;
coinex

پرورش کلیه انسان در جنین خوک ممکن شد [+عکس]

دانشمندان برای نخستین بار موفق به پرورش کلیه انسان در جنین خوک به‌عنوان یک اندام انسانی جامد، با سلول‌های انسانی و حیوانی در یک گونه دیگر شده‌اند.

درحال‌حاضر، صرفاً در ایالات متحده، نام بیش از 100000 نفر در لیست انتظار پیوند عضو دیده می‌شود. در همین حال بیشتر این افراد نیازمند پیوند کلیه هستند. لذا به‌منظور پاسخگویی به این تقاضا، دانشمندان روش‌های جدیدی را جهت رشد اندام‌ها و بافت‌ها در حیوانات پیگیری می‌کنند که در جدیدترین آن موفق به پرورش کلیه انسان در جنین خوک شده‌اند.

به این منظور زیست‌شناس سلول‌های بنیادی، Liangxue Lai، از مؤسسه‌های زیست‌پزشکی و بهداشت گوانگژو در چین همراه با گروهش بیش از پنج سال را صرف اصلاح روش‌های خود جهت افزایش بقای سلول‌های بنیادی انسانی کردند.

در این زمینه «تائو تان»، زیست شناس سلولی در دانشگاه علم و فناوری کونمینگ در چین، که به ایجاد نخستین جنین کایمریک انسان و میمون در سال 2021 کمک کرد، بااین‌حال در پروژه کنونی نقشی ایفاء نکرده، بیان داشت: «این یک پیشرفت قابل توجه در کایمریسم انسان و حیوان است.»

بیشتر بخوانید: دانشمندان می‌گویند به زودی پیامی از موجودات فضایی دریافت می‌کنیم!

پرورش کلیه انسان در جنین خوک

سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده از طرف انسان یا iPSCها که به عنوان نوعی «کیت شروع» به‌منظور رشد بسیاری از بافت‌های انسانی کار خواهند کرد، لذا در بیشتر مواقع که به حیوانات ورود پیدا می‌کنند، می‌میرند زیرا سلول‌های گونه نیازهای فیزیولوژیکی متفاوتی دارند. طی چند سال گذشته پیشرفت‌های این عرصه رشد اندام‌ها در موش‌ها و ماهیچه‌های اسکلتی انسانی و بافت اندوتلیال در خوک‌ها را شامل می‌شود. بااین‌حال هنوز موانع قابل توجهی وجود دارد که تا میزانی به علت چالش برانگیز بودن رشد سلول‌های انسانی در یک میزبان خارجی است.

پرورش کلیه انسان در جنین خوک

در این تحقیق، در حالی که جنین خوک هنوز تک سلولی بود، تیم از ابزار ویرایش ژن CRISPR/Cas9 به‌منظور ویرایش دو ژن لازم جهت رشد کلیه بهره برد و در اینجا iPSCهای انسانی، بعد از تزریق موفق به تبدیل به سلول‌های کلیه شدند و پرورش کلیه انسان در جنین خوک با موفقیت صورت گرفت. سلول‌های بنیادی انسانی هم به گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند که ژن‌های فعالی در اختیار داشته باشند که باعث کاهش آپوپتوز یا مرگ سلولی شوند تا سلول‌ها را به میزان کافی زنده نگه دارند تا بتوانند جای پای خود را یافته و شروع به تشکیل کلیه کنند.

از بیش از 1800 آزمایشی که بر روی جنین‌ها انجام پذیرفت، پنج مورد از آنها جهت مطالعه در 28 روز اول انتخاب شدند. هر پنج جنین دارای کلیه های نرمال مطابق با سطح رشدشان بودند و اندام‌ها حاوی 50 تا 60 درصد سلول‌های مشتق از انسان بودند. بنابر اعلام تان این بالاترین درصد سلول‌های انسانی بوده که تا به امروز در هر عضوی که در داخل خوک رشد کرده است دیده شده است. محققان ادعا می‌کنند که با توجه به زمان بیشتر، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که کلیه‌ها به رشد و توسعه طبیعی خود تداوم نبخشند، احتمالاً سلول‌های انسانی به صورت فزاینده‌ای از سلول‌های خوک خارج خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پرورش کلیه انسان در جنین خوک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: sciencenews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر