;
coinex

مأموریت ها و ویژگی های ماهواره ناهید 2 ؛ برنامه توسعه ماهواره ناهید 2

ماهواره‌های خانواده ناهید قرار است گامی مهم برای توسعه محموله‌های مخابراتی باشند. در این مطلب اطلاعاتی درخصوص مأموریت‌ها و ویژگی های ماهواره ناهید 2 در اختیاز شما می‌گذاریم.

رئیس پژوهشگاه سامانه‌های ماهواره‌ای پژوهشگاه فضایی ایران، به مأموریت‌ها و ویژگی های ماهواره ناهید 2 اشاره کرد و گفت که ماهواره‌های خانواده ناهید قرار است گامی مهم درجهت توسعه محموله‌های مخابراتی باشد.

وی بیان کرد که این ماهواره‌ها امکان برقراری ارتباط و تبادل داده را با کاربران داخل کشور فراهم می‌کنند.

یکی از مأموریت‌های ماهواره ناهید 2 رسیدن به مدار GEO در فاصله 35 هزار کیلومتری زمین است. در ادامه به تمامی ویژگی‌های این ماهواره پیشرفته ایرانی اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ساخت ماهواره های ترکیبی در ایران

مأموریت ها و ویژگی های ماهواره ناهید 2

دکتر مهدی نصیری، رئیس پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای پژوهشگاه فضایی ایران، با تاکید بر اینکه سری ماهواره‌های ناهید گامی برای توسعه محموله‌های مخابراتی در مدار GEO است، گفت: «با طراحی معماری مخابراتی که در ماهواره «ناهید ۲» صورت گرفت، این پتانسیل وجود دارد که کاربران در داخل کشور به شرط در میدان دید بودن ماهواره، به تبادل داده با یکدیگر بپردازند.»

وی در خصوص کاربردها و ماموریت‌های ماهواره «ناهید ۲»، گفت:

ما ۳ مدار اصلی در فضا داریم که شامل مدارهای LEO در فاصله کمتر از ۲۰۰۰ کیلومتر, مدار MEO در فاصله بین ۲۰۰۰ تا کمتر از ۳۶۰۰۰ کیلومتر و مدار GEO در فاصله ۳۶۰۰۰ کیلومتر است.

مأموریت ها و ویژگی های ماهواره ناهید 2

وی با بیان اینکه برای رسیدن به مدار GEO و استقرار ماهواره عملیاتی در آن، نیازمند کسب تجارب و دانش فنی مختلف هستیم، افزود: «برای این منظور با ماهواره‌های کوچک‌تر و در مدار پایین‌تر ، فناوری‌ها و زیر سیستم‌ها باید مورد تست و آزمون قرار گیرند. در این راستا ماهواره مخابراتی ناهید ۲ با جرم حدود ۱۲۰ کیلوگرم، به عنوان یکی از گام‌های برنامه راهبردی جهت دستیابی به ماهواره مخابراتی زمین آهنگ (مدار GEO) خواهد بود.»

نصیری از جمله کاربردها و مأموریت‌های سری ماهواره‌های ناهید را تست محموله‌های باند KU و گامی برای توسعه محموله‌های مخابراتی در مدار GEO عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای پژوهشگاه فضایی، ادامه داد:

به عبارت دقیق‌تر از جمله ماموریت‌های این ماهواره می‌توان به توسعه و آزمون فناوری‌های کلیدی مورد نیاز، تست انتقال مداری، تعیین موقعیت مستقل از GPS، اندازه‌گیری تشعشعات فضایی، تست زیرسیستم‌های مختلف ماهواره در فضا و برقراری ارتباط بین دو نقطه در دید ماهواره اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که ایجاد و برقراری ارتباط بین دو نقطه برای «ناهید ۲» چگونه برنامه‌ریزی شده است، توضیح داد: «با طراحی معماری مخابراتی که صورت گرفته، این پتانسیل وجود دارد که کاربران در داخل کشور و به کمک تجهیزات قابل حمل در نظر گرفته شده به شرط در میدان دید بودن ماهواره، به تبادل داده با یکدیگر بپردازند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص ماهواره ناهید 2 و مأموریت‌های آن چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر