;
coinex

رتبه اول تورم به اینترنت رسید؛ اعلام آمار 21 شاخص تورم

اینترنت، رتبه اول تورم را به خود اختصاص داد. گفتنی‌ست که بخش ارتباطات در دی‌ماه 1402 تا 8.5 درصد رشد تورم را تجربه کرد و در مقاوم اول ایستاده است.

مرکز آمار ایران اخیراً گزارش تورم ماهانه ایران در دی‌ماه 1402 را منتشر کرده است. براساس آمار جدید، رتبه اول تورم دی‌ماه سال جاری به بخش ارتباطات خصوصاً اینترنت می‌رسد که 8.5 درصد رشد تورم را تجربه کرده است. ناگفته نماند که با افزایش 34 درصدی قیمت تعرفه‌های اینترنت در اپراتورهای همراه و ثابت، این موضوع پیش‌بینی می‌شد.

با وجود اینکه اکثر کشورها به دنبال افزایش کیفیت و سرعت اینترنت هستند، وضعیت ایران در این مورد اصلاً خوب نیست و جدای از کیفیت بسیار پایین اینترنت و سرعت فاجعه آن، بهای سنگینی نیز برای خرید بسته‌های اینترنت باید بپردازیم. در ادامه با گزارش کامل مرکز آمار ایران از 21 شاخص تورمی کشور، همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات، افزایش قیمت اینترنت را با توجه به نرخ تورم منطقی دانست

رتبه اول تورم ازآن اینترنت شد

یک هفته از آغاز دی گذشته بود که بعد از مدتی گمانه‌زنی و آماده‌سازی افکار عمومی، تعرفه بسته‌های اینترنتی 34 درصد افزایش یافت. انتشار این خبر از سوی دولت به گونه‌ای بود که مخاطبان تصور کردند این افزایش قیمت تنها شامل خدمات اپراتورهای همراه می‌شود اما 24 دی با انتشار خبری در رسانه‌ها مشخص شد که تعرفه اینترنت ثابت نیز قرار است 7 تا 34 درصد بیشتر شود.

رتبه اول تورم ازآن اینترنت شد

هرچند هیچگاه به طور دقیق اعلام نشده است که در گزارش تورم، چه کالا و خدماتی زیر عنوان «ارتباطات» دسته‌بندی می‌شوند، اما با تردید کمی می‌توان گفت که هزینه اینترنت بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهد. در این شرایط، طبیعی است که با افزایش تعرفه اپراتورها، درصد تورم بخش ارتباطات، صدرنشین شود.

صعود 8،5 درصدی تورم ماهانه ارتباطات در حالی رخ داده است که کاربران از کیفیت و سرعت اینترنت در ایران گلایه‌های جدی دارند. برخی کشورهای منطقه در حال پیشرفت مداوم در این حوزه هستند و حتی در فهرست جهانی سرعت اینترنت نیز در رتبه‌های نخست قرار دارند. با وجود این، جایگاه ایران در گزارش‌های جهانی سرعت اینترنت در ماه‌های مختلف، به طور معمول یا درجا می‌زند یا سقوط می‌کند. به گونه‌ای که در آخرین رده‌بندی جهانی اسپید تست (مربوط به دسامبر سال ۲۰۲۳)، جایگاه ایران دربخش اینترنت ثابت نسبت به ماه قبل از آن بدون تغییر بود اما در بخش اینترنت همراه سه پله سقوط کرد. به این ترتیب، ایران در بخش اینترنت ثابت در رتبه 154 و در بخش اینترنت همراه در جایگاه 78 قرار گرفته است.

رتبه اول تورم ازآن اینترنت شد
آمار 21 شاخص تورم کشور در دی‌ماه 1402

در چنین شرایطی برخی کاربران این پرسش را مطرح می‌کنند چرا باید برای اینترنتی بی‌کیفیت باید هزینه زیادی پرداخت کنند. به ویژه که با توجه به افزایش فیلترینگ، هزینه تهیه فیلترشکن نیز فشار زیادی را به برخی خانوارها تحمیل کرده است. برخی کارشناسان، نتیجه این وضعیت را حذف یا کاهش سهم اینترنت در سبد تعدادی از دهک‌های جامعه می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

به نظر می‌رسد باید فاتحه کیفیت و سرعت اینترنت در ایران را بخوانیم. نظر شما چیست؟ آیا امیدی به احیای کیفیت اینترنت در ایران دارید؟ لطفاً نقطه نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر