;
coinex

برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 معرفی شدند

برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 مشخص شدند. جوتیز نوبل حالا به پله سوم رسیده و نوبل شیمی منتخب خود را شناخت. بازهم پای سه دانشمند دیگر در میان است.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد به عنوان میزبان برگزاری مهم‌ترین رویداد علمی جهان پس از اعطای جوایز نوبل پزشکی به اتالین کاریکو و درو وایسمن و نوبل فیزیک به پیر آگوستینی، فرنس کراوس و آن لوهولیر، حالا برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 را معرفی کرده است. براساس این خبر، این آکادمی برترین جایزه علمی علم شیمی را به مونگی باوندی، لوئیس بروس و الکسی اکیموف به دلیل کشف و کاوش و ترکیب نقاط کوانتومی اعطا کرده است.

بیشتر بخوانید: برندگان جایزه نوبل فیزیک 2023 معرفی شدند

برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 معرفی شدند

کمیته نوبل جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۳ را به «مونگی باوندی، لوئیس بروس و الکسی اکیموف به پاس پژوهش‌هایشان در مورد «کشف و کاوش و ترکیب نقاط کوانتومی» اعطا کرد.

امروزه نقاط کوانتومی بخش مهمی از جعبه ابزار فناوری نانو هستند. برندگان جایزه نوبل ۲۰۲۳ در رشته شیمی همگی پیشگامان اکتشاف در جهان نانو بوده‌اند.

لوئیس بروس و الکسی اکیموف برندگان شیمی امسال در اوایل دهه ۱۹۸۰ به طور مستقل از یکدیگر موفق به ایجاد نقاط کوانتومی شدند که نانوذرات بسیار ریزی هستند که اثرات کوانتومی ویژگی‌های آنها را تعیین می‌کنند.

برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 معرفی شدند

مونگی باوندی نیز در سال ۱۹۹۳ روش‌های ساخت نقاط کوانتومی را متحول کرد و کیفیت آن‌ها را بسیار بالا برد که یک پیش‌نیاز حیاتی برای استفاده از آن‌ها در فناوری نانو امروزی است.

بنابراین جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۳ نیز به کشف و توسعه نقاط کوانتومی، نانوذراتی به قدری ریز که اندازه آنها خواص آنها را تعیین می‌کند، اختصاص یافت.

این ذرات دارای خواص منحصر به فردی هستند و اکنون نور خود را از صفحه‌نمایش تلویزیون و لامپ‌های LED ساطع می‌کنند. آنها واکنش‌های شیمیایی را کاتالیز می‌کنند و نور شفاف آنها می‌تواند بافت تومور را برای جراحان روشن کند.

پژوهشگران در درجه اول از نقاط کوانتومی برای ایجاد نور رنگی استفاده کرده‌اند. آنها بر این باورند که نقاط کوانتومی در آینده می‌توانند به قطعات الکترونیک انعطاف‌پذیر، حسگرهای کوچک، سلول‌های خورشیدی باریک‌تر و نازک‌تر و شاید ارتباطات کوانتومی رمزگذاری شده کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر