coinex
راهنمای خرید تکراتو

مرگ با سالاد ؛ خوردن سالاد می‌تواند برای فضانوردان مرگبار باشد

نگرانی پژوهشگران در مورد شیوع بیماری‌ها ناشی از پرورش این نوع سبزیجات و رشد باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا در ایستگاه وجود دارد؛ به نظر می‌رسد خوردن سالاد می‌تواند برای فضانوردان مرگبار باشد.

سه سال است که در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان از کاهو و ترکیب آرد تورتیلا و قهوه‌فوری برای بهبود رژیم غذاییشان استفاده می‌کنند. فضانوردان کاهو‌ها را در یک حفاظ مخصوص پرورش می‌دهند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که کاهویی که در محیط بی‌وزنی رشد می‌کند، خیلی  بیشتر به عفونت‌های بیماری‌زای انسانی حساس و ممکن است به عفونت‌های باکتریایی مانند اشریشیا کلی و سالمونلا آلوده شود. پژوهشگران در دانشگاه دلاور آمریکا گیاه کاهو را در شرایط بی‌وزنی شبیه‌سازی‌شده پرورش دادند تا این اثرات را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید:

ساز زدن باعث تقویت حافظه می‌شود

زمانی که گیاهان با وجود عامل استرس‌زا مانند باکتری در محیط نزدیکشان قرار می‌گیرند، منافذ ریز تنفسی روی برگ‌ها و ساقه‌هایشان را می‌بندند. اما در آزمایشگاه شبیه‌ساز ریزگرانش، وقتی باکتری‌ها به کاهو افزوده شدند، گیاهان برگ‌دار به جای بستن روزنه‌هایشان، آنها را باز کردند. نوآ توتسلاین، دانش‌آموخته دپارتمان علوم گیاهی و خاکی دانشگاه دلوور، که سرپرست این پروژه است، اظهار کرد: «این حقیقت که منافذ کاهو در معرض باکتری‌ها باز مانده بودند، غیرمنتظره بود.» بر اساس تحقیقات، باکتری سالمونلا در شرایط ریزگرانش شبیه‌سازی شده به‌طور آسان‌تر از شرایط معمولی به بافت برگ حمله کرد.

کالی کنیل، استاد ایمنی مواد غذایی میکروبی در دانشگاه دلاور، تأکید دارد که باید برای افرادی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی می‌کنند و همچنین آینده‌ای که افراد بیشتری ممکن است در فضا زندگی کنند، آمادگی داشته باشیم و خطرات موجود در فضا را کاهش دهیم. او تأکید می‌کند که باید تعاملات بین عوامل بیماری‌زای انسانی و گیاهان رشد‌یافته در فضا را بهبود بخشیم. محققان بر اهمیت این مسئله تأکید می‌کنند، زیرا تعداد زیادی از افراد در آینده در فضا زندگی خواهند کرد و پرورش کاهو به راحتی از طریق کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت (پرورش گیاه بدون خاک) انجام می‌شود. دکتر کنیل بر این باور است که استفاده از دانه‌های استریل‌شده می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به میکروب‌ها در گیاهان کمک کند. با این حال، او همچنان هشدار می‌دهد که میکروب‌ها ممکن است در محیط فضا حضور داشته باشند و به گیاهان نفوذ کنند. نتایج تحقیقات جدید این مسائل را در نشریه علمی «Scientific Reports» منتشر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما خوردن سالاد می‌تواند برای فضانوردان مرگبار باشد؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر