coinex
راهنمای خرید تکراتو

کشف یک عنصر معدنی بسیار کمیاب در چین ؛ صنایع چین در مسیر خودکفایی!

دانشمندان به تازگی موفق به کشف یک عنصر معدنی بسیار کمیاب در چین شدند. این عنصر پرخاصیت می‌تواند صنایع این کشور را به سمت خودکفایی هدایت کند.

دانشمندان چینی به تازگی موفق به کشف یک عنصر معدنی بسیار کمیاب در چین شدند که گفته می‌شود با این عنصر می‌توان در صنایع مختلف به خودکفایی رسید. این عنصر حیاتی که در قالب سنگ همراه با عناصر دیگری مثل آهن، باریون، کلرید و تیتانیوم وجود دارد، “نیوبیم” نامیده شده که قابلیت ابررسانایی دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که از نیوبیم می‌شود در صنایع مختلفی مانند ساخت باتری‌های هوشمند استفاده کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کشف یک عنصر معدنی بسیار کمیاب در چین

دانشمندان نوعی سنگ معدنی بی‌سابقه را در چین کشف کرده‌اند که حاوی عنصری کمیاب است. این عنصر نایاب نیوبیم نام دارد و به‌دلیل خاصیت اَبَررسانایی‌اش همواره در کانون توجه قرار دارد.

به‌گزارش لایوساینس، این سنگ معدنی که «نیوبابئوتایت» نام دارد، از نیوبیم، باریم، تیتانیم، آهن و کلرید ساخته شده است. بااین‌حال، فقط عنصر نیوبیم است که کشف سنگ ارزشمند نیوبابئوتایت را هیجان‌انگیز می‌کند. در‌حال‌حاضر، این عنصر فلزی خاکستری‌رنگ بیشتر در تولید فولاد استفاده می‌شود و بدون افزودن وزن چشمگیر، فولاد را استحکام می‌بخشد.

عنصر نیوبیم در ساخت آلیاژهای دیگر (مخلوط فلزی متشکل از چند فلز و یک فلز اصلی) نیز کاربرد دارد و در شتاب‌دهنده‌های ذرات و سایر تجهیزات پیشرفته‌ علمی هم یافت می‌شود، زیرا در دمای کم به‌عنوان اَبَررسانا عمل می‌کند.

کشف یک عنصر معدنی بسیار کمیاب در چین ؛ صنایع چین در مسیر خودکفایی!

شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) گزارش داد که این کانسار (توده‌‏سنگ حاوی کانی‌های ارزشمند) در ۳ اکتبر۲۰۲۳ در معدن کانسار بایان اوبو در شهر بائوتو در مغولستان داخلی کشف شد. این سنگ معدنی فلزی سیاه مایل به قهوه‌ای هفدهمین نوع جدید کشف‌شده در معدن کانسار بایان اوبو و یکی از ۱۵۰ مواد معدنی تازه‌یافت‌شده در منطقه است. این کشف برای چین که در‌حال‌حاضر ۹۵ درصد نیوبیم مورد‌نیازش را وارد می‌کند، غنیمتی بادآورده و غیرمنتظره است.

کشف یک عنصر معدنی بسیار کمیاب در چین ؛ صنایع چین در مسیر خودکفایی!
نمای هوایی معدن کانسار بایان اوبو، محل کشف سنگ معدنی جدید و ارزشمند نیوبابئوتایت.

آنتونیو اچ. کاسترونتو، استاد مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه ملی سنگاپور، در بیانه‌ی مطبوعاتی گفت:

«این کشف با‌توجه‌به حجم و کیفیت نیوبیم می‌تواند چین را به خودکفایی برساند.»

برزیل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ این عنصر فلز خاکی و کمیاب در جهان است و کانادا در رتبه‌ دوم فهرست قرار دارد. به‌نقل‌ از سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، پروژه‌ افتتاح معدن و تأسیسات فراوری نیوبیم در جنوب ایالت نبراسکا نیز در راه است. پروژه‌ مواد معدنی حیاتی الک کریک، تنها معدن نیوبیم در ایالات متحده خواهد بود.

همچنین، ممکن است در آینده تقاضای این فلز افزایش بیشتری پیدا کند؛ زیرا محققان در حال کار روی پروژه‌ توسعه‌ باتری‌های لیتیوم‌نیوبیم‌ و گرافن‌نیوبیم‌ هستند. به‌گفته‌ محققان، این باتری‌ها درصورت استفاده به‌همراه لیتیوم خطر آتش‌سوزی را کاهش می‌دهند. باتری‌ لیتیوم‌نیوبیم درمقایسه‌با باتری‌های لیتیومی سنتی هم سریع‌تر و هم در دفعات بیشتری شارژ می‌شود.

محققان مرکز مواد دو‌بعدی پیشرفته در دانشگاه ملی سنگاپور در حال توسعه‌ باتری‌های حاوی نیوبیم و گرافن هستند. می ۲۰۲۳، آنان اعلام کردند که این باتری‌ها حدود ۳۰ سال، یعنی ۱۰ برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم‌یون عمر می‌کند و در کمتر از ۱۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف یک عنصر معدنی بسیار کمیاب در چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر