;
coinex

افشاگری بزرگ ژاپنی‌ها:‌ هواوی دروغ می‌گوید، خبری از پردازنده 7 نانومتری در میت 60 نیست!

مدیرعامل یک شرکت تحقیقاتی ژاپنی دست به ادعای بزرگی زده و اعلام کرده که استفاده از پردازنده 7 نانومتری در میت 60 پرو هواوی دروغی بیش نیست.

تاکنون هواوی هیچ اطلاعات دقیقی درباره‌ پردازنده‌ کرین 9000s مورد استفاده در گوشی هواوی میت 60 پرو منتشر نکرده است. درمورد آن تنها ادعا می‌شود که یک پردازنده 7 نانومتری در میت 60 پرو هواوی است، که همین امر جنجال فراوانی ایجاد کرده است. از یک سو رسانه‌های چینی، آن را دستاوردی بی‌نظیر در سایه تحریم‌ها عنوان می‌کنند و از سوی دیگر، سناتورهای آمریکا و حتی شخص وزیر بازرگانی این کشور، ابراز نگرانی و ناراحتی می‌کنند. علت این امر این است که با وجود تحریم‌های شدید آمریکا علیه صنعت تراشه‌ چین، شرکت‌های چینی تنها به تجهیزات ساخت پردازنده‌ 14 نانومتری دسترسی دارند؛ لذا از امکان ساخت پردازنده 7 نانومتری برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید: تست سرعت 5G هواوی میت 60 پرو در مقایسه با پرچمداران اپل و سامسونگ [+ویدیو]

استفاده از پردازنده 7 نانومتری در میت 60 پرو هواوی دروغ است!

در همین راستا، میناتاکه میچل کاشیو، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی Fomalhaut Techno Solutions در ژاپن، طی مصاحبه‌ای‌ با South China Morning Post اعلام کرده که که به‌نظر کرین 9000s پردازنده‌ای هفت نانومتری نیست. طبق ادعای او، تراشه‌ مذکور بر مبنای لیتوگرافی 14 نانومتری طراحی شده است بااین‌حال هواوی و SMIC «با بهره‌گیری از تکنیک‌هایی ویژه» کاری کرده‌اند که کرین 9000s عملکردی مشابه پردازنده‌های هفت نانومتری از خود نشان دهد.

به همین دلیل بنچمارک‌های گوناگون حاکی از عملکرد کرین 9000s در حد و اندازه پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری است. به‌نظر SMIC جهت ساخت پردازنده جدیدش از دستگاه‌های قدیمی DUV بهره‌برداری کرده است؛ زیرا تحریم‌های آمریکا باعث عدم توانایی این شرکت در خریداری دستگاه‌های EUV شده است.

پردازنده 7 نانومتری در میت 60

در عرصه ساخت پردازنده، لیتوگرافی یا نود پردازشی به ابعاد ترانزیستورها اشاره دارد. هرچه عدد لیتوگرافی (در واحد نانومتر) کوچک‌تر باشد، پردازنده پیشرفته‌تر و قدرتمندتر بوده و انرژی کمتری را نیز صرف خواهد کرد. هم‌اکنون TSMC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی دنیا) روی لیتوگرافی سه نانومتری کار می‌کند.

بنابر ادعای منابع آگاه هزینه ساخت و قیمت CPU جدید برند کرین نسبتاً بالا بود؛ اما حمایت دولت چین منجر شده تا قیمت گوشی هواوی میت 60 پرو آنچنان هم زیاد نباشد تا امکان خرید موبایل موردبحث برای تعداد زیادی از چینی‌ها فراهم باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ادعاها درباره استفاده پردازنده 7 نانومتری در میت 60 پرو هواوی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر