;
coinex

فعالیت سایپا در روسیه به حالت تعلیق درآمد؛ ناکامی سایپا در صادرات خودرو به روسیه

با وحود تمام وعده و وعیدها درخصوص گسترش برنامه صادرات خودرو، به تازگی خبر رسیده است که فعالیت سایپا در روسیه به حالت تعلیق درآمده و صادرات این خودروساز منتفی شد.

برخی رسانه‌های روسی ازجمله گازتا، رسماً اعلام کردند که فعالیت سایپا در روسیه به کلی حذف و برنامه‎‌های صادرات و عرضه خودروهای سایپا در روسیه به کلی لغو شده است. این در صورتی است که مدیرعامل سایپا بارها در خصوص برنامه‌های این شرکت برای عرضه خودرو در خاک تزارها گفته بود و اینگونه به نظر می‌آمد که این کشور به خودروهای ایرانی علاقه دارد.

حتی چندی پیش نمایندگی سایپا در روسیه افتتاح شده بود و سه خودرو شاهین اتوماتیک، ساینا S و کوییک اتوماتیک نیز در آن حضور داشتند. اما حالا تکلیف این نمایندگی نیز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: 15 محصول ایران خودرو و سایپا توقف تولید شدند؛ جدول توقف تولید محصولات ایران خودرو و سایپا در آبان 1402

فعالیت سایپا در روسیه به اتمام رسید

پیش‌تر مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با اطمینان کامل از عرضه خودروهای سایپا در روسیه خبر داده بود و عنوان کرد که این خودروها با قیمت مناسب در سرزمین تزارها به فروش خواهند رسید. اما حالا شرکت Best Motors به عنوان شرکت عرضه‌کننده محصولات سایپا در روسیه اعلام کرده است که عرضه خودروهای سایپا در روسیه لغو و هیچ خودرویی از این شرکت به روسیه وارد نخواهد شد.

کارشناسان نیز در این خصوص گفته‌اند که عرضه محصولات سایپا بدون سرمایه‌گذاری‌های کلان ممکن نیست و به علت اینکه وضعیت اقتصادی روسیه دچار تغییراتی شده است، Best Motors قصد لغو فروش خودروهای سایپا در این کشور را گرفته است.

فعالیت سایپا در روسیه به اتمام رسید

الکساندر استپانوف، مدیر عامل بست موتورز در این مورد می‌گوید: «وضعبت اقتصادی در روسیه تغییر کرده و حالا عرضه خودروهای سایپا در این کشور با شیوه‌نامه قیمتی که قبلاً در نظر گرفته بودیم، جذاب نیست.»

براساس توافقات قبلی، خودروهای شاهین، ساینا و کوییک قرار بود در کشور با قیمت 1 تا 1.7 میلیون روبل عرضه شوند. لازم به ذکر است که مشخصات این خودروها در وب‌سایت روسی سایپا بارگذاری شده بود اما هیچ عرضه فروشی صورت نگرفت و حالا سایت نیز از دسترس خارج شده است.

مدیر عامل بست موتورز در ادامه می گوید:

به دلیل شرایط خاص فعلی، از نرخ دلار گرفته تا هزینه‌های بازیافتی، قیمت خودروها افزایش داشته است. اما در بازار روسیه قیمت خودروهای ایرانی در صورتی جذاب است که ۲۰ تا ۳۰ درصد از نمونه‌های چینی کمتر باشد اما با شرایط فعلی چنین چیزی رقم نمی‌خورد.

پیش‌بینی قبلی کارشناسان

کارشناسان روسی قبلاً شکست سایپا و عدم موفقیت این خودروساز ایرانی در روسیه را پیش‌بینی کرده بودند چراکه قیمت خودروهای سایپا هم‌رده قیمت خودرو لادا به عنوان خودرو دولتی روسیه است که از حمایت‌های دولت برخوردار است. درواقع فروش خودروهای سایپا در خاک روسیه به سرمایه‌گذاری‌های کلان و شبکه فروش گسترده و قوی و همچنین مداخلات سیاسی نیاز داشت که منجربه به قیمت نهایی پایین‌تر در بازار خودرو روسیه شود، اما هیچ‌کدام از این موارد لحاظ نشده بود. خودرهای سایپا با تعرفه وارداتی در برابر لادا حرفی برای گفتن نداشته و در نهایت تسلیم شدند.

فعالیت سایپا در روسیه به اتمام رسید

کارشناسان همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که همین موارد برای عرضه خودرو لادا در ایران نیز اتفاق بیفتد. خودرو لادا احتمالاً با تعرفه وارداتی در برابر رقبای وارداتی چینی حرفی برای گفتن نخواهند داشت. در صورتی امکان موفقیت این خودرو در واردات به ایران وجود دارد که تعرفه واردات کاهش یابد و سرمایه‌گذاری کلان در آن وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص لغو صادرات خودروهای سایچا به روسیه چیست؟ به نظر شما چرا ایران در امر صادرات کالا به کشورهای دیگر ناموفق است؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر