coinex
راهنمای خرید تکراتو

کشف حیات احتمالی در قمر مشتری توسط تلسکوپ جیمز وب

با کشف کربن‌دی‌اکسید در قمر مشتری توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، به‌نظر کشف حیات احتمالی در قمر مشتری در آینده امکان‌پذیر باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود کربن داخلی بر روی اروپا، قمر یخی سیاره مشتری، کشف کرده که حاکی از کشف حیات احتمالی در قمر مشتری است. اروپا به مقدار کمی کوچک‌تر از ماه زمین و با پوسته‌ای از یخ پوشیده شده بوده که زیر آن اقیانوسی از آب شور قرار دارد. وجود آب مایع اروپا را به قمری مورد توجه جهت جست‌وجوی حیات فرازمینی مبدل ساخته است، بااین‌حال تا به امروز هیچ شواهدی از وجود مولکول‌های زیستی به خصوص کربن، از اجزای سازنده‌ حیات روی زمین، یافت نشده بود.

بیشتر بخوانید: کشف آووکادو در مریخ توسط مریخ‌نورد استقامت [+عکس]

کشف حیات احتمالی در قمر مشتری توسط تلسکوپ جیمز وب

پژوهشگران شواهدی از کربن‌دی‌اکسید غیرشفاف بی‌نظم و کریستالی را روی اروپا یافته‌اند. آنان غلظت فراوان این گاز را در مناطقی تحت عنوان مناطق آشفتگی کشف کردند؛ جایی که پوسته تکه‌تکه شده و احتمال حرکت مواد بین پوسته و اقیانوس داخلی وجود دارد. با توجه به اینکه کربن‌دی‌اکسید به‌مدت طولانی روی سطح اروپا باقی نمی‌ماند، این عقیده وجود دارد که اخیراً از اقیانوس داخلی بیرون آمده باشد. سطح اروپا به‌صورت میانگین 60 میلیون سال عمر داشته و مناطق آشفتگی هم درمجموع جوان‌تر هستند.

کشف جدید جیمز وب از کشف حیات احتمالی در قمر مشتری از این حیث دارای اهمیت است که کربن‌دی‌اکسید موجود در اروپا را جرم دیگری همچون شهاب‌سنگ یا سیارک به آن نیاورده و به‌نظر در منطقه‌ای جوان از لحاظ زمین‌شناسی تحت عنوان تارا رجیو تشکیل شده است. این فرایند حاکی از آن است که گاز کربن‌دی‌اکسید محصولی داخلی است.

کشف حیات احتمالی در قمر مشتری

بنابر اعلام سامانتا ترومبو، دانشمند سیاره‌ای دانشگاه کورنل، رصدهای پیشین با تلسکوپ فضایی هابل، بیانگر وجود نمک اقیانوسی در منطقه‌ی تارا رجیو بوده و حالا شاهد تراکم فراوان کربن‌دی‌اکسید نیز هستیم. به‌نظر می‌رسد که اقیانوس داخلی اروپا منشأ این گاز است.

ترومبو مؤلف ارشد یکی از دو مقاله‌ی مرتبط با رصدهای جدید اروپا بوده که در مجله‌ Science انتشار یافته است. پژوهشگران به کمک قدرت جیمز وب، صرفاً به زمان رصد چند‌دقیقه‌ای نیاز داشتند تا به جزئیات جدیدی در مورد اروپا دست یابند.

طی سال‌های گذشته، دانشمندان در پی برنامه‌ریزی دو مأموریت به قمر اروپا بوده‌اند. در همین راستا، مأموریت کلیپر ناسا برای پرتاب در سال 2024 برنامه‌ریزی شده و در مدار اروپا جای می‌گیرد. تمرکز اصلی این مأموریت جست‌وجوی مولکول‌ها و شرایط منجر به حیات است. همچنین، آژانس فضایی اروپا کاوشگر قمرهای یخی مشتری (JUICE) را طی ماه آوریل سال جاری به فضا پرتاب خواهد کرد. این کاوشگر در سال 2031 به مشتری خواهد رسید و 35 مانور پرواز در ارتفاع کم را در اطراف قمرهای اروپا، گانیمید و کالیستو، صورت خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف حیات احتمالی در قمر مشتری توسط تلسکوپ جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر