;
coinex

پیش بینی ترسناک هوش مصنوعی از جنگ جهانی سوم ؛ تاریخ دقیق شروع جنگ! [+ ویدیو]

این روزها ویدیویی عجیب در فضای مجازی درباره پیش بینی ترسناک هوش مصنوعی از جنگ جهانی سوم دست به دست می‌شود. حال باید دید که آیا به وقوع جنگ جهانی سوم نزدیک شده‌ایم؟

آیا به وقوع جنگ جهانی سوم نزدیک شده‌ایم و زمینه‌ها برای به واقعیت تبدیل شدنِ پیش بینی هوش مصنوعی آمازون (الکسا) از جنگ جهانی سوم فراهم شده است؟ بالاگرفتن مناقشات بین فلسطین و اسرائیل و کشته شدن بیش از 7 هزار نفر در روز‌های اخیر، ما را واداشت که نیم‌نگاهی به پیش بینی هوش مصنوعی از جنگ جهانی سوم بیندازیم. براساس پیش بینی دستیار صوتی آمازون یا همان الکسا (Alexa)، جنگ جهانی سوم به‌زودی آغاز می‌شود!


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


حدس و گمان پیرامون جنگ جهانی سوم و پیشگویی هوش مصنوعی

ذهن روایت‌پرداز انسانی می‌خواهد که با کنارهم گذاشتن شواهد و ساخت روابط علت و معلولی ما‌بین‌شان، بر محیط خود سلطه پیدا کند. می‌توانیم این توانایی را نوعی شگرد برای درک محیط در نظر بگیریم تا انسان بتواند با این کار، از گزند حوادث در امان بماند.

اما با توجه به قابلیت‌های هوش مصنوعی و پدیدار شدن برخی شواهد پیرامون وقوع جنگ جهانی سوم (World War III)، پیش‌بینی الکسا (دستیار هوش مصنوعی آمازون) آن‌چنان هم تخیلی به‌نظر نمی‌رسد. به این بهانه می‌پرسیم که چرا جنگ وجود دارد و آیا پیش بینی هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل می‌شود؟

حدود 6 ماه قبل، ویدیویی بحث‌برانگیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. یکی از کاربران از دستیار هوش مصنوعی الکسا پرسیده بود که جنگ جهانی سوم چه زمانی آغاز می‌شود؟ الکسا در پاسخ گفته بود:

جنگ جهانی سوم در ساعت 6 بعد از ظهر روز 23 نوامبر 2023 (2 آذر 1402) و با حمله موشکی روسیه به آلمان آغاز می‌شود. ــ الکسا، دستیار صوتی آمازون

به بهانه‌ی نزدیک شدن تاریخ پیشگویی الکسا درباره جنگ جهانی سوم و وقوع جنگ میان حماس و اسرائیل، از ChatGPT 3.5 پرسیدیم که آیا به جنگ جهانی سوم نزدیک هستیم یا نه؟ پیش‌بینی هوش مصنوعی درباره تاریخ دقیق جنگ جهانی سوم این‌چنین بود:

ارزیابی زمان وقوع و نزدیکی جنگ جهانی سوم یک کار پیچیده و نامشخص است. آخرین به‌روزرسانی پایگاه دانش من در سپتامبر 2021 صورت گرفته و تا آن زمان، جهان در حال تجربه تنش‌های ژئوپلیتیکی، درگیری‌های منطقه‌ای و چالش‌های دیپلماتیک بود. با تمام این‌ها امّا پیش بینی وقوع یک جنگ جهانی با قطعیت قابل اتکّا، چالش‌برانگیز است.

جامعه بین‌المللی به‌طورکلی می‌کوشد تا از راه دیپلماسی، اتحادیه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی (مانند سازمان ملل متحد) و مذاکرات دیپلماتیک از درگیری‌های جهانی در مقیاس گسترده جلوگیری کند. درس‌های آموخته شده از جنگ‌های جهانی ویرانگر قرن بیستم، اهمیت حل درگیری از طریق راه‌‌حل‌های صلح‌آمیز را تقویت کرده است.

تداوم نظارت بر تحولات جهانی، حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک و ترویج همکاری‌های بین المللی برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها و وقوع یک جنگ جهانی ضروری است. امید این است که کشورها برای حل اختلافات و حفظ صلح و ثبات در مقیاس جهانی به همکاری با یکدیگر ادامه دهند. با این‌حال، پتانسیل درگیری‌ها و بحران‌ها همیشه وجود دارد و هوشیاری و دیپلماسی را در روابط بین‌الملل ضروری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین نسل جنگنده‌ ها

پهپاد مجهز به اژدر ضدزیردریایی در رزمایش ناتو خودنمایی کرد

جنگ‌جهانی سوم فرضی چه شکلی خواهد بود؟

نقش فناوری، سلاح‌های هسته‌ای و جنگ نامتقارن، اغلب درباره‌یِ سناریوی فرضی جنگ جهانی سوم مورد بحث قرار می‌گیرد. تأمل در مورد چنین رویداد فاجعه‌باری نگران‌کننده است؛ با این‌حال، درک عواملی که می‌توانند به طور بالقوه چنین درگیری را شکل دهند بسیار مهم است. این عوامل تا حد زیادی تحت تأثیر پیشرفت‌های سریع در فناوری، به‌خصوص هوش مصنوعی و روابط بین‌الملل در حال تغییر، نگاهی اجمالی به چگونگی عملیات‌های نظامی جهانی آینده می‌دهد. یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده جنگ جهانی آینده به جز قدرت نظامی و ارتش کشورهای قدرتمند درگیر آن، احتمالاً برتری فناورانه است.

پیش بینی هوش مصنوعی
پیش بینی هوش مصنوعی

در دنیای مدرن و هم‌اکنون پسا-مدرن، دیگر جنگ از میدان نبرد معمولی فراتر رفته و می‌تواند با جنگ‌های ترکیبی‌ای نظیر جنگ سایبری، اقتصادها را فلج کرده، زیرساخت‌های حیاتی را مختل کرده و اطلاعات نادرست را منتشر کند، که به یک عامل برجسته در جنگ‌های امروز تبدیل شده است. در دیگر سو، سیستم‌های تسلیحاتی خودکار که با پیشرفت‌های هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، به طور بالقوه می‌توانند نقش اصلی را در جنگ ایفا کنند و معضلات اخلاقی و استراتژیک جدیدی را ایجاد کنند.

مضاف بر این، نظامی‌سازی فضا به طور فزاینده‌ای دارد به یک امکان واقعی تبدیل می‌شود و کشورها قابلیت‌هایی را برای جنگ ماهواره‌ای و سایر عملیات‌های فضایی توسعه می‌دهند. یکی دیگر از ابعاد وحشتناک جنگ جهانی آینده، وجود سلاح‌های هسته‌ای است. پیامدهای فاجعه بار جنگ هسته‌ای در بمباران هیروشیما و ناکازاکی در طول جنگ جهانی دوم آشکار شد. این روزها خبر سلاح‌های دوربردتر هسته‌ای روسیه به گوش می‌رسد و زنگ خطر مهمی را به صدا در آورده است؛ چرا که امروزه توانمندی‌های هسته‌ای کشورها به طور تصاعدی رشد کرده است و استفاده بالقوه از این سلاح‌ها در یک درگیری جهانی می‌تواند منجر به تخریب بی‌سابقه و تلفات جانی شود.

جنگ جهانی سوم غیرقابل پیش‌بینی و دور از انتظار خواهد بود

ماهیت جنگ به گونه‌ای تکامل یافته که در عین سادگی، پیچیده‌تر شده است. جنگ‌ جهانی آینده ممکن است شامل نبردهای سنتی با طرف‌های مشخص نباشد. در عوض، جنگ‌ می‌تواند شامل ترکیبی از بازیگران دولتی و غیردولتی باشد که درگیر جنگی نامتقارن هستند. این می‌تواند شامل جنگ چریکی، حملات تروریستی، حملات سایبری و تاکتیک‌های دیگر باشد که برای خنثی کردن مزایای نظامی متعارف مخالفان قدرتمندتر طراحی می‌شوند.

جنگ جهانی سوم

علاوه‌براین، جنگ اقتصادی یکی دیگر از جنبه‌های بالقوه یک جنگ جهانی است. با توجه به به‌هم پیوستگی اقتصاد جهانی، اقدامات اقتصادی مانند تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای داشته باشد، اقتصادها را بی‌ثبات کند و بر تنش‌های سیاسی بیفزاید.

در این سناریو از جنگ جهانی سوم، این ابزارهای اقتصادی می‌توانند با اثرات مخربی استفاده شوند. در نهایت، ظهور ارتباطات دیجیتال شکل جدیدی از درگیری را به وجود آورده است؛ جنگ اطلاعاتی. در عصر «اخبار جعلی»، کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست می‌توانند بیش از پیش رواج پیدا کنند. دستکاری اطلاعات، با هدف گیج کردن، تضعیف روحیه یا گمراه کردن دشمن، می‌تواند سهم مهمی از درگیری های آینده باشد.

بیشتر بخوانید:

مشتریان مهمترین پهپادهای صادراتی ایران چه کشورهایی هستند؟

روسیه مدعی آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شد

چرا جنگ وجود دارد؟

باستان شناسان در جستجوی منشأ جنگ، به دنبال چهار نوع شواهد هستند. یکی از این شواهد، آثار هنریِ رویِ دیواره‌یِ غارهاست. نقاشی‌ِ غارهای پارینه‌سنگی فرانسه با قدمت تقریباً 25000 از گاروت دو کونیاک (Grottes de Cognac)، پچ مرل (Pech Merle) و کاس‌کی (Cosquer) نشان می‌دهد که مردم در اوایل دوره پارینه سنگی می‌جنگیدند (به زعم برخی از پژوهشگران)؛ امّا این تفسیر نیز مورد مناقشه است… .

جنگ جهانی سوم

دانشمندان دیگر اشاره می‌کنند که برخی از پیکره‌های نصفه و نیمه در نقاشی‌های غاریافته دارای دُم هستند، و بر همین اساس، استدلال می‌کنند که خطوط خمیده یا مواج که با آن‌ها متقاطع هستند، به احتمال زیاد قدرت شمن را نشان می‌دهند، نه نیزه‌ها را. در مقابل، نقاشی‌های دیواری در شرق شبه جزیره ایبری که احتمالاً توسط کشاورزان در هزاره‌های بعد ساخته شده‌اند، به وضوح نبردها و اعدام‌ها را نشان می‌دهند.

سلاح‌ها نیز شواهدی از جنگ هستند، اما این مصنوعات ممکن است آنطور که به نظر می‌رسند کاربرد جنگاورانه نداشته باشند. در صورتی گرزها را به عنوان نشانه‌ی اثبات جنگ می‌پذیرفتم، که درباره‌ی گرزهای سنگی خاور نزدیک چیزی نمی‌دانستم. چرا که بیشتر آنها سوراخ‌هایی برای دستگیره دارند که به قدری باریک است که هرگز نمی‌توانند از یک ضربه در جنگ جان سالم به در ببرند. گرزها همچنین نماد اقتدار هستند و قانون / دولت مستقر می‌تواند بدون استفاده عملی از آن، راهی برای حل منازعه بدون جنگ فراهم کند. از سوی دیگر، رفتن به جنگ بدون سلاح‌های سنتی ( مخصوص جنگ) کاملاً امکان‌پذیر است: در جنوب آلمان در حدود 5000 سال قبل از میلاد، روستاییان با آدزهایی (وسیله‌ای شبیه به تبر) که برای کار چوب نیز استفاده می‌شد، قتل عام شدند.

بیشتر بخوانید:

پهپاد کمان 19 توسط ارتش رونمایی شد

اضافه شدن یک اسکادران جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش تایید شد

آیا ذات انسان جنگ‌‌طلب است؟

آیا واقعاً نشانه‌هایی وجود دارد که نشان دهد انسان‌ها در طول تاریخ این گونه‌ می‌جنگیده‌اند؟ بله، اگر نمونه ما شامل موارد زیادی از زخم‌خوردگی‌های پیش از مرگ (آنهایی که در زمان مرگ یا نزدیک به آن اتفاق می‌افتند) باشد، وضعیت بسیار بد است. به این ترتیب ارقامی مانند 25 درصد مرگ و میر ناشی از خشونت به‌دست می‌آید که انطباقی با واقعیت ندارد، که خود این تصورات نادرست به دلیل انتخاب تعمدانه توسط رسانه‌های محبوب ایجاد شده است.

جنگ حماس و اسرائیل

چرا که هر کشفی از قتل‌های باستانی را تیتر خبرهای خود می‌کنند و در سویی دیگر، خبر حفاری‌های بی‌شماری را که هیچ نشانه‌ای از خشونت به همراه ندارند، به کلی نادیده می‌گیرند. و غربالگری تمام و کمالی را از گزارش‌های مربوط به یک منطقه و دوره زمانی خاص، با این پرسش که چه تعداد‌ــ‌، در صورت وجود‌ــ، حتی نشانه‌هایی از جنگ را نشان می‌دهند، تصویری کاملاً متفاوت را ترسیم می‌کند. در هر حالت، جنگ در همه جای جهان وجود دارد.

جمع‌بندی

بر اساس تمام آن‌چیزهایی که گفتیم نمی‌توان انتظار داشت که درگیری نظامی بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها منجر شود به یک جنگ تمام عیار جهانی، حتی هم‌اکنون هم با این که در پشت پرده بازیگران زیادی از هر دوطرف حمایت می‌کنند؛ اما شاهد بودن یک جنگ جهانی سوم، دور از انتظار است؛ چنان‌که درگیری اوکراین و روسیه منجر به جنگ جهانی سوم نشد، دست‌کم تا به امروز، می‌توانیم امیدوار باشیم بشریت از دو جنگ‌جهانی پیشین خود درس‌های لازم را گرفته باشد، چرا که این‌بار با وقوع یک جنگ‌جهانی سوم، می‌توانیم انتظار از میان رفتن گونه‌ی انسان را داشته باشیم.

سوالات متداول

آیا احتمال وقوع جنگ جهانی سوم وجود دارد؟

معمولاً هیچ‌کسی نمی‌داند که جنگ‌ جهانی چه زمانی رخ خواهد داد؛ اما هر احتمالی ولو ناچیز وجود دارد.

آیا پیش‌بینی هوش مصنوعی درباره جنگ جهانی سوم به وقوع خواهد پیوست؟

پیش‌بینی این هوش مصنوعی بیشتر بر اساس جنگ اوکراین و روسیه است و بعید است که چنین اتفاقی روی دهد؛ دست‌کم امیدواریم تنش جهانی بیش از این افزایش پیدا نکند.

بیشتر بخوانید:

منابع: Stanford Encyclopedia of Philosophy, Scientific American

دیدگاه شما درباره‌ی پیشگویی هوش مصنوعی از وقوع جنگ جهانی سوم چیست؟ آیا جهان تاریخ اندوهبار خود را دوباره فراموش می‌کند؟ لطفاً نظرات خود را برای تکراتو بنویسید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (20 نظر)

    هوش مصنوعی درست گفته
    اگر قرارباشه جنگ بشه بهترین تاریخ ۲ آذرماه هست
    مصادف با ۲۳نوامبر
    تاریخ خوبیست
    369
    سپاس

    پاسخ

    سلام به همه کسانی که نظر من را میخواند

    جنگ جهانی سوم از قبل شروع شده بود از همان روز ختم جنگ جهانی دوم جنگ همان بعد جنگ جهانی دوم دو طرف جنگ برای تجدید قوا دست برای جنگ بعدی آمده میشوند اما در گیری رسمی جنگ با جریان که حالا قرار دارد خیلی دور است این درست است که جریان فعلی تا حدبه سر حد در گیری جهانی پیش میرود اما به هیج وجه دو طرف جنگ نمی خواهد وارد محاربه شود این جر یان حتی به آخرین امکان خود هم اگر برسد جنگ جهانی سوم به صورت رسمی ودرگیری شروع نمی شود

    پاسخ

    من کاری با جنگ ندارم. ولی خیلی دوست دارم بدونم این هوش مصنوعی ساقیش کیه

    پاسخ

    هوش مصنوعیم دروغ یادگرفته!!
    اخه سه روز پیش گفته بود ساعت ۶ عصر دوازدهم ابان جنگ جهانی سوم شروع میشه ،😁

    پاسخ

    از انسانی که میتونه از هر حیوان درنده ای درنده تر باشه هیچ چیز بعید نیست و عجبم از اینکه خداوند روی چه حساب و چه مبنایی این مخلوق عجیب و غریب و غیر قابل پیش بینی و حریص رو اشرف مخلوقاتش نامیده.

    پاسخ

    جالبه که حتی گوش ندادید میگه ۲۳ نوامبر🤣🤣🤣🤣 چقد تحلیل گرای‌خوبی هستید🤣🤣🤣

    پاسخ

    نکته‌ای که گفتید کاملا درسته. متن اصلاح شد ممنون از تذکرتون

    پاسخ

    کشور ما که تاریک و غمگین هست ، کاش جنگ جهانی سوم شروع بشه تا همه دنیا در کنار هم تاریکی و غم رو تجربه کنند ، واقعا ظلم فقط یک سری کشورها در ظلم باشند

    پاسخ

    حق گفتی واقعاً 😔

    پاسخ

    بیا برو لیاقت این همه خوشی رو نداری نمیدونی که چقدر کشور بدوخت تر از ما هست

    پاسخ

    رژیم منحوس صهیونیستی

    پاسخ

    هوش مصنوعی یک احمق هست که هرچی بهش برنامه بدن تکرار میکنه

    پاسخ

    آفرین جمله خلاصه
    جواب هوش مصنوعی همان نوشته ها و عکس هایی است که آدمی زاد ریخته رو کامپیوتر
    اصلاً هوش هم ندارد

    پاسخ

    هوش مصنوعی هرگز به آن نقطه نرسیده و حتی در جواب دادن به ساده ترین سوالات همچنان اشتباه میکند. اگر واقع بینانه نگاه کنیم هوش مصنوعی در عصر حاضر همان میمونی است که برای اولین بار در زمان هیتلر به فضا پرتاب کردند.

    پاسخ

    چرا دری وری می‌نویسی
    خلاصه اش همین هست که :
    هرچی بریزی تو کامپیوتر سِرور همون رو میاره

    تقریباً شبیه جستجوی گوگله. البته بسیار محدودتر و بدون هوشه

    پاسخ

    در نبود نور تاریکی حکمفرما خواهد بود.. متاسفانه جنگ به زودی همه گیر خواهد شد، بشر بی خدا و بی احساس و غمگین، فقط یک جنگ کم دارد…

    پاسخ

    فعلا که بیشتر جنگ های تاریخ رو همین خداباوران راه انداختن

    پاسخ

    تحلیلت از تاریخ اشتباه است . بیشتر جنگ ها از روی کشورگشایی و قدرت طلبی بی خدایان بوده است . جنگ جهانی دوم مثالی از همین است .

    پاسخ

    اتفاقا تنها کسی که مشت محکمی به دهن ظالمان و زور گو ها زد هیتلر بود و اصلا هم جنگ رو اون شروع نکرد، الان هم شاهد هستیم بعد از 60سال دنیا بیشتر بهم ریخته و طمع کشور گشایی ها بالاتر رفته (نمونش چین و روسیه)

    پاسخ

    آره دقیقاً، هیتلر جنگ رو علیه لهستان آغاز کرد تا حق آلمان رو که در جنگ جهانی اول پایمال شد رو پس بگیره این انگلستان و فرانسه استعمارگر بودن که با علان جنگ علیه آلمان آتش جنگ بزرگ رو شعله ور کردن.
    بهانه انگلستان و فرانسه برای جنگ با آلمان این بود که با لهستان پیمان نظامی امضا کرده بودن شوروی هم اون زمان همراه با آلمان به لهستان یورش برد و قسمت شرقی لهستان رو اشغال کرد پس چرا به شوروی اعلان جنگ نکرده بودن؟