coinex
راهنمای خرید تکراتو

چگونه جواز کسب را آنلاین بگیریم؟ نحوه دریافت شناسه یکتا

مطابق قوانین اعمال شده از ابتدای سال 1401، هر کسب و کار باید یک فایل الکترونیکی حاوی شناسه یکتا را در اختیار داشته باشد. مجوزهای سنتی و کاغذی نیز باید تا پایان سال 1402 از دوره اعتبار خود خارج شوند و جای خود را به شناسه یکتا دهند. اما نحوه دریافت شناسه یکتا چگونه است و چطور می‌توان آن را به صورت آنلاین گرفت؟برای آشنایی با نحوه دریافت شناسه یکتا ، باید با انواع مجوزها آشنا شویم. مجوزها به سه دسته خانگی، صنفی و دستگاهی تقسیم می‌شوند. مجوزهای خانگی به صورت تک مرحله‌ای در زمان سه روز کاری صادر می‌شوند. مجوزهای صنفی و پروانه‌های کسب نیز به صورت تک مرحله‌ای در مدت سه تا هفت روز انجام می‌شوند. برخی از مجوزها که توسط دستگاه‌های اجرایی و کانون‌ها صادر می‌شوند، گاهاً چند مرحله‌ای هستند و برای دریافت آن‌ها نیاز به تاییدیه‌ها و موافقت‌های متعدد است.

بیشتر بخوانید: الزام تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا

نحوه دریافت شناسه یکتا

جهت ورود به درگاه ملی مجوزها و ثبت درخواست مجوز الکترونیک، ابتدا باید به سایت درگاه ملی مجوزها مراجعه شود. پس از ورود به پنجره خدمت دولت هوشمند، هویت افراد توسط شماره همراه، کد ملی و تاریخ تولد تایید می‌شود.

هر مجوز در درگاه ملی مجوزها دارای یک صفحه راهنما خاص بوده که شرایط، مدارک، هزینه‌ها و زمان لازم برای صدور مجوز به دقت توضیح داده شده است. در صورت عدم یافتن کسب و کار مورد نظر، با جستجوی مجوز مورد نظر یا ارتباط با پشتیبانی، پیگیری انجام می‌شود.

بعضی مجوزها تک مرحله‌ای بوده ولی بسیاری از آن‌ها چند مرحله‌ای هستند. به عنوان مثال، برای کسب و کار تولید صنایع دستی کاغذی، نیاز به دو مجوز تاسیس و فعالیت کارگاهی وجود دارد.

در صفحه راهنما، شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای هر مجوز جزئیات دقیقی ارائه شده است. درخواست مجوز نیازمند داشتن تمامی شرایط و مدارک و آمادگی برای پرداخت هزینه مربوطه است؛ زیرا در صورت ناتکمیل، درخواست در 24 ساعت رد می‌شود.

قبل از ثبت درخواست، تعهد الکترونیکی باید توسط سیستم اخذ شود که افراد همه مطالب و شرایط را مطالعه کرده‌اند. سپس با انتخاب تایید، فرم ثبت اطلاعات و استعلامات فعال و ورود اطلاعات امکان‌پذیر می‌شود.

پس از ورود اطلاعات شماره کارت ملی 10 رقمی و شماره همراه، کد پستی محل کسب و کار و سایر اطلاعات مورد نیاز، سیستم به صورت خودکار نشانی پیشنهادی را ارائه می‌دهد. پس از بررسی صحت اطلاعات، امکان ادامه به مراحل بعدی وجود دارد.

برای احراز نشانی، مامور پست در مدت 48 ساعت به محل کار مراجعه کرده و حضور شما و احراز نشانی را به درگاه ملی مجوزها گزارش می‌دهد. هنگام مراجعه، کارت ملی باید همراه داشته شود.

هر فعال اقتصادی باید پرونده مالیاتی داشته باشد که در سایت my.tax.gov.ir در دسترس است. در صورت عدم داشتن کد مالیاتی، ابتدا باید کد مالیاتی را دریافت کرده و در صورت بدهی قبلی، باید آن را تسویه کرده و سپس درخواست مجوز را ارسال کرد.

استعلام‌های پایه شامل بدهی مالیاتی، گواهی صلاحیت بهداشتی و نظام وظیفه می‌شود که به صورت خودکار در درگاه ملی بررسی و تایید می‌شود. در صورت تایید، درخواست به درگاه تخصصی منتقل می‌شود.

بعد از احراز نشانی و اخذ استعلامات پایه، وارد درگاه تخصصی سایت سازمان صادرکننده مجوز می‌شوید تا مراحل باقیمانده انجام شود و مجوز الکترونیک شما به صورت غیر حضوری صادر شود. تمام این مراحل برخط و الکترونیکی انجام می‌شود. توجه داشته باشید که متقاضیان مجوزهای خانگی به درگاه تخصصی وزارت تعاون منتقل و مجوزهای پروانه کسب به سامانه نوین اصناف منتقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 

نظرات خود را در خصوص نحوه دریافت شناسه یکتا را با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر