرنگ هم بهمون بندازن آنوقت خدمات پس از فروش که هیچ نبود قطعه بدتر قطعات داخلی به زور گیر میاد چه برسه به خودرو بیگانه نه مکانیکی سردرمیاره و…. به هر جهت یه سری قوانین لازم است برای خود ملت است به نفع ملت است

    پاسخ

    فکر کردین دلشون سوخته واستون همه کشورها دارن رو میارن طرف ماشین هیبرید اینا دیگه نا کار آمد و آشغال محسوب میشه واسشون میخواستن اسقاط کنن که یه دلال بزرگ عزیز مفت خر کرده و به قیمت گزاف آورده واستون. سالم موفق باشید

    پاسخ

    دیدین تمام این کارها چوب لای چرخ گزاشتنه اینا تماما فکر جیب خودشون هستن دلشون واسه مردم نمی سوزه اون سند اسقاطی خودرو های خودشون اینم وارد کردن خودروی دست دوم انقدر زنگوله بهش اویزون می کنند تا طرف پشیمون بشه یا تمام این پولارم بده

    پاسخ

    تازه خانواده شهید هم همینطور ملت خیال میکنن چه تاجی برای این قشر می‌زارن فقط از اینها استفاده میکنن

    پاسخ

    از ترکیه هم کمترین یک چند مدت کشور رو بدیم اردوغان راه ببره 😳😳

    پاسخ

    سلام اصلا نباید گمرک گرفته بشه مثل تمام دنیا حق همه مردم کشوره که از بهترینهای دنیا استفاده کنن وکمترین هزینه رو بپردازن

    پاسخ