;
coinex

کاهش زوال عقل با واکسیناسیون منظم آنفولانزا ؛ ارتباط آلزایمر با آنفولانزا!

مطابق با برخی پژوهش‌ها، واکسیناسیون منظم آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی می‌تواند در کاهش زوال عقل و بیماری آلزایمر تاثیرات مثبتی بگذارد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، همواره برای ترزیق واکسن آنفولانزا مزایای فراوان و جالب‌توجهی عنوان می‌شود اما یکی از این موارد احتمالاً باعث غافل‌گیری همه خواهد شد. اخیراً مزیتی که برای واکسیناسیون منظم آنفولانزا عنوان شده، بر تاثیر آن در کاهش خطر زوال عقل تأکید دارد. طبق پژوهش‌های جدید، افرادی که در برابر آنفولانزا و چندین بیماری عفونی دیگر واکسینه می‌شوند، از خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل برخوردارند. البته هنوز دانشمندان در مورد دلایل این امر اطمینان ندارند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کاهش زوال عقل با واکسیناسیون منظم آنفولانزا

براساس گزارش ایندیپندنت، در جریان پژوهش مذکور، متخصصان شرکت‌کنندگان را از یک پایگاه داده ملی بیماران برگزیدند؛ این افراد شامل دو گروه انتخابی از 935 هزار و 887 نفر بودند. آن‌ها به‌منظور جلوگیری از تاثیر عوامل دیگر این دو گروه را با شرایطی مشابه از نظر سن، جنسیت، تعداد دفعات مراجعه به پزشک و شرایط خاص پزشکی همچون فشار خون و کلسترول بالا انتخاب کرده‌اند.

نتایج تحقیقات حکایت از این دارند که واکسیناسیون منظم آنفولانزا و سایر بیماری‌های عفونی همچون ذات‌الریه، کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه احتمالاً بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از آن تاثیرگذار است. برخی از متخصصان بر این عقیده هستند که عوامل عفونی در ابتلا به بیماری آلزایمر نقش داشته و واکسیناسیون با پیشگیری یا کاهش احتمال ابتلا به این عفونت‌ها، از نقش مهمی برخوردارند.

«پل ای.شولز» – استاد عصب‌شناسی و مدیر مرکز اختلالات عصبی هیوستون – که سرپرستی تعداد زیادی پژوهش را برعهده داشته درباره تاثیر واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا در کاهش زوال عقل بیان داشت:

واکسن داستان موفقیت بزرگ سلامتی عمومی نسل ماست. واکسن‌ها از ما در برابر عفونت‌هایی محافظت می‌کنند که بسیاری از این بیماری‌های عفونی تهدیدکننده زندگی هستند.

درواقع شولز به‌تازگی هدایت پژوهش مربوط به تفاوت آماری در بروز آلزایمر در دو گروه طی هشت سال را برعهده گرفته است. شرکت‌کنندگان یکی از گروه‌ها در مقابل آنفلوآنزا واکسینه شده بودند و گروه دیگر از چنین امری برخوردار نبودند. شولز و همکارانش متوجه شدند که واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا برای سه سال متوالی، خطر زوال عقل طی چهار الی هشت سال پس از آن را تا میزان 20 درصد کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها

به گمان شولز احتمالاً واکسن‌ها واکنش سیستم ایمنی به پلاک آمیلوئید پروتئین طبیعی که در سطوح غیرطبیعی بالا در آلزایمر پیدا می‌شود را کنترل می‌کنند. وی در این رابطه تشریح کرد: «سیستم ایمنی پلاک را به عنوان یک مهاجم خارجی می‌بیند و به آن حمله می‌کند و باعث التهاب مزمن مغز و مرگ نورون‌های مجاور می‌شود. مرگ این نورون‌ها در واقع عامل زوال عقل است. در سرکوب پاسخ ایمنی به آمیلوئید، واکسن ممکن است سلول‌های مغزی را نجات دهد. واکسن‌ها همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا از شر پلاک‌ها خلاص شود.»

کاهش زوال عقل

شولز در ادامه افزود: «پلاک‌ کمتر، التهاب کمتر را به دنبال دارد و بدین ترتیب سلول‌های مغزی کمتری از دست می‌روند.»

وی همچنین اضافه کرد:

هنوز دقیقا مطمئن نیستیم که سازوکار آن چیست اما چیزی در مغز و سیستم ایمنی در حال وقوع است که گویا تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

گروه پژوهشی وی در تحقیقی دیگر، در مورد واکسن‌ سایر بیماری‌های عفونی اعم از ذات‌الریه، کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه نیز به نتایج مشابهی رسیدند. البته به عقیده متخصصان به‌منظور بررسی تاثیر واکسن بر مغز باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.

از طرفی «پیتر هوتز» به‌عنوان یکی از مدیران مرکز بیمارستان کودکان تگزاس، به‌منظور توسعه واکسن جهت کاهش آلزایمر بیان کرد: «این پژوهش‌ها به مزایای طولانی‌مدت ایمن‌سازی با واکسن‌ها اشاره می‌کند که فراتر از مزایای مستقیم مورد نظر است.»

وی در ادامه افزود: «همه این‌ها مستلزم تحقیقات بیشتر است اما واکسیناسیون، رژیم غذایی خوب، ورزش، فعالیت فکری و عاطفی عوامل کلیدی در روند پیری سالم‌ هستند.»

هوتز همچنین خاطرنشان کرد: «مشخص نیست چرا واکسیناسیون می‌توانند زوال عقل را کند یا از آن جلوگیری کند. در برخی موارد، آن‌ها ممکن است به‌طور مستقیم از ایجاد درگیری عصبی از طریق ویروس‌ها جلوگیری کنند یا به طور غیرمستقیم، از طریق کاهش التهاب مغزی مانع آن شوند. در موارد دیگر هم ممکن است سازوکارهای ایمنی ذاتی را تحریک کنند که با توالی وقایعی که به زوال عقل منجر می‌شوند، مقابله می‌کنند.»

دیدگاه شما در خصوص کاهش زوال عقل با واکسیناسیون منظم آنفلوآنزا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر