;
coinex

کمتر از 38 درصد مردم اخبار را از صدا و سیما دنبال می‌کنند؛ رسانه دولتی مرجعیت را به شبکه‌های اجتماعی می‌بازد

آخرین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که کمتر از 38 درصد افراد، اخبار را از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند و 31 درصد ترجیح می‌دهند این کار را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام دهند.

این آمار در مقایسه با نتایج نظرسنجی در سال 1396 تغییر کرده است و به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، شبکه‌ های اجتماعی می‌توانند مرجعیت رسانه‌ای را از صداوسیما بگیرند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


رسانه دولتی مرجعیت را به شبکه‌های اجتماعی می‌بازد

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران یک نظرسنجی در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کرده است، که در آبان ماه 1402 با مشارکت 5086 نفر در سراسر کشور انجام شد. این نظرسنجی به صورت حضوری انجام شده و شامل شهروندان 18 سال به بالا بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی در گفتگویی که با ایسنا داشت درباره‌ی نتایج دوره‌ی اول این آزمایش و مقایسه آن با اطلاعات سال 1396 گفت:

نتایج جدید نشان داده‌اند که منابع اخباری مانند رسانه‌های ملی و شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین مردم به عنوان مهم‌ترین منابع پیگیری اخبار شناخته می‌شوند. بر اساس این یافته‌ها، 37.9 درصد از مردم اعلام کرده‌اند که اخبار را بیشتر از طریق رسانه‌های ملی مانند صداوسیما دنبال می‌کنند، در حالی که 31 درصد افراد اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی پیگیری می‌کنند و 8.9 درصد افراد از طریق ماهواره اخبار کشور را دنبال می‌کنند. ارزش ذکر دارد که بیشتر محتوای خبری و اطلاع‌رسانی کشور در شبکه‌های اجتماعی توسط خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری تولید می‌شود.

شبکه های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی

مطالعه‌ای در سال 1396 توسط اسپا نشان داد که در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، صداوسیما با 51.5 درصد در صدر اعتماد مردم تهران قرار دارد. این بررسی همچنین نشان داد که 13 درصد مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای و 12 درصد به شبکه‌های اجتماعی بیشترین اعتماد را دارند.

در حال حاضر، 31 درصد از جمعیت ترجیح می‌دهند که اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند. این نشان می‌دهد که اعتماد به شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است و بنابراین احتمالا در آینده‌ای نزدیک، صداوسیما به طور کامل ممکن است وظیفه رسانه‌ای خود را به شبکه‌های اجتماعی واگذار کند. اینکه سهم شبکه‌های ماهواره‌ای در پیگیری اخبار نیز کاهش یافته است، نشان‌دهنده‌ی یک تغییر جالب در الگوی مصرف خبر است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی دنبا کردن اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر