;
coinex

پرتاب دو ماهواره ایرانی از پایگاه فضایی روسیه؛ ویژگی‌های ماهواره کوثر و هدهد

پیش تر قرار بود دو ماهواره ایرانی کوثر و هدهد که توسط محققین ایرانی ساخته شده از پایگاه فضایی روسیه پرتاب شوند. اکنون اعلام شده با پرتاب دو ماهواره ایرانی ماموریت آنها از خرداد ماه آغاز می‌شود.

دو ماهواره کوثر و هدهد که توسط محقیقن یکی از شرکت‌های ایرانی ساخته شده بود قرار بود آذر ماه امسال از پایگاه فضایی روسیه پرتاب شوند که به تعویق افتاد. اکنون اعلام شده که زمان جدید این ماموریت خرداد ماه سال آینده مقرر گردیده است.

بیشتر بخوانید: ایران، مسئولیت پرتاب ماهواره یک کشور خارجی را برعهده گرفت ؛ آخرین دستاورد دولت سیزدهم

پرتاب دو ماهواره ایرانی از پایگاه فضایی روسیه

ماهواره کوثر 30 کیلوگرم وزن دارد و با عمر مداری 3.6 ساله و ارتفاع مداری 500 کیلومتری با هدف انجام ماموریت‌هایی چون کشاورزی و نقشه‌برداری با محدوده تصویر رنگی 15 کیلومتر طراحی و ساخته شده.  نرخ تصویربرداری آن ۶ فریم ثانیه نیز در نظر گرفته شده است.

دستاورد بعدی این شرکت فضایی ایرانی ماهواره هدهد است که 4 کیلوگرم وزن و 4 سال نیز عمر مداری دارد.  ارتفاع مداری این 500 کیلومتر در نظر گرفته شده و با قرار گرفتن در مدار انجام ماموریت‌هایی چون اینترنت اشیاء را اجرایی می‌کند.

مصطفی عقیلی، مدیر اجرایی کنسرسیوم فضایی درخصوص طراحی این ماهواره‌ها گفت: «شرکت امید فضا بعد از اینکه دکتر شهرابی که مدیریت پروژه ماهواره امید را در کارنامه خود به ثبت رساند، تصمیم گرفت تا ماهواره‌سازی را به صورت خصوصی ادامه دهد. از این رو ما بدون اینکه سفارشی از نهاد خاصی داشته باشیم، طراحی و ساخت ماهواره «کوثر» را آغاز کردیم.»

عقیلی به تسهیلاتی که از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای ساخت این ماهواره‌ها تعلق گرفته اشاره کرد و گفت: «ما برای اجرایی کردن این پروژه توانستیم با تعامل با برخی از نهادها تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش فروش کنیم و در نهایت توانستیم با سرمایه‌گذاری جمعی آن را طراحی کرده و بسازیم.»

عقیلی افزود: «اخیرا سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش خرید کرد. این سازمان از ما ضمانت کارکرد درست ماهواره را اخذ کرده است، ولی این سازمان در فضایی که کسی از ما حمایت نکرد، گام نهاد و همکاری با شرکت‌های خصوصی فضایی را آغاز کرد.»

مدیر اجرایی کنسرسیوم فضایی می‌گوید: «از سوی دیگر زمانی که ما موفق به ساخت ماهواره «کوثر» شدیم، برخی از مجموعه‌ها به دلیل این‌که تصور می‌کردند ما توانمندی ساخت ماهواره را نداریم، به ما توجهی نکرده بودند، توانمندی‌های ما را مشاهده کردند و به تدریج به ما اعتماد کردند.»

او درباره تولید ماهواره هدهد توضیح داد: «بر این اساس یکی از مجموعه‌ها طراحی و ساخت ماهواره «هدهد» را به ما شفارش داد و از این طریق ماهواره «هدهد» دارای کارفرما دارد.در صورتی که پروژه «هدهد» به سرانجام برسد، مسیر برای منظومه کردن این ماهواره‌ها باز خواهد شد.»

عقیلی در خصوص روند تولید این ماهواره های بخش خصوصی افزود: «قرار است دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» توسط یک پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرند. ساخت ماهواره «کوثر» ۴ سال به طول انجامید و با تجاربی که از این ماهواره به دست آوردیم، توانستیم ماهواره «هدهد» را در یک سال بسازیم. این دو ماهواره در حال حاضر در مرحله تست‌های تجمیعی قراردارند.»

مدیر اجرایی کنسرسیوم فضایی در خصوص زمان پرتاب ماهواره ها اعلام کرد: «این دو ماهواره قرار بود در آذرماه سال جاری پرتاب شوند، ولی زمان آنها ۶ ماه به تاخیر افتاد. ما یک مرحله تست را در روسیه انجام دادیم، به امید اینکه این ماهواره‌ها در آذرماه سال جاری پرتاب می‌شوند، ولی باز تاخیر صورت گرفت و اگر قرار باشد در خرداد ماه سال آینده این پرتاب‌ها صورت گیرند، مجددا یک بار دیگر در اردیبهشت ماه سال آینده ماهواره را در روسیه تجمیع و تست‌های لازم را اجرایی می‌کنیم.»

ماهواره های ایرانی کوثر و هدهد قرار بود در آذرماه سال 1402 از پایگاه فضایی «وستوچنی» روسیه پرتاب شوند اما اکنون اعلام شده که این ماهواره‌ها فعالیت خود را با 6 ماه تاخیر آغاز کرده و خرداد ماه سال آینده به مدار تزریق می‌گردند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی پرتاب دو ماهواره ایرانی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار روز را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر