coinex
راهنمای خرید تکراتو

حکاکی روی آب ؛ معرفی فناوری جدیدی برای نوشتن روی آب!

گروهی از پژوهشگران آلمانی موفق شدند بر روی آب خطوط و حروفی رسم کند که ثابت می‌ماند. این حکاکی روی آب تکنیک‌های جالبی دارد.

واضح است که چرا آب وسیله مناسبی برای خطاط‌ها نبوده است، بخاطر تحرک زیاد آب جوهر پخش می‌شود و ثابت نمی‌ماند. حالا محققان دانشگاه دارمشتات و دانشگاه یوهاتس گوتبرگ موفق شده‌اند قلمی را طراحی کنند که قابلیت نوشتن روی آب را دارد.

بیشتر بخوانید: ارتباط نور آبی گجت‌های هوشمند با اختلالات خواب اثبات شد

حکاکی روی آب با قلم مخصوص

دانشمندان با ایجاد نواحی اسیدی در آب و استفاده از این قلم مخصوص و مبتکرانه، روی آب خطوط ثابت و پایدار ایجاد کنند. آن‌ها برای دستیابی به این تکنیک از فرایند شیمیایی به نام «دیفیوزیوسموز» کمک گرفتند. این فرآیند حرکت خود به خودی ذرات مختلف است که به دلیل اختلاف غلظت در یک مخلوط یا محلول ایجاد می‌شود.

در این فرآیند محلول مایع آب که حاوی مقدار کمی یون است مانند کاغذ عمل می‌کند. از سوی دیگر «جوهر» یک کلویید (یا چسب‌سان) است و به صورت نازک در کل محلول پخش می‌شود. قلم نیز در اینجا به عنوان یک دانه کوچک برای تبادل یون عمل می‌کند، ذره‌ای که قادر به مبادله ذرات باردار مایع با ذرات باردار مختلف و کوچک است.

حکاکی روی آب

پروفوسور بنو لیبچن اینگونه در مورد حکاکی روی آب توضیح داد:

«وقتی یون‌های بزرگ‌تر با یون‌های کوچک‌تر مبادله شود، یون‌های کوچک‌تر می‌توانند با سرعت حرکت کنند و این منجر به تفاوت در غلظت می‌شود. این شکل غلظت در توضیع یون‌ها باعث می‌شود مایع متحرک، ذرات کلوییدی یا همان جوهر را به همراه خود حمل کند و حکاکی روی آب انجام شود.

محققان توانستند با ضخامت حدود یک‌دهم میلی‌متر خطوطی را بنویسند که تا 15 دقیقه در آب دوام می‌آورد.

دکتر لیچن در این باره اینطور گفت: «نکته مهم در نازکی قلم است و به این دلیل وقتی قلم با به آب بکشید، آب تکان شدید نمی‌خورد و خط را به هم نمی‌زند، مثلا اگر از خودکار استفاده کنیم آب تکان می‌خورد و نوشته از بین می‌رود. اما به دلیل سنگین و بزرگ بودن این ذرات کلوییدی می‌توانند روی آب ثابت بمانند و خطوط قابل مشاهده ایجاد کنند.»

دانشمندان قصد دارند راه‌های دیگری برای هدایت قلم با نیروی مغناطیسی یا میدان‌های الکتریکی به جای گرانش و همینطور انجام این فرآیند روی مایع‌های دیگر پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درمورد تکنیک جدید برای حکاکی روی آب چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت تکراتو با ما در میان بزارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر