;
coinex

شامپانزه های جاسوس از تاکتیک های جنگی انسان استفاده می کنند

دانشمندان متوجه شدند که شامپانزه های جاسوس از تاکتیک‌های جنگی انسان در حین جاسوسی از رقیبان بهره می‌برند.

طبق آخرین تحقیقات بر روی شامپانزه‌ ها، دانشمندان کشف کرده‌اند که این موجودات در گروه‌هایی کوچک اقدام به گشت‌زنی کرده و با جمع‌آوری اطلاعات، استراتژی بعدی برای مقابله با گروه رقیب را تعیین می‌کنند.

در واقع این کار (عملیات شناسایی و کسب اطلاعات از مواضع دشمن) را می‌توان یکی از روش‌های قدیمی نبرد در نظر گرفت که انسان‌ها سالهاست از آن استفاده می‌کنند. این تاکتیک در دسته شامپانزه‌ها در جنگل‌های غرب آفریقا مشاهده شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


شامپانزه های جاسوس از تاکتیک های جنگی انسان استفاده می کنند

به گفته دانشمندان، شامپانزه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی درگیری، به مکان‌های مرتفع‌تر از گروه‌های رقیب می‌روند تا دید بهتری داشته باشند. محققان در دانشگاه کمبریج بریتانیا و موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک در آلمان، برای ثبت این رفتار اجتماعی، دسته‌های شامپانزه را در پارک ملی تای در ساحل عاج در طی یک بازه زمانی سه ساله نظارت کردند.

تیم پژوهشی، با جمع‌آوری داده‌های موقعیت‌یابی و بیش از ۲۱ هزار ساعت تاریخچه اطلاعات مکانی، دو گروه همسایه از شامپانزه‌های غربی را مورد بررسی قرار داد. این دو گروه (که شامل ۵۸ شامپانزه بودند) با یکدیگر مرز داشتند و اغلب برای دسترسی به منابع، با یکدیگر در رقابت بودند؛ رقابتی که می‌تواند به رویارویی‌های خشونت‌بار میان شامپانزه‌ها منجر شود.

شامپانزه های جاسوس از تاکتیک های جنگی انسان استفاده می کنند

طبق مشاهدات محققان، شامپانزه‌ها به طور منظم در نواحی مرزی گشت‌زنی می‌کنند تا حیطه قلمرو خود را تثبیت یا گسترش دهند.

در مورد این موضوع، دکتر سیلوین لموین، انسان‌شناس زیستی و نویسنده اصلی مطالعه در گروه باستان‌شناسی دانشگاه کمبریج، توضیح می‌دهد:

«این گشت‌ها اغلب در قالب زیرگروه‌هایی انجام می‌شوند که در آن‌ها شامپانزه‌ها نزدیک به هم و بی‌ سروصدا حرکت می‌کنند. وقتی شما در مقام ناظر قرار دارید، متوجه می‌شوید که گشت‌زنی شروع شده است. آنها همزمان شروع به راه رفتن می‌کنند و همزمان با هم متوقف می‌شوند، کمی شبیه به شکار.»

شامپانزه‌ها هنگام گشت زدن از مسیر مناطق مرتفع‌تر و تپه‌های بلندتر مرزی عبور می‌کنند که معمولاً در آنجا درگیری‌ها رخ می‌دهد و اما زمانی که به قلمرو خود بازمی‌گردند، از این تپه‌ها دوری می‌کنند و مسیری ساده‌تر و صاف‌تر را انتخاب می‌کنند.

به گفته محققان، حرکات بعدی شامپانزه‌ها بر اساس اطلاعاتی که از بالای تپه جمع‌آوری می‌شود، تعیین می‌شود. پس از انجام عملیات شناسایی، شامپانزه‌ها، با توجه به موقعیت مکانی گروه رقیب، عمق نفوذ خود را تعیین می‌کنند.

اگر گروه شامپانزه‌های رقیب در فاصله ۵۰۰ متر حضور داشتند، احتمال پیشروی در قلمرو دشمن ۴۰ درصد بود. اگر فاصله به هزار متر افزایش می‌یافت، احتمال پیشروی نیز به ۵۰ درصد افزایش می‌یافت و اگر فاصله بیش از این افزایش می‌یافت و به ۳ هزار متر می‌رسید، احتمال پیشروی تا ۶۰ درصد افزایش می‌یافت.

پژوهشگران معتقدند این رفتار شامپانزه‌ها نه تنها توانایی‌های شناختی این حیوانات را نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از تاکتیک‌های جنگی انسانی باشد.

دکتر لموین در این باره توضیح می‌دهد:

«جنگ تاکتیکی به عنوان عاملی برای تکامل انسان در نظر گرفته می‌شود. این رفتار شامپانزه های جاسوس به توانایی‌های شناختی پیچیده‌ای نیاز دارد که به دفاع یا گسترش قلمروهای آنها کمک می‌کند و یک توانایی است که توسط فرایند انتخاب طبیعی حفظ شده است.»

او اضافه کرد: «بهره‌گیری از عوارض طبیعی زمین برای سلطه سرزمینی عمیقاً ریشه در تاریخ تکاملی ما دارد. استفاده شامپانزه‌ها از یک استراتژی شبه‌جنگی، نشان‌دهنده نبردهای نخستین کوچکی است که احتمالاً در جمعیت‌های انسانی شکارچی-گردآورنده ماقبل تاریخ وجود داشته است.»

نتایج این تحقیقات در نشریه علمی «PLOS Biology» منتشر شده است و شما می‌توانید با مراجعه به آن، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره این تاکتیک جنگی شامپانزه های جاسوس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر