;
coinex

فروش گوگل روسیه با تخفیف 50 درصدی ؛ Yandex قربانی جنگ شد!

با فروش گوگل روسیه آن هم با نصف قیمت به نظر می‌رسد Yandex هم قربانی جنگ شده باشد. در یک معامله به ارزش ۴۷۵ میلیارد روبل (۵.۲۱ میلیارد دلار)، شرکت فناوری “یاندکس ان وی” دارایی‌های خود را به یک کنسرسیوم از سرمایه‌گذاران روسی فروخته است.این شرکت، شناخته شده به عنوان “گوگل روسیه”، خدمات آنلاین چون جست‌وجو، تبلیغات، و تاکسی آنلاین ارائه می‌دهد و پیش از جنگ اوکراین، یکی از شرکت‌های روسیه با پتانسیل بالقوه برای تبدیل به یک کسب و کار جهانی بود. این توافق، بزرگترین تبادل دارایی تکنولوژی روسیه را به مالکیت کامل روسی قرار می‌دهد و خروج یاندکس از حلقه‌های فناوری غربی را تأکید می‌کند.

بیشتر بخوانید: آثار جنگ غزه بر فروش مک‌دونالد

گوگل روسیه با تخفیف 50 درصدی فروخته شد

مدت ۱۸ ماه مذاکرات بین یاندکس و کرملین، نهایتاً به جدایی یاندکس از شرکت مادر هلندی‌اش، “یاندکس ان وی” منجر شد. بر اساس اعلام یاندکس ان وی، قیمت فروش شامل تخفیف اجباری حداقل ۵۰ درصد نسبت به ارزش منصفانه است و نیاز به تصویب دولت روسیه برای تأیید قراردادهای فروش دارایی خارجی دارد.

ارزش بازار یاندکس، براساس میانگین وزنی سه ماهه سهام در بازار مسکو، حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار محاسبه شده است. در سال ۲۰۲۱، ارزش بازار یاندکس نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار بود. حدود ۸۸ درصد از ساختار مالکیت یاندکس به صورت سهام شناور بوده و بسیاری از صندوق‌های غربی در میان سهامداران آن حضور دارند.

به گفته یاندکس ان وی، این قرارداد شامل دریافت ۲۳۰ میلیارد روبل نقد و حداکثر ۱۷۶ میلیون سهم کلاس ای است. پرداخت این مبلغ به یوان چین خواهد بود. کنسرسیوم خریدار دارایی‌های یاندکس، تحت پشتیبانی سرمایه‌گذاران مالی از جمله صندوق سرمایه‌گذاری آرگونوت متعلق به لوک اویل، تشکیل شده است و توسط تیم مدیریت ارشد یاندکس در روسیه اداره می‌شود.

اعلام شده است که هیچ یک از اعضای این کنسرسیوم تحت تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس یا سوئیس قرار ندارند. این معامله باید با تأیید رگولاتورها و موافقت سهامداران، در دو مرحله تکمیل شود، که دور نخست در نیمه اول سال ۲۰۲۴ و دور دوم در هفت هفته بعد انجام خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، “یاندکس ان وی” برنامه دارد چهار کسب و کار فناوری در زمینه‌های ابری، داده، رانندگی خودران، و فناوری آموزشی را حفظ کند. این شرکت همچنین دارای یک دیتاسنتر در فنلاند و یک دارایی مالکیت معنوی اصلی با مجوزهای انتقالی است که تا پایان سال ۲۰۲۴ حفظ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 

نظرات خود را درباره‌ی فروش گوگل روسیه در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر