;
coinex

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس با پردازنده سه نانومتری معرفی شدند؛ خبری از اولترا نبود! [+مشخصات و قیمت]

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس با پردازنده سه نانومتری و ترکیب دوربینی قدرتمند برای رقابت با برترین‌های بازار معرفی شدند. با معرفی این دو محصول با ما باشید.

اپل دقایقی پیش و در جریان رویداد Wonderlust که در اپل پارک برگزار شد علاوه بر رونمایی از نسل جدید ساعت‌های هوشمند خود یعنی اپل واچ سری 9 و نسل دوم اپل واچ اولترا، سری گوشی‌های مورد انتظار، محبوب و قدرتمند خود را با مجموعه‌ای تغییرات مورد انتظار معرفی کرد. این نوشتار به معرفی دو مدل پرو از خانواده آیفون 15 پرو اختصاص دارد که تغییرات سخت‌افزاری و ظاهری خاصی نسبت به نسل قبل دارند.

بیشتر بخوانید: اپل در حال توسعه بازی‌های مخصوص ویژن پرو است [+ویدیو]

مشخصات و قیمت آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس

آیفون‌های پرو جدید به بدنه‌ای تیتانیومی مجهز هستند و مانند اپل واچ اولترا دکمه اکشن دارند. این دکمه فشاری جای اسلایدر میوت را گرفته است. اپل رسما دو مدل آیفون 15 پرو و پرو مکس را قدرتمندترین آیفون‌های تاریخ نام‌نهاده، که اساسا چیز عجیب و دور از انتظاری هم نیست. نکته جالب اینکه برخلاف شایعات پیشین و همانطور که مارک گورمن اعلام کرده بود، قدرتمندترین مدل آیفون 15 نیز با پسوند پرو پلاس معرفی شد و خبری از نسخه اولترا نبود.

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس (همچون آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس) اپل به‌ترتیب نمایشگر ۶٫۱ اینچ و ۶٫۷ اینچ از نوع Super Retina XDR و با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز (فناوری ProMotion) دارند و به‌لطف تیتانیوم، بسیار مستحکم‌ هستند. به طوری که اپل این دو گوشی را محکم‌ترین موبایل‌های دنیا نامیده است.

بر اساس گفته‌ی اپل، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به‌لطف تیتانیوم سبک‌ترین آیفون‌های پرو در تاریخ هستند. این دو گوشی همچنین باریک‌ترین حاشیه‌ی نمایشگر را در بین کل گوشی‌های اپل دارند. آیفون‌های جدید در بخش جلویی و پشتی از سرامیک شیلد استفاده می‌کنند که به روایت اپل، مستحکم‌ترین شیشه‌ی صنعت موبایل است.

آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس

نوارهای تیتانیوم در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، زیرلایه‌ی جدیدی از جنس آلومینیوم ۱۰۰ درصد بازیافتی را پوشانده‌اند. اپل با بهره‌گیری از تکنیکی ویژه، این دو فلز را با استحکام بسیار بالا به‌ یک‌دیگر پیوند داده است. فریم آلومینیومی آیفون‌های جدید روی پخش حرارت ناشی از قطعات داخلی اثر مثبت می‌گذارد و تعمیر شیشه‌ی پشتی را بسیار ساده‌تر می‌کند.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به‌جای اسلایدر میوت، به دکمه‌ی جدیدی مجهزند که دکمه‌ی اکشن نام دارد. این دکمه‌ی فشاری، قابل‌شخصی‌سازی است و می‌توانید وظایف مختلفی مثل فعال‌کردن دوربین یا فلاش، فعال‌سازی ضبط صدا و حالت فوکوس و ترجمه و ذره‌بین و موارد این‌چنینی را برایش تعریف کنید. دکمه‌ی اکشن با قابلیت Shortcuts نیز سازگاری دارد. دکمه‌ی اکشن از بازخورد هپتیک بهره می‌گیرد و جلوه‌های بصری مخصوصی در داینامیک آیلند دارد. برای استفاده از دکمه‌ی اکشن،‌ باید آن را فشار دهید و نگه دارید.

هر دو گوشی از پردازنده اپل A17 پرو برخوردار هستند. پردازنده‌ای با لیتوگرافی 3 نانومتری که به ادعای اپل سریعترین پردازنده دنیاست و می‌تواند برخی از کامپیوترهای رده بالا را نیز به چالش بکشد! A17 Pro اولین پردازنده‌ی سه نانومتری دنیا است و به رهبری اپل در بازار پردازنده‌های موبایلی ادامه می‌دهد. در حال حاضر پردازنده‌ی هیچ‌یک از گوشی‌های اندرویدی از نوع سه نانومتری نیست.

آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس

سیستم-روی-چیپ A17 Pro از گرافیک بازطراحی‌شده استفاده می‌کند. به گفته‌ی اپل، آیفون‌های پرو ۲۰۲۳ بهتر از هر آیفون دیگری بازی‌های موبایلی را اجرا می‌کنند.

پردازنده‌ی مرکزی (سی‌پی‌یو) تراشه‌ی جدید اپل به‌لطف بهبود ریزمعماری و طراحی، ۱۰ درصد قوی‌تر از نسل قبل است و موتور عصبی (Neural Engine) تا دو برابر عملکرد بهتر نشان می‌دهد. این تراشه‌ی ویژه برای قابلیت‌هایی مثل تصحیح خودکار متن یا Personal Voice (در سیستم‌عامل iOS 17) کاربرد دارد.

گوشی‌های iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max همانطور که انتظار می‌رفت و بالاجبار به پورت USB-C تجهیز شده‌اند تا اپل بعد از 13 سال ناگزیر با درگاه منسوخ لایتنینگ خداحافظی کند. البته حالا که اپل مجبور به تغییر شده، سعی کرده تغییر جدید را با قابلیت‌هایی جدید همراه کند.

به ادعای کوپرتینویی‌ها، مزایای درگاه جدید آیفون 15 صرفا به افزایش سرعت شارژ محدود نیست و آیفون‌های پرو اولین‌ گوشی‌های دنیا با سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه اطلاعات هستند. این مسئله انتقال عکس و فیلم از آیفون به دیگر دستگاه‌ها بسیار سریعتر و ساده‌تر می‌کند.

آیفون‌های اپل همواره جزو فهرست بهترین گوشی از نظر دوربین بوده‌اند و این گفته برای مدل‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس نیز صدق می‌کند. دو آیفون جدید اپل از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که توانایی ثبت تصاویر ProRAW و HEIF را با چهار برابر وضوح بیشتر دارد.

آیفون ۱۵ پرو از دوربین تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی سه برابری استفاده می‌کند و بزرگ‌نمایی دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو مکس به پنج برابر می‌رسد (برای اولین‌بار در تاریخ آیفون). اپل در بیانیه‌ی مطبوعاتی‌اش به عبارت «لنز پریسکوپی» اشاره نکرده است، اما می‌گوید دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو مکس «طراحی چهار منشوری» دارد. در دوربین‌های پریسکوپی از منشور برای هدایت نور و افزایش فاصله‌ی کانونی استفاده می‌شود. این دوربین تله‌فوتو از سیستم لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و ماژول سنسور-شیفت سه‌بعدی بهره می‌گیرد.

آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس

بر اساس گفته اپل، آیفون‌های رده‌بالای جدید این شرکت در محیط‌های کم‌نور تصاویر پرجزئیات‌تری می‌گیرند و رنگ‌ها را سرزنده‌تر نمایش می‌دهند. اپل می‌گوید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس می‌توانند «بعد جدیدی به ضبط ویدیو اضافه کنند» و از پس ضبط «ویدیوی مکان‌مند» برای اپل ویژن پرو برمی‌آیند.

هر دو گوشی جدید اپل به نسل دوم تراشه‌ی Ultra Wideband اپل مجهزند تا عملکرد قابلیت Precision Finding به‌شدت بهبود یابد. به‌لطف این تغییر، آیفون می‌تواند در شلوغ‌ترین ناحیه‌ها هم موقعیت مکانی را با دقت بالا ثبت کند. آیفون‌های جدید اپل از Wi-Fi 6E و استاندارد شارژ بی‌سیم Qi2 پشتیبانی می‌کنند.

اپل سال گذشته آیفون را به سیستم ارتباط ماهواره‌ای مجهز کرد. این سیستم در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با قابلیت Roadside Assistance via Satellite به‌روزرسانی شده است. ازاین‌پس کاربران آمریکایی آیفون که در جاده به مشکل می‌خورند و به وای‌فای و شبکه‌ی سلولار دسترسی ندارند، می‌توانند ازطریق ماهواره به شرکت AAA که بزرگ‌ترین امداد جاده‌ای ایالات متحده محسوب می‌شود اطلاع دهند. Roadside Assistance via Satellite به‌مدت دو سال رایگان خواهد بود.

قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو در کانفیگ پایه (با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی) ۹۹۹ دلار و قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس در کانفیگ پایه (با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی) ۱٬۱۹۹ دلار است. پیش‌فروش هر دو گوشی از جمعه‌ی این هفته شروع می‌شود. اپل تاریخ عرضه‌ی آیفون‌های جدید را ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (۳۱ شهریور ۱۴۰۲) اعلام کرده است.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در رنگ‌های «مشکی تیتانیومی، سفید تیتانیومی، آبی تیتانیومی و طبیعیِ تیتانیومی» روانه‌ی بازار می‌شوند. رنگ «طبیعی تیتانیومی» شبیه طلایی به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر