;
coinex

استفاده بهینه از استخوان درگذشتگان ؛ جمجمه به جای کاسه و ساعد در نقش قاشق!

اخیراٌ، باستان‌شناسان به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد انسان‌های اولیه با استفاده بهینه از استخوان درگذشتگان از آن‌ها به عنوان ظروف استفاده می‌کرده‌اند.

بر اساس بررسی‌‌ها بر روی استخوان‌های پیدا شده در غاری واقع در جنوب اسپانیا به نام غار مارمولس(Marmoles) تغییراتی در شکل استخوان‌های گذشتگان ایجاد شده بود که این تغییر شکل‌ها حاکی از مورد استفاده قرار گرفتن استخوان‌های مردگان توسط زندگان بوده است.

بیشتر بخوانید: وایرال شده‌ها در شبکه‌های اجتماعی:‌ این قسمت، مهمان ناخوانده!

استفاده بهینه از استخوان درگذشتگان

طبق گزارش یورونیوز، زمانی که تعدادی از باستان‌شناسان اروپایی از دانشگاه بِرن درحال بررسی استخوان‌هایی با قدمت بیش از هزاران سال به رهبری زیتا لافرانچی بودند، متوجه ساییدگی‌هایی شدند که نشان دهنده مورد استفاده قرار گرفتن آن‌ها پس از مرگ بود. این باستان‌شناسان در میان استخوان‌ها جمجمه‌هایی کشف کردند که پس از مرگ به عنوان کاسه از آن‌ها استفاده می‌شد.

استفاده بهینه از استخوان درگذشتگان

نتایج بررسی‌های باستان‌شناسان دانشگاه بِرن نشان داده است که برخی از این شکستگی‌ها و خراش‌ها به معنی برداشته شدن مغز از داخل جمجمه بود. هر چند که توصیف دقیق دلایل تغییرات استخوان‌ها دشوار است، اما آن‌ها احتمال می‌دهند که مغز مردگان به شکل یک نوع ماده مغزی از داخل جمجمه آن‌ها بلافاصله پس از مرگ خارج می‌شده، این احتمال دور از منطق نیست چرا که تحقیقات پیشین گروه‌های باستان‌شناسی، آدمخواری را در تاریخ بشر رفتاری رایج اعلام کرده است.

این تیم استخوان‌هایی را پیدا کردند که پس از مرگ با سایش به شکل نوک‌تیز در آمده و توسط زندگان به عنوان سلاح‌ها و ابزارهایی استفاده می‌شدند، این امر بدان معنا است که انسان‌های ما قبل تاریخ از انرژی و توان خود برای استفاده بهینه از استخوان درگذشتگان دریغ نمی‌کردند.

می‌توان گفت تشخیص دقیق اتفاقات افتاده بر روی اجساد در آن زمان تقریبا امری غیرممکن است، اما محققان طبق تحقیقات خود به این باور رسیده‌اند که انسان‌های اولیه یا انسان‌های دوره نوسنگی(Neolithic) فرهنگ‌های خاصی برای رفتار با اجساد و استخوان‌های مردگان در پیش گرفتند.

استفاده بهینه از استخوان درگذشتگان

درباره این موارد گفته شده، زیتا لافرانچی توضیح داد: «این تغییرات می‌توانند به دلیل نیازها و استحکام جامعه باشد ایشان در ادامه اعلام کرد، تغییرات به وجود آمده در استخوان‌ها ممکن است از مراسم‌های معنوی در گذشته نشات گرفته باشد.»

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در دانشگاه بِرن بر روی استخوان‌های پیدا شده در غار مارمولس، به این نتیجه رسیده‌اند که این غار بین 2 تا 5 هزار سال قبل از میلاد به عنوان محلی برای دفن مردگان استفاده می‌شد. استخوان‌های بررسی شده به 12 انسان مختلف تعلق داشت که 7 نفر از آن‌ها بالغ بوده‌اند.

به نظر می‌رسد با تمام اجساد رفتاری مشابه به یکدیگر شده بود که این به نشان‌دهنده وجود فرهنگ‌ها و سنت‌های خاص و معینی در دوران انسان‌های اولیه یا دوران نوسنگی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما استفاده انسان‌های اولیه از استخوان درگذشتگان چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر