;
coinex

دادگاه مدعی خالق بیت کوین برگزار شد؛ کریگ رایت کیست؟

دادگاه عالی بریتانیا امروز رسیدگی به پرونده‌ای را آغاز کرد که متهم ردیف اول آن فردی است که خود را مدعی خالق بیت کوین معرفی کرده است. آیا این حقیقت دارد؟

کریگ رایت، تاجر و دانشمند استرالیایی که همه او را مدعی خالق بیت کوین می‌دانند، امروز در دادگاه عالی بریتانیا حاضر شده تا پاسخادعای خود مبنی بر خلق ارزشمندترین ارز دیجیتال را بدهد.

می‌دانیم که رمزارز بیت‌کوین اولین بار در سال 2008 توسط فرد یا مجموعه‌ای با اسم مستعار «ساتوشی ناکاموتو» به جهانیان معرفی و از آن موقع بحث وجود ارزهای دیحیتال به میان آمد. 8 سال بعد اما کریگ رایت مدعی شد که من همان ساتوشی ناکاموتو هستم و بیت‌کوین را من بوجود آورده‌ام. حال اتحاد ثبت اختراع باز کریپتو (COPA) از وی شکایت کرده و او را متهم به جعل اسناد کرده است.

بیشتر بخوانید: کسب بیت کوین رایگان در جشنواره هیجان انگیز کریپتویی

مدعی خالق بیت کوین در دادگاه حاضر شد

کریگ رایت، سال 2016 مدعی شد که خالق بیت‌کوین در حقیقت من هستم و ساتوشی ناکاموتو اسم مستعار من است. از زمان این ادعا، وی مدام درگیر پرونده‌های حقوقی متعدد در سراسر جهان مانند آمریکا و نروژ بوده است.

همینطور شرکت‌ها و افراد مشهور زیادی از جمله جک دورسی (خالق توییتر) از پرونده‌های علیه رایت حمایت کرده‌اند.

همه می‌دانیم که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین است. همانطور که از این نام پیداست، اهل کشور ژاپن بوده و سال 2008 مطلبی را منتشر کرد که در آن به ارزهای دیجیتال اشاره شده بود. اما هیچ‌وقت معلوم نشد که ناکاموتو کیست و هیچ وقت دیده نشد.

مدعی خالق بیت کوین در دادگاه حاضر شد

این موضوع تا سال 2008 مبهم ماند تا اینکه کریگ رایت، تاجر و دانشمند علوم کامپیوتر به نشریه اکونومیست و BBC اعلام کرد که من همان ساتوشی ناکاموتو هستم.

حال اتحادیه ثبت اختراع باز کریپتو (COPA) که یک سازمان غیرانتفاعی است از آقای رایت به دلیل این ادعا شکایت کرده و او را به جعل اسناد متهم کرده است.

این انجمن همچنین استدلال می‌کند که اسناد ارائه شده توسط کریگ رایت، با کد نرم‌افزاری مشابه وایت پیپر ۲۰۰۸ نوشته نشده است.

جالب اینجاست که در آن زمان گوین آندرسن، دانشمند ارشد بنیاد بیت‌کوین، و جان ماتونیس، اقتصاددان و مدیر موسس این بنیاد حرف کریگ رایت را تایید کردند اما به تدریج بعضی از کارشناسان این موضوع را به چالش کشیدند.

لازم به ذکر است، رایت که در وب‌سایتش خود را یک تاجر معرفی می‌کند، بارها بر ادعایش مبنی بر خلق این رمز ارز تاکید کرده است؛ از جمله ماه گذشته در شبکه «ایکس» نوشت: «من بیت کوین را تصور کردم و آن را به دنیا معرفی کردم.»

تیم حقوقی آقای رایت نیز می‌گوید که موکل آنها «مهارت‌ها و دانش لازم» را برای ایجاد سیستم بیت کوین دارد و ادعای جعل اسناد نیز حقیقت ندارد.

مدعی خالق بیت کوین در دادگاه حاضر شد
مدعی خالق بیت کوین در دادگاه حاضر شد

هدف شاکی جدید پرونده از دادگاهی کردن کریگ چیست؟

همانطور که گفتیم اتحادیه ثبت اختراع باز کریپتو (COPA) شاکی جدید پرونده کریگ است. سی‌او‌‌پی‌‌ای یک سازمان غیرانتفاعی متشکل از افراد و شرکت‌های همفکر است و می‌گوید که برای تشویق به پذیرش و پیشرفت فناوری‌ رمزارز و حذف حق انحصاری به عنوان مانعی برای رشد و نوآوری این صنعت تشکیل شده است.

کریگ رایت با این ادعا که همان «ناکاموتو ساتوشی» است، نزاع‌های حقوقی را علیه شرکت‌هایی آغاز کرده است که از نظر او از ابداع او غیرقانونی استفاده می‌کنند.

اما به نوشته نشریه فوربز، باوجود پرونده‌های متعدد، شکایتی که سی‌او‌‌پی‌‌ای به جریان انداخته به دلیل تمرکز آن بر موضوع هویت معنای مهمی دارد.

کریگ رایت، ۵۴ ساله که اکنون در لندن زندگی می‌کند، در این دادگاه باید استدلال قانع‌کننده‌ای ارائه دهد که او همان کسی است که ادعا می‌کند. در غیر این صورت، ادعای حق مالکیت معنوی او بر بیت‌کوین می‌تواند برای همیشه از بین برود.

حکم دادگاه عالی لندن همچنین می‌تواند بر بسیاری از پرونده‌هایی که کریگ رایت در حال حاضر درگیر آن است، تأثیر بگذارد.

روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از سخنگوی COPA نوشت که آنها به دنبال این حکم هستند که «کریگ رایت، ساتوشی ناکاموتو نیست» و به این ترتیب او دیگر «نتواند به تهدید کردن توسعه‌دهندگان این فناوری ادامه دهد.»

مدعی خالق بیت کوین در دادگاه حاضر شد

کریگ رایت خود از نوعی از بیت‌کوین به نام «بیت کوین ساتوشی‌ویژن» پشتیبانی می‌کند.

ارزش کل بازار بیت‌کوین اکنون حدود ۸۳۰ میلیارد دلار است.

انتظار می‌رود بررسی این پرونده در دادگاه عالی بریتانیا حداقل چهار هفته یا حتی بیشتر طول بکشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ آیا کریگ رایت می‌تواند ادعاهای خود در خصوص خلق بزرگترین ارز دیجیتال جهان را به اثبات برساند؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر