;
coinex

کشف حیات در سیاره ای فراخورشیدی ؛ یافته‌های جدید جیمز وب وجود حیات در سیارات دیگر را تایید می‌کند

دانشمندان ناسا از کشف حیات در سیاره ای فراخورشیدی خبر دادند. تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب نشانه‌هایی از حیات در سیاره‌ای دوردست را نشان می‌دهند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا مولکولی را در سیاره فراخورشیدی K2-18 b شناسایی کرده که فقط در سطح زمین و توسط موجودات زنده تولید می‌شود. این مولکول که دی متیل سولفید (DMS) نام دارد، بیشتر در جو زمین یافت می‌شود و توسط فیتوپلانکتون‌ها در محیط‌های دریایی منتشر می‌شود. نیکو مادهوسودان، ستاره‌شناس دانشگاه کمبریج، در بیانیه‌ای گفت که مشاهدات آینده جیمز میزان DMS در جو K2-18 b را مشخص خواهد کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کشف حیات در سیاره ای فراخورشیدی

دانشمندان ناسا زمانی که در حال تجزیه و تحلیل مقدار نور ساطع شده از جو K2-18 b بودند توانستند از طریق افت درخشندگی ترکیب گازی این سیاره فراخورشیدی را تشخیص دهند.

این سیاره در فاصله 120 سال نوری از زمین، در صورت فلکی شیر قرار گرفته و در منطقه قابل سکونت به دور ستاره کوتوله K2-18 می‌چرخد. منطقه قابل سکونت نواحی اطراف یک ستاره هستند که سیاراتی با آب ممکن است در آن حضور داشته باشند. این سیاره فراخورشیدی با شعاع 2.6 برابر زمین، 8.6 برابر سیاره ما است و احتمالا داخل آن یک توده بزرگ از یخ فشرده وجود داشته باشد.

کشف حیات در سیاره ای فراخورشیدی
ترکیبات جو سیاره K2-18 b

علاوه‌بر‌این، در جو K2-18 b مولکول‌های حاوی کربن، از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، همراه با آمونیاک کشف شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که به احتمال زیاد K2-18 b یک سیاره داغ و پوشیده از اقیانوس است که در زیر جوی غنی از هیدروژن پنهان شده است. با این حال، ناسا می‌گوید که اقیانوس این سیاره ممکن است به حدی داغ باشد که هیچ موجود زنده‌ای را در خود پرورش ندهد.

تیم ناسا قصد دارد در تحقیقات بعدی خود با استفاده از طیف‌نگار مادون قرمز Webb به اطلاعات بیشتری درباره K2-18 b دست پیدا کند. مادهوسودان می‌گوید که هدف این تیم شناسایی و کشف حیات در سیاره ای فراخورشیدی و قابل سکونت است تا بدین طریق به درک عمیق‌تری از جهان هستی دست یابد.

البته K2-18 b با رایحه اقیانوس تنها سیاره فراخورشیدی عجیبی نیست که دانشمندان با آن مواجه شده‌اند. سال گذشته نیز دانشمندان رصدخانه ملی کیت در آریزونا، سیاره TOI-3557 را کشف کردند؛ سیاره‌ای عظیم و غیرعادی شبیه به گل ختمی که در فاصله 580 سال نوری از زمین قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره حیات در سیارات دیگر چیست؟ به نظر شما زمین تنها سیاره قابل سکونت است؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: chron

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر