;
coinex

وویجر 1 داده‌های نامفهومی از اعماق فضا ارسال می‌کند، آیا زمان مرگ ان فرا رسیده است؟

وویجر 1 ، به عنوان اولین فضاپیمایی بود که توانست حدود 46 سال پیش از حلقه هلیوسفر منظومه شمسی خارج شود. به نظر می‌رسد این فضاپیما اخیرا دچار مشکلاتی شده و به مانند سابق عمل نمی‌کند.

بر اساس اظهارات ناسا، یک نقص در سیستم داده‌های پرواز این فضاپیما باعث شده که وویجر 1 به جای ارسال داده‌های علمی و مهندسی، یک الگوی نامفهوم و تکراری از اعداد صفر و یک‌ها ارسال کند. تیم مهندسی ناسا تلاش می‌کند این نقص را برطرف کند، اما مسافت 24 میلیارد کیلومتری و فناوری قدیمی این فضاپیما، این فرآیند را به چالش کشیده و زمان‌بر کرده است.

بیشتر بخوانید: موشک فالکون 9 اسپیس ایکس با حمل 23 ماهواره استارلینک رکوردشکنی کرد

ناسا گزارش کرده که، تیم مهندسی در تلاش برای حل مسئله‌ای است که در یکی از سه کامپیوترهای وویجر 1 به نام سیستم داده پرواز (FDS) ایجاده شده. این واحد فضاپیما نیز در حال دریافت و اجرای دستوراتی است که از زمین ارسال می‌شوند. با این حال، ارتباط FDS با یکی از زیرسیستم‌های کاوشگر به نام واحد مدولاسیون تله‌متری (TMU) به درستی برقرار نشده و باعث می‌شود هیچ داده‌ای از نوع علمی یا مهندسی به زمین ارسال نشود.

در ماه سپتامبر سال 1977 (شهریور 1356)، وویجر 1 به سفر خود به فضا پرداخت. این کاوشگر، که پیشتاز برادرش وویجر 2 بود که در واقع قبل از آن به فضا پرتاب شده بود، به عنوان اولین فضاپیمایی در تاریخ شناخته شد که از حدود هلیوسفر منظومه شمسی خارج و نخستین نماینده انسانی در میان ستارگان گردید.

وویجر 1 در حال حاضر از زمین حدود 24 میلیارد کیلومتر فاصله دارد و تقریباً 22 ساعت طول می‌کشد تا هر گونه فرمانی از زمین به این فضاپیما برسد. این مسئله به این معناست که تیم مهندسی باید برای دریافت پاسخ از وویجر 1، تقریباً 45 ساعت منتظر بمانند تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا یک فرمان خاص نتیجه مورد نظر را داشته است یا خیر.

ناسا توضیح می‌دهد که یافتن راه‌حل برای مشکلاتی که وویجرها با آن‌ها مواجه می‌شوند، اغلب نیازمند بررسی اسناد اصلی و قدیمی است که توسط مهندسان نوشته شده‌اند و این مسائل را پیش‌بینی نکرده‌اند. به همین دلیل، برای جلوگیری از عواقب ناخواسته، زمانی طول می‌کشد تا مهندسان بفهمند چگونه یک فرمان جدید بر عملیات فضاپیما تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر