;
coinex

چین بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان را می‌سازد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شی جی پینگ، رئیس‌جمهور چین، اعلام کرد که دولت چین قصد دارد، بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان را احداث کند.

این اقدام، بخشی از یک پروژه بزرگتر به رهبری دولت چین بوده که پس از تکمیل شدن، ۴۵۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر را با استفاده از توربین‌ها و پنل‌های خورشیدی تولید خواهد کرد. پروژه مذکور که در فاصله 500 کیلومتری از شهر پکن واقع در مغولستان داخلی در حال اجراست، یک پروژه بزرگ انرژی تجدیدپذیر در قلب بیابان‌های این منطقه بوده و قرار است به یکی از بزرگترین مراکز تولید انرژی تجدیدپذیر در جهان تبدیل شود.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، چین قصد دارد تا پایان دهه‌ی جاری ۲۲۵ پایگاه تولید انرژی تجدیدپذیر را احداث کند. این تصمیم به منظور افزایش توان تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر است و نشان از تعهد چین به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و حمایت از محیط زیست دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


چین بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان را می‌سازد

به گزارش بلومبرگ، چین بیشترین میزان انرژی تجدیدپذیر را تولید می‌کند که به ابعاد شبکه برق هند، سومین سیستم برق تمام جهان، قابل مقایسه است.

با وجود اینکه بیشتر جزئیات طرح‌های توسعه بیابانی چین در اختیار عموم قرار نگرفته و تنها منبع اصلی، سخنرانی چشم‌انداز استراتژی شی در سال ۲۰۲۱ است، اما خبرنگاران بلومبرگ با بازدید و بررسی مستندات دولتی، اولین برآورد خود از پیشرفت این پروژه را ارائه کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که چین در حال جابجاکردن رکورد استفاده از انرژی سبز در سراسر جهان با توسعه انرژی خورشیدی و بادی است. این کشور قصد دارد تا سال 2030 ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود را به 3.9 تراوات افزایش دهد که این در حدود سه برابر ظرفیت موجود در سال 2022 است.

 بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان
بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان

تجزیه و تحلیل استراتژی کویر چین اطلاعات مربوط به نصب حدود 90 گیگاوات از کل ظرفیت 97 گیگاوات برای مرحله اول پروژه‌ها را تا پایان سال مشخص کرد.

تا اوایل این ماه، حدود یک سوم از ظرفیت ابر پروژه تکمیل شده و نیمه دیگر آن در حال ساخت و توسعه است. توسعه‌دهندگان چینی تلاش می‌کنند تا پروژه‌ها را تا پایان سال به پایان برسانند و از ضرب العجل دولتی استفاده می‌کنند. یک گیگاوات معادل ظرفیت یک رئاکتور هسته‌ای معمولی است، بنابراین این ابر پروژه دارای ظرفیت بسیار بزرگی خواهد بود.

بخش اولیه این ابر پروژه بیشتر در بخش‌های کویری چین، از جمله شمال گوبی و غرب تاکلا ماکان واقع شده‌اند. این دو منطقه مرزی که در گذشته‌ نیز جزء مناطق استراتژیک کشور چین محسوب می‌شد و امپراطوری چین از آن برای مبارزه با مهاجمین استفاده می‌کرد، نقش مهمی در توسعه ملی چین ایفا خواهند کرد.

مناطق بیابانی شرایط بسیار مناسبی برای پروژه‌های تجدیدپذیر دارند. این مناطق دارای آسمان صاف و سطح بازی هستند که این امکان را فراهم می‌کند که از نور آفتاب بهره‌وری بالایی داشته باشند و همچنین بادهای شدید این مناطق، امکان استفاده از انرژی بادی را فراهم می‌کند. جمعیت کم این مناطق نیز ساخت این نوع پروژه‌ها را آسان‌تر می‌کند. به علاوه، زمین در این مناطق قیمت کمتری دارد که این امکان را فراهم می‌کند که پروژه‌های تجدیدپذیر به صورت اقتصادی مناسب و کم هزینه‌تری انجام شود. از سوی دیگر، کمبود رقابت در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی یا ملک، این مناطق را به یک منبع انرژی ارزان‌تر تبدیل می‌کند. به همین دلیل، انرژی تولید شده از این پروژه‌ها به یکی از ارزان‌ترین منابع انرژی در جهان تبدیل می‌شود.

 بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان

شرکت‌های دولتی از جمله علاقه‌مندان این پروژه عظیم هستند. برخی از این شرکت‌ها شامل شرکت‌های معتبر خدمات عمومی مانند شرکت سرمایه‌گذاری انرژی چین (China Energy Investment)، شرکت تری گورگز (China Three Gorges)، داتانگ (China Datang)، هواننگ (China Huaneng) و شرکت سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه انرژی (State Power Investment) هستند.

همچنین، سه پروژه بزرگ دیگر نیز تا پایان این دهه میلادی قرار است راه‌اندازی شوند؛ به این ترتیب ۳۵۸ گیگاوات دیگر ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی به چین اضافه  خواهند کرد.

چین برای بهره‌برداری از انرژی تولید شده توسط این تاسیسات سبز، در حال ساخت یک شبکه ملی از خطوط انتقال برق جدید است. ایجاد این شبکه جدید برق نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری است و چندین دهه طول می‌کشد. در حال حاضر، چین تقریباً ۳۰ پروژه از این خطوط انتقال انرژی را به پایان رسانده است، در حالی که مشابه آن‌ها در سراسر جهان به اندازه کمتری وجود دارد.

در حال حاضر، از کانال‌های انتقال انرژی در چین استفاده محدودی می‌شود و بیشتر انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های ذغال‌سنگ را منتقل می‌کند. اما در آینده، نقش این کانال‌ها قرار است تا انرژی سبز را انتقال دهند.

شرکت برق ملی چین که هم‌اکنون برق ۱.۱ میلیارد شهروند چین تأمین می‌کند نیز پروژه‌ای به ارزش ۲۱ میلیارد دلار برای احداث خطوط انتقال برق را در سال گذشته شروع کرده است.

 

بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان
بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان

دیدگاه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که به جای انتقال برق از مناطق بیابانی  به مناطق پرمصرف، مصرفکنندگان اصلی را به مناطق تولید برق آورد. به عنوان مثال، مرکز صنعتی بائوتائو در مغولستان داخلی که در گذشته به عنوان مرکز اصلی ذغال‌سنگ و فولاد شناخته می‌شد، اکنون خود را به عنوان «شهر سیلیکون سبز جهان» معرفی کرده و تلاش می‌کند تا با استفاده از انرژی ارزان و تجدیدپذیر، کارخانه‌های تولید نیمه‌رسانا را به خود جذب کند.

شرکت‌های تولیدکننده صفحه خورشیدی و توربین‌های بادی نیز از این پروژه استقبال کرده و به مناطق شمالی کشور جذب شده‌اند. چین پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۳۸۶ میلیارد دلار در سال برای تأمین انرژی خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت‌های تجهیزات تولیدکننده می‌توانند سهم مهمی در این سرمایه‌گذاری عظیم داشته باشند.

لوری میلیویرتا، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، معتقد است که ظرفیت انرژی خورشیدی، بادی، هسته‌ای و آبی در حال حاضر به حدی است که امکان تأمین تقاضای انرژی چین را دارد و حتی در آینده می‌تواند از آن فراتر رود. او بیان کرد: اگر روند توسعه به این شکل ادامه یابد، نرخ آلودگی چین کاهش یافته و وارد “یک روند نزول ساختاری” خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی ساخت بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان در کشور چین چیست؟ لطفا نظرات خود را با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر