;
coinex

ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب اثبات شد

پژوهشگران ترکیه‌ای برای اولین بار ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب را کشف کردند که به‌نظر به سرکوب تولید هورمون خواب، یعنی ملاتونین مرتبط است.

براساس گزارشی از از نیویورک‌پست، یک گروه مشترک از دانشگاه غازی و بیمارستان شهر بیلکنت در آنکارای ترکیه نتایج تحقیق خود را در شصت‌ویکمین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون‌ریز کودکان در لاهه در رابطه با ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب منتشر کردند.

در دنیای امروز که نقش دستگاه‌های هوشمند بسیار محوری است، کارشناسان در مورد تاثیر این فناوری که حالا در همه جا دردسترس است و به ویژه تاثیر آن بر جوانان به شکل فزاینده‌ای ابراز نگرانی می‌کنند. مشکل خواب به‌خصوص در نوجوانان به تنش‌های تحصیلی و مشکلات عاطفی بیشتر می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: محقق ایرانی مناسب‌ترین دما برای خواب را کشف کرد!

کشف ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب

طی این بررسی، 18 موش صحرایی نر 21 روزه به سه گروه مساوی تقسیم شدند و دو گروه از آن‌ها شش یا 12 ساعت در معرض نور آبی قرار گرفتند، در حالی که گروه سوم یعنی گروه کنترل چرخه روشنایی تاریکی 12 ساعته را بدون قرار گرفتن در معرض نور آبی دستگاه‌ها ادامه دادند. نتایج جدید در پی مطالعه قبلی آن‌ها در خصوص قرار گرفتن در معرض نور آبی در موش‌های ماده بود که بیانگر بلوغ زودرس در آن‌ها بوده است.

«آیلین کیلینچ اوغورلو»، محقق ارشد بیمارستان بیلکنت، در این رابطه عنوان کرد: «ما برای اولین بار، بین قرار گرفتن در معرض نور آبی و بلوغ اولیه در موش‌های نر یک رابطه مستقیم پیدا کردیم. این نتایج با پژوهش قبلی روی موش‌های ماده با آثار مشابه مطابقت دارد، در نتیجه دیدی جامع‌تر از تاثیر نور آبی بر بلوغ موش‌های نر و ماده ارائه می‌دهد.»

پژوهشگران همچنین به این نتیجه رسیدند که «اولین نشانه‌های بلوغ در موش‌های نر که در معرض نور آبی قرار گرفتند، در مقایسه با گروه کنترل، به طور قابل‌توجهی زودتر اتفاق افتاد.»

اوغورلو در ادامه افزود: «این تحقیق روی موش‌ها انجام شده است و نتایج مستقیم را نمی‌توان به انسان تعمیم داد. با این حال، این پژوهش پایه‌ تجربی ارائه می‌دهد تا پیامدهای ناشی از افزایش روزافزون زمان قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش در جامعه مدرن بر سلامتی بیشتر بررسی شود.»

وی همچنین تأکید کرد: «محققان امیدوارند به پژوهش فعلی در مورد قرار گرفتن موش‌ها در معرض نور آبی ادامه دهند تا آثار طولانی‌مدت آن بر آسیب دستگاه تولیدمثل و باروری را بهتر درک کنند. در نهایت، این تحقیق می‌تواند به اقدام‌های پیشگیرانه منجر شود و به گفتمان جاری در مورد چگونگی تاثیر سبک زندگی مدرن بر رشد فیزیولوژیکی و سلامتی طولانی‌مدت کمک کند.»

ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب

ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب درواقع به سرکوب تولید هورمون خواب، یعنی ملاتونین، در ریتم شبانه‌روزی بازمی‌گردد و لذا شروع خواب را به تعویق خواهد انداخت و روزی پرتنش را به‌دنبال خواهد داشت. نتایج حاکی از آن است که نوجوانان درباره استفاده از دستگاه‌های هوشمند به راهکارهای روزانه و مداخله‌ای بیشتری نیازمند هستند.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: سیتنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر