;
coinex

فضاپیمای سایکی توسط ناسا پرتاب شد

سفر شش‌ساله فضاپیمای سایکی ناسا به سوی سیارک چند کوینتیلیون دلاری سایکی شروع شده و به مدت 26 ماه نیز به دور این سیارک جهت مطالعه خواهد چرخید.

فضاپیمای سایکی ناسا بدون خدمه روز جمعه با موشک Falcon Heavy شرکت اسپیس‌ایکس در مرکز فضایی کندی پرتاب شد، تا سفر 6 ساله خود به سوی یک سیارک عجیب را شروع کند. اپراتورهای روی زمین بعد از رهاسازی موفقیت‌آمیز فیرینگ‌های آن و جداشدن موشک، توانستند با آن ارتباط دوطرفه ایجاد کنند. گزارش‌های تله‌متری هم حاکی از آن است که این فضاپیما که با تأخیرهای بسیاری مواجه شده بود، در سلامت کامل به فضا پرتاب شده است.

بیشتر بخوانید: فضانورد ناسا بعد از ثبت رکورد بیشترین اقامت در فضا به زمین بازگشت [+ویدیو]

پرتاب موفق فضاپیمای سایکی ناسا

سیارک سایکی که ارزش منابع آن چیزی بالغ بر 100 هزار کوادریلیون (10 به توان 15) دلار یا 10 کوینتیلیون (10 به توان 18) دلار تخمین زده می‌شود، در یک کمربند میان مدار مریخ و مشتری به دور خورشید درحال گردش است. پژوهشگران برآورد می‌کنند که هسته آن از 30 تا 60 درصد نیکل-آهن ساخته شده که این امر به آن‌ها این امکان را خواهد داد تا نگاهی نادر به یک هسته سیاره‌ای داشته باشند.

فضاپیمای سایکی

همچنین بنابر تخمین‌های ستاره‌شناسان به‌نظر این سنگ فضایی که Psyche نام‌گذاری شده، در روزهای ابتدایی منظومه شمسی هسته جزئی یک سیاره کوچک بوده است. به‌هرحال این سیارک به‌ظاهر غنی از آهن و نیکل توانایی ارائه سرنخ‌هایی از ایجاد سیارات مختلف ازجمله زمین را خواهد داشت. تخمین زده می‌شود که ارزش منابع موجود در این سیاره چند کوینتیلیون دلار باشد.

«لیندی الکینز تانتون»، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا که به‌عنوان محقق اصلی بر این مأموریت مشغول فعالیت است، بیان کرده است: «بهترین حدس من این است که براساس داده‌هایی که به‌دست آورده‌ایم، بیش از نیمی از مواد این سیارک فلز باشد. البته ما واقعاً جسم جدیدی را رصد خواهیم کرد، به این معنی که بسیاری از ایده‌های ما ممکن است اشتباه باشند.»

حدود 6 سال زمان خواهد برد تا فضاپیمای سایکی به Psyche برسد. در آن هنگام، این فضاپیمای ناسا به مدت 26 ماه به دور سیارک خواهد چرخید و آن را با ابزارهای مختلفی مورد بررسی قرار خواهد داد. سایکی از دوربین‌های خود جهت مشاهده سیارک از نزدیک، از مغناطیس‌سنج به‌منظور جستجوی میدان مغناطیسی باستانی آن، از طیف‌سنج پرتو گاما جهت تشخیص پرتوهای گاما و نوترون‌های پرانرژی و از آنتن رادیویی برای ترسیم گرانش سنگ فضایی بهره خواهد برد.

فضاپیمای سایکی

همچنین این فضاپیما فناوری ارتباط لیزری فضای عمیق ناسا را مورد آزمایش قرار خواهد داد؛ یک روش ارتباطی تجربی جدید که توانایی افزایش پهنای باند فضای عمیق را 100 برابر نسبت به استاندارد فعلی، یعنی امواج رادیویی، را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص فضاپیمای سایکی ناسا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر