coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

راهنمای استیکینگ ارزهای دیجیتال و نحوه درآمدزایی از آن

استیکینگ از عبارت انگلیسی Staking گرفته شده و به یک فرایند درآمدزا در حوزه کریپتوکارنسی اشاره دارد. به این معنی که افراد با داشتن برخی از رمزارزهای مشخص و نگه داشتن یا قفل کردن آن‌ها در یک کیف پول هدف برای مدت زمان مشخص که به آن استیکینگ گفته می‌شود پاداش و درآمد کسب می‌کنند.  استیکینگ با استفاده از اعتبارسنجی اثبات سهام به تأمین امنیت و حفظ بلاک چین‌های خاص کمک می‌کند. در یک سیستم اثبات سهام، سرمایه‌گذارانی که صاحب ارز دیجیتال هستند، می‌توانند به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در پایگاه داده بلاک چین یک ارز دیجیتال کمک کنند. به طور معمول، آن‌ها باید حداقل تعداد کوین را برای تایید تراکنش‌ها داشته باشند، سپس اجازه دارند تا اعتبارسنجی شوند در نتیجه این اعتبار سنجی سیستم به آن‌ها و پاداش و درآمد می‌دهد.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که دارایی‌های رمزارزی خود را به مدت مشخصی قفل کنید تا به عملکرد یک بلاک چین کمک کنید. تمام ارزهای دیجیتال نمی‌توانند استیک شوند و استیکینگ در قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار نیست اما می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد غیر فعال شناخته شود. در استیکینگ شما به ازای قفل کردن دارایی‌های کریپتو خود، مقداری بیشتر از همان رمزارز را کسب می‌کنید. بسیاری از بلاک چین‌ها از یک مکانیزم توافق به نام «اثبات سهام» استفاده می‌کنند. در این سیستم، شرکت‌کنندگان شبکه که قصد دارند بلاک چین را با تایید معاملات جدید و افزودن بلاک‌های جدید پشتیبانی کنند، باید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را استیک کنند.

استیکینگ کمک می‌کند تا فقط داده‌ها و معاملات درست به یک بلاک چین اضافه شوند. شرکت‌کنندگانی که سعی در کسب فرصت برای تایید معاملات جدید دارند، مقادیری از رمزارز خود را به عنوان یک نوع وثیقه در فرایند استیکینگ قفل می‌کنند. اگر آن‌ها به طور نادرست داده‌های اشتباه یا تقلبی را تأیید کنند، ممکن است بخشی یا تمام دارایی قفل‌شده‌شان را به عنوان جریمه از دست بدهند. اما اگر معاملات و داده‌های صحیح را تأیید کنند، مقداری ارز دیجیتال به عنوان پاداش و منبع درآمد به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

نحوه کار استیکینگ

راهنمای استیکینگ ارزهای دیجیتال و نحوه درآمدزایی از آن

فرض کنید می‌خواهید ارز دیجیتال مشخصی را به پورتفولیو خود اضافه کنید تا از طریق استیکینگ آن به درآمد غیر فعال برسید. در این بخش مراحل انجام استیکینگ ارز دیجیتال را با یک‌دیگر بررسی می‌کنیم.

گام اول: خرید یک ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات سهام

همانطور که پیش‌تر گفته شد، همه ارزهای دیجیتال استیکینگ را ارائه نمی‌دهند. شما نیاز به یک ارز دیجیتال دارید که تراکنش‌ها را با استفاده از اثبات سهام تأیید کند. در ادامه چندین ارز دیجیتالی که قابل استیکینگ هستند را مشاهده می‌کنید که درباره هر کدام اطلاعات کوتاهی آورده شده است:

اتریوم: اتریوم با نماد اختصاری ETH اولین ارز دیجیتال با یک بلاک چین قابل برنامه‌ریزی بود که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای ایجاد برنامه‌ها استفاده کنند. اتریوم در ابتدا از اثبات کار استفاده می‌کرد، اما در حال حاضر از مدل اثبات سهام پیروی می‌کند.

کاردانو: کاردانو با نماد اختصاری ADA یک ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست است. این ارز دیجیتال بر اساس تحقیقات  به روش داوری همتا (Peer review) به وجود آمده و از روش‌های مبتنی بر شواهد توسعه یافته است.

پولکادات: پولکادات با نماد اختصاری DOT یک پروتکل است که به بلاک چین‌های مختلف امکان اتصال و همکاری با یکدیگر را می‌دهد.

سولانا: سولانا با نماد اختصاری SOL یک بلاک چین برای قابلیت مقیاس‌پذیری طراحی شده است زیرا تراکنش‌های سریع با کارمزدهای پایین ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید از ارزهایی که در بالا به آن اشاره کردیم برای استیکینگ استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید به جست و جوی سایر ارزهایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند، بپردازید. در انتخاب یک ارز برای استیکینگ مواردی مانند چگونگی عملکرد آن، پاداش‌های استیکینگ آن و فرآیند استیکینگ با هرکدام را مورد بررسی قرار دهید.

گام دوم:  ارز دیجیتال خود را به یک کیف پول بلاک چین انتقال دهید

پس از خرید ارز دیجیتال، کوین مورد نظر شما در صرافی که آن را خریداری کرده‌اید، قابل دسترسی خواهد بود. برخی از صرافی‌ها برنامه‌های استیکینگ خود را با ارزهای دیجیتال انتخابی دارند. اگر به این شکل است، می‌توانید مستقیما ارز دیجیتال را در صرافی استیک کنید.

در غیر اینصورت، نیاز خواهید داشت که موجودی خود را به یک کیف پول بلاک چین منتقل کنید. کیف پول‌ها به عنوان بهترین راه برای امن نگه داشتن ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. سریع‌ترین گزینه  برای این کار دانلود یک کیف پول نرم‌افزاری رایگان است، اما می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز استفاده کنید فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که کیف پول‌های سخت افزاری ممکن است کمی گران به نظر برسند.

وقتی که کیف پول خود را دارید، گزینه واریز ارز دیجیتال را انتخاب کرده و سپس نوع ارز دیجیتالی که قصد دارید به کیف پول انتقال دهید را انتخاب کنید. این کار یک آدرس کیف پول ایجاد خواهد کرد. به حساب صرافی خود بروید و برداشت ارز دیجیتال را انجام دهید. بعد از کپی کردن آدرس کیف پول آن را برای انتقال ارز دیجیتال از حساب صرافی خود به کیف پول خود رمزگذاری و وارد کنید.

گام سوم: به یک استخر استیکینگ بپیوندید

هرچند که استیکینگ هر ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر کمی متفاوت است، اما معمولا آن‌ها از استخر استیکینگ استفاده می‌کنند. تریدرهای ارز دیجیتال اقدام به ترکیب موجودی‌های خود در این استخر استیکینگ می‌کنند تا احتمال بیشتری برای کسب پاداش‌های استیکینگ داشته باشند. هنگامی که قصد دارید ارز دیجیتال خود را در یک استخر استیک قرار دهید باید برخی موارد را در نظر بگیرید که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قابل اعتماد  بودن: در حالتی که سرورهای استخر استیکینگ خاموش هستند، شما پاداشی دریافت نمی‌کنید. یک استخر را انتخاب کنید که دارای زمان بهره‌وری نزدیک به 100 درصد باشد.

هزینه‌های معقول: اکثر استخرهای استیکینگ مقدار کمی از پاداش‌های استیکینگ را به عنوان هزینه در می‌آورند. مقدار معقول بستگی به ارز دیجیتال شما دارد، اما می‌توان گفت زمانی که این عدد بین 2 تا 5 درصد است، برای فردی که اقدام به استیکینگ کرده، معقول به نظر می‌رسد.

اندازه: استخر‌های کوچکتر احتمال کمتری برای انتخاب شدن در جهت تایید بلاک دارند اما پاداش‌های بزرگ‌تری را ارائه می‌دهند چرا که نیازی به تقسیم پاداش به میزان زیادی ندارند. از سوی دیگر، برخی از ارزهای دیجیتال محدودیتی را روی مقدار پاداشی که یک استخر می‌تواند کسب کند اعمال می‌کنند، بنابراین استخر‌های بزرگ ممکن است اشباع شوند. برای بیشتر سرمایه‌گذاران، استخر‌های متوسط اندازه بهتری از نظر سودآوری هستند.

 

6 اشباه رایج مبتدی‌ها در استکینگ ارز دیجیتال

6 اشباه رایج مبتدی‌ها در استکینگ ارز دیجیتال

افرادی که قصد ندارند توکن‌های خود را به سرعت بفروشند می‌توانند استیکینگ را به عنوان یک راه برای استفاده مفید از توکن‌های خود در نظر بگیرند. اما در استکینگ ارز دیجیتال نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها در نظر بگیرید. معمولا افراد مبتدی یا سرمایه‌گذاران عجول هنگام استیکینگ به آن‌ها توجه نمی‌کنند و دچار خسارت‌های مالی می‌شوند.

عدم انجام تحقیقات کافی

عدم انجام تحقیقات کافی از جمله اشتباهاتی است که برخی دارندگان کریپتو انجام می‌دهند. آن‌ها ممکن است به دنبال بازده جذابی باشند و بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد چگونگی استیکینگ یا ریسک‌های مرتبط، اقدام به استیکینگ ارزهای دیجیتال خود کنند. این آگاهی ممکن است منجر به انتخاب‌های نادرستی شود و بدون دانش لازم، شخص ممکن است در معرض خطرات ناشناخته قرار گیرد. از اهمیت انجام تحقیقات جامع و فهم کامل در مورد فرآیند استیکینگ برای حفظ امنیت و مدیریت صحیح دارایی‌های کریپتو بسیار مهم است.

نادیده گرفتن نوسانات قیمت

یکی از اشتباهات رایج در جمع‌آوری استیک کریپتو، عدم درک کامل از نوسانات قیمت است. برخی سرمایه‌گذاران جدید این موضوع را نادیده می‌گیرند که ارزش توکن‌هایی که قفل کرده‌اند، حتی زمانی که در حال استیک شدن هستند، ممکن است کاهش یابد. این نقطه اساسی حاکی از لزوم آگاهی از شرایط بازار و تأثیرات نوسانات قیمت بر دارایی‌های استیک شده است.

نادیده گرفتن دوره‌های زمانی قفل شدن

مبتدیان بازار ارز دیجیتال در زمینه استیکینگ کریپتو گاهی دوره‌های زمانی قفل شدن دارایی را به‌طور کامل در نظر نمی‌گیرند. این امر می‌تواند در آینده منجر به بروز مشکلات دسترسی به دارایی‌های استیک شده در شرایط اضطراری شوند. پیش‌بینی نکردن این جنبه مهم می‌تواند باعث از دست دادن فرصت‌های اساسی یا نیاز به دسترسی فوری به دارایی شود.

تخریب امنیت دارایی

تخریب امنیت دارایی یکی از اشتباهات شایع در جامعه دارندگان توکن است، زیرا ممکن است افراد در پی کسب پاداش، به کلی از جنبه‌های خطرناک امنیتی تصمیمات خود غافل شوند. به عنوان مثال، شرکت در استیکینگ غیرمتعهدانه ممکن است باعث شود که افراد بدون داشتن دانش کافی، ایمنی‌های لازم یا تجهیزات مورد نیاز را در نظر نگیرند. این ناآگاهی ممکن است باعث ورود به مسیرهای خطرناک و از دست دادن ارزهای دیجیتال شود.

نادیده گرفتن پیامدهای مالیاتی

نادیده گرفتن پیامدهای مالیاتی ممکن است به شدت تأثیرگذار باشد؛ زیرا پاداش‌های حاصل از معاملات ارزهای دیجیتال ممکن است مشمول مالیات شوند. اما سرمایه‌گذاران مبتدی این عواقب مالیاتی را نادیده می‌گیرند. در نتیجه، آگاهی از الزامات مالیاتی و ارائه اطلاعات مالیاتی به موقع می‌تواند از مواجهه با مشکلات مالیاتی ناخواسته جلوگیری کند و به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال کمک کند تا تصمیمات درستی برای بهره‌وری مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود بگیرند.

استیکینگ بیش از حد کریپتو

استیکینگ بیش از حد کریپتو به این اشاره دارد که استیک کردن ارزهای دیجیتال تنها راه برای افزایش سرمایه نیست، بلکه باید این عمل را به عنوان یک جزء از پرتفولیو سرمایه‌گذاری خود در نظر گرفت. نوسانات بازار کریپتو وابسته به عوامل متعددی هستند، بنابراین اعتماد کامل به استیکینگ ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. بهتر است این روش را به عنوان یک ابزار برای تنوع و بهبود پرتفولیوی خود در نظر بگیرید.

 

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ مزایایی به همراه دارد که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار کریپتو را تشویق به قفل کردن دارایی‌های رمزارزی خود می‌کند از جمله این مزایا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کسب درآمد غیرفعال: اگر قصد ندارید توکن‌های ارز دیجیتال خود را در آینده نزدیک بفروشید، استیکینگ به شما امکان می‌دهد درآمد غیرفعال کسب کنید. بدون استیکینگ، این درآمد را از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال خود به دست نمی‌آورید.
  • آسان برای شروع: برای استیکینگ می‌توانید به سرعت با یک صرافی یا کیف پول ارز دیجیتال که خدمات استیکینگ ارائه می‌دهند، شروع کنید. استیکینگ ارز دیجیتال نیاز به دانش تخصصی بالا و همچنین تجهیزات فیزیکی ندارد.
  • پشتیبانی از پروژه‌های دلخواه: با قرار دادن برخی از سرمایه‌های خود، بلاک چین را در برابر حملات مقاوم‌تر کرده و توانایی آن را برای پردازش تراکنش‌ها تقویت می‌کنید. به این شکل امنیت و کارایی پروژه‌های بلاک چینی افزایش پیدا می‌کند و هر فرد می‌تواند با توجه به سرمایه‌ای که دارد از پروژه دلخواه خود پشتیبانی کند.

 

معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال

استیکینگ ارزهای دیجیتال اگرچه دارای مزیت‌های زیادی است و می‌تواند به درآمدزایی کمک کند اما معایبی را نیز به همراه دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • عدم نقدینگی: دارایی‌های شما در طول دوره قفل شدن دارای نقدینگی محدود یا بدون نقدینگی هستند.
  • افت قیمت: زمانی که قیمت‌ها نوسان دارند، پاداش‌ها و همچنین توکن‌های استیک شده ارزش خود را از دست می‌دهند.
  • مصادره توکن: ارز دیجیتال شما می‌تواند به دلیل نقض پروتکل‌های شبکه کاهش یابد یا تا حدی مصادره شود.
  • نزدیک شدن به تورم: هنگامی که بسیاری از کاربران پاداش‌های استیکینگ را دریافت می‌کنند، خطر تورم ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید.
  • حمله به یک شبکه بلاک چین می‌تواند روی ارز دیجیتال شما تأثیر بگذارد.

 

چرا تمام ارزهای دیجیتال را نمی‌توان استیک کرد؟

ارزهای دیجیتال برای استیکینگ باید از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده کنند. خیلی از ارزهای دیجیتال هستند که این کار را نمی‌کنند، در نتیجه نمی‌توان از این رمزارزها برای استیکینگ استفاده کرد.

اثبات سهام اولین یا تنها مکانیسم توافقی نیست که ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. الگوریتم اثبات کار اولین مورد بود که از بیت کوین سرچشمه می‌گرفت. سایر رمزارزها به پیروی از بیت کوین الگوریتم اثبات کار را دنبال می‌کردند تا این که پیر کوین (Peercoin) در سال 2012 اثبات سهام را معرفی کرد.

بحث بر سر این است که کدام مکانیسم اجماع گزینه ایمن‌تر است. اگرچه قدرت محاسباتی مورد نیاز برای اثبات کار از انرژی قابل توجهی استفاده می‌کند، اما حمله به بلاک چین‌های اثبات کار را نیز دشوار می‌کند. برخی از ارزهای رمزنگاری شده به همین دلیل اثبات کار را انتخاب می‌کنند.

یکی دیگر از مکانیسم‌های اجماع کمتر رایج، اثبات سوختن است، جایی که ماینرها باید برای تأیید تراکنش‌ها، رمزارزها را بسوزانند  و آن‌ها را از بین ببرند. هیچ یک از الگوریتم‌ها و مکانیسم‌ها کامل نیستند و مزایا و معایب خاصی را به همراه دارند. توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال برای پروژه‌های خاص خود الگوریتمی را که بیشتر دوست دارند انتخاب می‌کنند.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر