;
coinex

کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی در دنیا

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی در دنیا به جایگاه خط و زبان فارسی در وب پرداخت.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری مهر، «دکتر محمد هادی بکایی»، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان طی گفتگویی در مورد دوره جدید گزارش W3techs و منظور از سقوط زبان فارسی طی 2 سال اخیر و کاهش سهم زبان فارسی در وب بیان داشت: «مبنای خبر منتشر شده، گزارش سایت W3techs است که وظیفه آن بررسی سایت‌های پربازدید دنیا و ارائه آمار و ارقام در خصوص نوع تکنولوژی مورد استفاده، زبان برنامه‌نویسی و زبان اصلی محتوای سایت می‌باشد. بر این اساس با مراجعه به سایت W3techs و گزارش اعلامی در خصوص اینکه چند درصد از زبان‌های دنیا فارسی است به این نتیجه رسیده که امسال 1.6 درصد از سایت‌های پربازدید دنیا زبانشان فارسی است. این مطلب متفاوت از این است که بگوییم سهم خط و زبان فارسی در وب کاهش پیدا کرده است.»

وی در مورد جایگاه زبان فارسی در محتواهای منتشر شده در فضای وب و اینکه چند درصد از این محتواها به زبان فارسی قرار می‌گیرد، افزود: «برای این آمار می‌توان به سایت commoncrawl مراجعه کرد که وظیفه آن دریافت محتواهای منتشرشده در فضای وب و آنالیز آن‌ها است. آمار این سایت می‌گوید سهم زبان فارسی از محتوای منتشر شده در فضای وب تنها 0.6 درصد است و تقریباً رتبه این زبان در بین زبان‌های مختلف رتبه 18 است. البته زبان فارسی در این رتبه افتی نداشته و حدود سه سال است که در این سهم نه پیشرفت و نه پسرفتی داشته‌ایم. هر چند در رتبه نسبت به سال 2020 در حدود 4 رتبه بهبود نیز داشته‌ایم.»

بیشتر بخوانید: پربازدیدترین سایت‌های جهان در سال 2023 مشخص شدند [+اینفوگرافیک]

کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی در دنیا

بکایی در ادامه ضمن اشاره به اینکه سقوط زبان فارسی در وب تفسیر غلطی بوده و درواقع کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی در دنیا رقم خورده است، توضیح داد:

«اگر تفاوت بین این دو تفسیر را درست درک کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلی ما مشکل کسب و کاری است. نه تنها نتوانستیم تعداد کسب و کارها و شرکت‌هایی که پتانسیل تولید سایت‌های پربازدید را دارند، زیاد کنیم بلکه این تعداد از 35 هزار سایت به 16 هزار سایت کاهش پیدا کرده است. در نتیجه بحث ما خط و زبان فارسی نیست بلکه موضوع کسب و کار و کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی است که نیاز است علت این موضوع بیشتر بررسی شود.»

کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی در دنیا

وی درباره کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی در دنیا عنوان داشت:

«برای آمار درست باید بگوییم که تعداد سایت‌های ایرانی که در جمع یک میلیون سایت پربازدید دنیا بودند کاهش پیدا کرده است؛ یعنی اگر ما درسال 2020 در جمع یک میلیون سایت پربازدید تعداد 35 هزار سایت داشتیم الان این تعداد به 16 هزار سایت کاهش پیدا کرده است.»

بکایی در پایان خاطرنشان کرد: «به طور کلی طبق خبر و آمار منتشر شده می‌توان گفت که آمار درست است ولی سقوط زبان فارسی در دو سال گذشته و کاهش سهم زبان فارسی در وب حرف و تفسیر اشتباهی است. درست این است که باید گفت سهم کسب و کارهای اینترنتی یا وب‌سایت‌های اینترنتی پر بازدید در زبان فارسی کاهش پیدا کرده است و برای این موضوع که از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار است باید چاره‌ای اندیشید.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی در دنیا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر