coinex
otetmarket
propification.com

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران ممنوع است؟

در زمان آغاز فعالیت و سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی جدید، بررسی شرایط قانون‌گذاری و نظارتی اعمال شده در آن بازار ضروری است. نحوه فعالیت قانون‌گذاران و همچنین چهارچوب فعالیت در بازار می‌تواند به طور مستقیم بر نتایج معاملات ارز‌های دیجیتال تأثیر‌گذار باشد و در صورت اعمال ممنوعیت یا محدودیت، سرمایه کاربران در خطر قرار خواهد گرفت.

متأسفانه تا به امروز چهارچوب قانونی فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال ایران به طور مشخص و واضح اعلام نشده است؛ شرایطی که نگرانی‌ها را افزایش داده و برخی حتی ممنوعیت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران را نزدیک می‌بینند. اگر شما نیز از جمله این افراد هستید، مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید زیرا می‌خواهیم شرایط قانون‌گذاری و ممنوع بودن یا نبودن خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در ایران را بررسی کنیم.

چرا بررسی شرایط ممنوعیت و قانونی ارز‌های دیجیتال مهم است؟

با گسترش استفاده از ارز‌های دیجیتال در سراسر جهان، کشور‌ها در حال ایجاد مقررات فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال هستند تا نظارت و کنترل بیشتری بر معاملات و تجارت این دارایی‌ها داشته باشند. درک و آشنایی با این مقررات می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان سرمایه‌گذاری از پیروی از قوانین اطمینان حاصل کنید.

آشنایی با چهارچوب قانونی فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال همچنین می‌تواند به شما برای شناسایی پلتفرم‌های قانونی و معتبر بازار کمک کند که یکی از روش‌های اصلی محافظت از دارایی‌ها و جلوگیری از هک و سرقت در بازار ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

به عنوان مثال، هم اکنون تمام صرافی‌ها و پلتفرم‌های فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال کشور ملزم به انجام روند احراز هویت قبل از ارائه خدمات مالی هستند. پس صرافی و پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال که فرآیند احراز هویت را انجام نمی‌دهند مشکوک هستند و بهتر است از آن‌ها دوری کنید.

جلوگیری از رخ دادن تخلف مالیاتی از جمله دیگر مواردی است که اهمیت پیگیری و آشنایی با آخرین روند‌های قانون‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال را افزایش می‌دهد. در حالی که هم اکنون شرایط پیرامون مالیات فعالیت در این بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما پیش‌بینی می‌شود که طی ماه‌های آینده بازار ارز‌های دیجیتال نیز شامل مالیات شود.

در این شرایط، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار باید در جریان آخرین نحوه عملکرد مالیات و شیوه محاسبه باشند تا اطمینان حاصل کنند که تخلف مالیاتی ندارند. بررسی شرایط مالیات بازار ارز‌های دیجیتال همچنین می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر در سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارز‌ها منجر شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که تمام سرمایه‌گذاران قبل از آغاز فعالیت و خرید و فروش ارز‌های دیجیتال، اطلاعات کافی را در مورد جنبه‌های مختلف قانونی بازار ارز‌های دیجیتال داشته باشند تا مطمئن شوند که معاملات آن‌ها براساس مقررات قانونی کشور انجام می‌شود.

صرافی‌های ارز دیجیتال نقش مهمی در این موضوع دارند و می‌توانند به سرمایه‌گذاران برای پیروی از قوانین کمک کنند. به همین دلیل در این روز‌ها که قانون‌گذاری بازار ارز‌های دیجیتال در دستور کار دولت قرار دارد، مهم است که از صرافی‌های معتبر داخلی مانند بیت 24 برای فعالیت خود در بازار استفاده کنید تا مطمئن شوید در جریان آخرین اخبار قرار دارید و با پیروی از آخرین قوانین و چهارچوب وضع شده در کشور، خرید و فروش بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتال خود را انجام می‌دهید.

شرایط قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال در ایران

روند قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال در ایران تقریباً از سال 1397 آغاز شده است، در این سال همراه با افزایش حجم معاملات ارز‌های دیجیتال و محبوبیت استخراج بیت کوین، توجه قانون‌گذاران ایران نیز به این بازار جلب شد.

البته در ابتدا ایران رویکرد سختگیرانه‌ای را در پیش گرفت و حتی بانک مرکزی خرید و فروش این دارایی‌ها را ممنوع اعلام کرد. البته این رویکرد سختگیرانه منجر به کاهش محبوبیت و جلوگیری از افزایش حجم معاملات داخلی ارز‌های دیجیتال نشد و علاوه بر آن، کاربرد‌ها و فواید ارز‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم و انجام معاملات بین‌المللی مورد توجه کسب و کار‌ها و سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

در نتیجه، ایران به جای ممنوعیت کامل خرید و فروش ارز‌های دیجیتال، افزایش نظارت و کنترل در بازار را در دستور کار خود قرار داد.

با توجه به بحران کمبود انرژی و افزایش مصرف کنترل نشده دستگاه‌های استخراج، اولین اقدام قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال ایران در سال 1398 انجام و با اعلام آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده، فرآیند استخراج ارز‌های دیجیتال در کشور قانونی شد.

با وجود اینکه تا به امروز اقدامات قانون‌گذاری قابل توجهی در صنعت استخراج ارز‌های دیجیتال کشور انجام شده است، اما چهارچوب معاملات ارز‌های دیجیتال هنوز نامشخص باقی مانده است و فعالان و سرمایه‌گذاران بازار در بلاتکلیفی قرار دارند.

در حالی که امروزه ممنوعیت خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در کشور بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما روند قانون‌گذاری نیز با سرعت بسیار کمی دنبال می‌شود و این شرایط چالش‌های مختلفی را برای پلتفرم‌ها و صرافی‌های مختلف فعال در کشور ایجاد کرده است.

با این وجود، اخیراً اخبار خوبی به گوش می‌رسد و کلیات طرح ساماندهی و توسعه رمزارزش‌ها توسط کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده است. در این سند قرار است بسیاری از بخش‌های بازار ارز‌های دیجیتال از معاملات تا استخراج تعیین تکلیف شوند و به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بازار داخلی ارز‌های دیجیتال به زودی شاهد طرحی جامع و دقیق برای فعالیت قانونی در بازار ارز‌های دیجیتال خواهند بود.

جمع‌بندی

با وجود برخی نگرانی‌ها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی نیست. البته معاملات این دارایی‌های بلاک چینی نیز به طور کامل قانون‌گذاری نشده است، هرچند این شرایط در حال تغییر است و قانون‌گذاران ایرانی ایجاد چهارچوب قانونی فعالیت در این بازار پرنوسان را سرعت بخشیده‌اند.

بنابراین در این روز‌ها مهم است که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار با پیگیری آخرین اخبار و روند قانون‌گذاری، اطمینان حاصل کنند که مشکلی قانونی یا مالیاتی برای سرمایه‌گذاری آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر شرایط قانونی ایران، بررسی شرایط و چهارچوب قانونی فعالیت ارز‌های دیجیتال در دیگر کشور‌های جهان از جمله آمریکا و چین نیز اهمیت دارد. بازار ارز‌های دیجیتال جهانی است، بنابراین محدودیت و قوانین اعمال شده در هر کشور می‌تواند بر تمام بازار تأثیرگذار باشد.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر