;
coinex

کلاهبرداری 32 شرکت مانند کوروش کمپانی ؛ اولین مصاحبه مدیرعامل کوروش کمپانی پس از فرار [+ویدئو]

کوروش کمپانی این روزها ترند اول فضای مجازی و رسانه‌های کشور است. رقم کلاهبرداری این شرکت آنقدر بالاست که باید در لیست کلاهبرداری‌های قرن جای گیرد. در این مطلب ضمن اشاره به جزئیات جدید از ماجرای سرقت این شرکت، نگاهی به کلاهبرداری‌های مشابه در کشور می‌اندازیم.

این روزها فضای مجازی و رسانه‌های کشور درگیر کلاهبرداری 2هزار میلیارد تومانی کوروش کمپانی است. شرکتی که با تبلیغات سلبریتی‌های سرشناس کشور پروبال گرفت و با ادعای فروش آیفون 20 میلیون تومانی، مشتریان و دوستداران گوشی‌های آیفون را فریفت. این شرکت که گفته می‌شود حتی مجوز واردات گوشی هم نداشته، حالا دفترش تخلیه شده و این دفترِ سوت و کور مانده و مال باختگانی که پول بی‌زبان خود را به یغما داده‌اند.

با وجود اینکه به دلیل عدم تحویل گوشی‌های آیفون 13 به خریدارن، این کمپانی با هجمه شکایات خریداران مواجه و دفترش پلمپ شد، اما چند روز پیش مالک کوروش کمپانی و دیگر عوامل این شرکت شبانه دفتر شرکت را تخلیه می‌کنند و سپس از کشور فرار می‌کنند. تصاویر فرار مدیرعامل کوروش کمپانی که ازقضا فردی جوان بوده و گفته می‌شود به دلیل عدم حضور در یگان‌های آموزشی سربازی (سرباز فراری) و به دلیل عدم داشتن کارت پایان خدمت سربازی، نمی‌توانسته مجوز واردات گوشی کسب کند، در فضای مجازی منتشر و بازتاب گسترده‌ای داشت.

موضوع کلاهبرداری این شرکت واردات و فروش گوشی‌‌های آیفون از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و بحث و گمان‌هایی را بوجود آورده است. حقوق‌دانان می‌گویند که تمامی سلبریتی‌هایی که برای این شرکت تبلیغ کرده‌اند، مسئولیت حقوقی داشته و باید به مراجع قضایی پاسخ دهند. روزنامه خراسان نیز به عدم واکنش درست مسئولین به تبلیغات این شرکت پرداخت و گفت که آیا روش کوروش کمپانی برای مسئولین غریبه بود؟

جدای از این، سکانسی از فیلم «برادران لیلا» هم پربازدید شده که به منطق حاکم بر کلاهبرداری‌های پانزمی به شکلی ساده می‌پردازد که مردم را در دام خود می‌اندازد. از طرفی واکنش سلبریتی‌ها نسبت به این کلاهبرداری در فضای شبکه‌های اجتماعی در نوع خود جالب بود.

در آخر نیز به آماری از 32 مورد کلاهبرداری‌های مشابه کوروش کمپانی اشاره می‌کنیم که در سالهای اخیر در کشور رخ داده و هرکدام هزاران میلیارد تومان از سرمایه مردم را غارت کرده‌اند. گفتنی‌ست که پرونده کوروش کمپانی 200 هزار متشاکی دارد و این افراد برای تنظیم شکایت به مراجع قضایی مراجعه کرده‌اند.

لازم به ذکر است که موبایل موسوی (موبایل استقلال) نیز به عنوان یکی دیگر از فروشندگان آیفون 20 میلیونی شناخته شده که با کوروش کمپانی رقابت می‌کرد. حال انگشت اتهام به سمت این شرکت نشانه رفته است و باید دید که چه واکنش‌هایی نسبت به فعالیت این شرکت انچام خواهد شد. گفتنی‌ست این شرکت اسپانسر باشگاه استقلال است و اگر کلاهبردار شناخته شود، گستره شکایات بیشتری خواهد داشت.

به روزرسانی خبر: امیرحسین شریفیان، مدیر و مالک کوروش کمپانی اولین مصاحبه خود پس از فرار را انجام داد. وی سعی دارد پرونده کلاهبرداری خود و شرکت متبوعش را به حاشیه ببرد. در ادامه ویدئوی کامل مصاحبه وی را منتشر کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت ورود آیفون عامل اصلی کلاهبرداری شرکت‌هایی مثل کوروش کمپانی است

کدام شرکت‌ها مسیر کوروش کمپانی را پیش گرفته‌اند؟

روزنامه فرهیختگان در مطلبی به 32 مورد از کلاهبرداری‌های مشابه کوروش کمپانی اشاره کرده و گفته است: «در چند سال اخیر حداقل ۳۲ مورد کلاهبرداری هرکدام با بیش از چندهزار مالباخته در کشور رخ داده و جدول بالا نام شرکت‌ها و‌ اشخاصی است که در چند سال اخیر با شیوه کلاهبرداری پانزی فعالیت داشته‌اند.»

کلاهبرداری‌های پانزی معمولا با وعده‌ سودهای بالا و در کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند. این نوع کلاهبرداری‌ها می‌توانند در قالب‌های مختلفی مانند طرح‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و ارزهای دیجیتال انجام شوند.

تورم بالا و غفلت نهادهای نظارتی از جمله دلایل رونق گرفتن این شیوه کلاه‌برداری در سالهای اخیر است.

کدام شرکت‌ها مسیر کوروش کمپانی را پیش گرفته‌اند؟

اولین مصاحبه امیرحسین شریفیان، مدیر و مالک کوروش کمپانی

شریفیان، در اولین مصاحبه خود با یکی از پروژه بگیران بدنام مقیم آلمان صورت گرفته، ادعاهایی را در دفاع از خود مطرح کرده است.

او در بخشی از این مصاحبه رقم بدهکاری این کمپانی به مردم را حدود ۱۳۰ الی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

شریفیان همچنین مدعی شد که اموال داخل این کمپانی توسط مردم ربوده شده و کارمندان این شرکت تا روز ورود مردم به این ساختمان در محل کارشان حضور داشته‌اند و حتی از سوی مالباختگان تهدید شده‌اند!

وی همچنین در جای دیگری هرنوع همکاری پدرش را رد کرده و از توقیف اموال و املاک خود گفته است.

شریفیان در ادامه مصاحبه ضمن دفاع از بازیگران و چهره‌های معروفی که مبلغ این کمپانی بودند تلاش کرد با پیش کشیدن موضوعات دیگر این پرونده را به حاشیه ببرد.

وی مبلغ پرداختی به سلبریتی‌ها که تعدادشان را ۵۰۰ تن برآورد کرد، ۱ الی ۲۰ میلیون تومان اعلام کرد؛ ادعایی که توسط مصاحبه کننده مورد تردید قرار گرفت.

مالک کوروش کمپانی در جایی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که چه راه حل پیشنهادی برای رسیدن مردم به پولشان دارد، بار دیگر توقیف اموالش شد.

واکنش روزنامه خراسان به دزدی کوروش کمپانی

روزنامه خراسان نیز در مطلبی با عنوان «آیا روش کوروش کمپانی برای مسئولان، غریبه بود؟» نوشت:

جامعه ما، نسبت به اینگونه فعالیت‌های تجاری و کسب و کارهای مشکوک و عواقب آن بی‌تجربه و ناآشنا نیست، در عین حال 3 پرسش اساسی درباره «کوروش کمپانی» مطرح است:

  1. چرا دستگاه‌های مسئول، در شرایطی که بسیاری درباره فعالیت آن، هشدار داده بودند، اقدام موثر و پیشگیرانه‌ای صورت ندادند؟ آیا روش این فروشگاه، که برگرفته از مدل «پانزی» بود، برای مسئولان، غریبه بود؟
  2. چهره‌ها و سلبریتی‌ها که ای کاش تلاش کنند، بیش از خرابکاری، حافظ و مدافع منافع و مال مردم باشند، چرا در چنین مواردی از خود هزینه می‌کنند؟ چرا باعث تشویق و جلب توجه مردم به یک فعالیت اقتصادی مشکوک می‌شوند؟ آیا آنها امروز از خودشان نمی‌پرسند، تبلیغ آنها برای کوروش کمپانی، به چه تعداد از افراد جامعه، خسارت وارد کرده است؟
  3. علت ورود برخی از مردم به این بازی‌ها چیست؟ چرا با وجود این که می‌توانند احتمال کلاهبرداری در این مدل کسب و کارها را تشخیص دهند، باز هم به آن تن می‌دهند؟

البته، بخشی از مردم می‌توانند حق داشته باشند که پاسخ دهند، وقتی یک فروشگاه در حضور دستگاه‌های مسئول و بخش‌های متولی اصناف به صورت آشکار تبلیغ و مشتری جذب می‌کند و واکنشی نشان داده نمی‌شود، می‌توان تا حدودی به آن اعتماد کرد.

کدام شرکت‌ها مسیر کوروش کمپانی را پیش گرفته‌اند؟
تصویری از مال‌باختگان کوروش کمپانی که برای تنظیم شکایت صف بسته‌اند

واکنش یک حقوقدان نسبت به کلاهبرداری کوروش کمپانی

امید سلیمی بنی، حقوقدان، درباره مسئولیتی که بر عهده افراد تبلیغ‌کننده کوروش کمپانی است، توضیح داد: «واقعیت این است که همه کسانی که تبلیغات کرده‌اند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی می‌شود به‌ طرفیت آن‌ها هم دادخواست داد و یک راه آن است که می‌توان سلبریتی‌ها یا صداوسیما را به‌علت واردکردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد.»

به گفته سلیمی بنی، قوانین مدونی برای تبلیغات در تمامی پلتفرم‌ها وجود دارد، بااین‌حال رسانه‌های جریان غیراصلی خبر، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی به‌ مقررات وضع‌شده برای تبلیغات اعتنایی نمی‌‌‍‌کنند:

«مثلاً برخی از این مقررات می‌گوید تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کاملاً تابع قوانین و مقرراتی هستند که به‌صورت عمومی درباره تبلیغات وجود دارد. این قوانین و مقررات عمومی درباره تبلیغات در صداوسیما، فضای مجازی، روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها تصویب شده‌اند که آنها هم بعضاً کمتر رعایت می‌شود.»

کدام شرکت‌ها مسیر کوروش کمپانی را پیش گرفته‌اند؟

چه کسانی برای کوروش کمپانی تبلیغ کردند؟

در تبلیغات منتشر شده برای کوروش کمپانی نیز نام‌های آشنای بسیاری به چشم می‌خورد. نام‌هایی گرچه اسامی‌شان پس از فرار مدیرعامل این شرکت به خارج از کشور و اطلاع مردم از کلاهبرداری این شرکت از بخش هایلایت‌ «چهره‌ها» در اینستاگرام این شرکت حذف شد، اما همچنان با جستجویی ساده در فضای مجازی قابل مشاهده است. اسامی بازیگران، ورزشکاران و بلاگرهایی نظیر علیرضا بیرانوند، اکبر عبدی، نیوشا ضیغمی، فاطمه گودرزی، حسین کنعانی‌زادگان، احمد ایراندوست، حسن ریوندی، محسن ابراهیم‌زاده، منوچهر هادی، یوسف تیموری، سیدجواد هاشمی، رضا شفیعی جم، مهدی مهدی‌پور، بهرنگ علوی، الهام حمیدی، محسن افشانی، متن ستوده، هادی ساعی، نیما شاهرخ‌شاهی، محمد امین کریم‌پور، محمد معماریان، صادق سپدرودی (صادق بوقی)، هادی چوپان، مریم مومن، خواهران منصوریان و … در میان تبلیغ کنندگان این شرکت به چشم می‌خورد.

کدام شرکت‌ها مسیر کوروش کمپانی را پیش گرفته‌اند؟
حضور برخی از چهره‌های شناخته شده در دفتر کوروش کمپانی

ورود پلیس بین‌الملل (اینترپُل) به ماجرای مدیرعامل کوروش کمپانی

در شرایطی که مدیرعامل کوروش کمپانی به خارج از کشور متواری شده است. پیگیری‌های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که اینترپل نیز رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داده است، پرونده‌ای که به نظر می‌رسد با اقدامات انتظامی و حقوقی به نتیجه خواهد رسید، اما سوال اینجاست که سلبریتی‌ها و برخی از رسانه‌های سلبریتی محور در فضای مجازی که تا دیروز مدیرعامل فراری این شرکت را مدیری موفق و کاربلد معرفی کرده بودند. چه پاسخی به مالباختگان و افکار عمومی خواهند داد؟‌

کدام شرکت‌ها مسیر کوروش کمپانی را پیش گرفته‌اند؟

به‌نظر می‌رسد، سکوت یا حتی یک عذرخواهی ساده نمی‌تواند شانه آنان را از بار مسئولیتی که با تبلیغ و تعریف و تمجید ناروا و در ازای دریافت پول از کوروش کمپانی داشته‌اند؛ خالی کند. باید دید دستگاه قضایی با این افراد چه خواهد کرد و آیا قوانین ما برای برخورد با تبلیغ‌کنندگان چنین کلاهبردارانی شفاف‌تر خواهد شد یا خیر.

کوروش کمپانی کی بوجود آمد و چگونه رشد کرد؟

کوروش کمپانی، شرکتی است که تحت عنوان «کوروش پردازان آی‌سا» در تاریخ 8 بهمن‌ماه ۱۳۹۹ با مسئولیت محدود، شماره ثبت ۵۷۲۲۱۰ و شناسه ملی ۱۴۰۰۹۷۶۳۲۶۹ به ثبت رسیده است. مدیران کوروش کمپانی به مردم وعده داده بودند که با دریافت مبلغ تنها ۲۰ میلیون تومان و پس از گذشت بین ۴۵ تا ۵۰ روز ، تلفن‌های همراه آیفون ۱۳ که قیمت آن در بازار در حدود ۵۰ میلیون تومان است، را به دست خریداران برسانند.

انتشار این وعده اما با کمک سلبریتی‌ها، بلاگرها و چند رسانه تصویری در فضای مجازی فراگیر شد. تا جایی که صفحه این شرکت در اینستاگرام که در ابتدای فعالیتش محدود به تعمیرات تلفن همراه و آموزش ترفندهای نرم‌افزارهای موبایلی بود با تبلیغات منتشر شده در صفحات مجازی سلبریتی‌ها به بیش از یک میلیون دنبال کننده رسید. حتی یکی از رسانه‌های مجازی که به انجام مصاحبه‌های پولی با چهره‌های کمترشناخته شده مشهور است، در گزارشی از نبوغ مدیرعامل ۲۴ ساله این شرکت نوشت. در نهایت نیز مدیران این شرکت پس از اعلام فرخوان‌ها و تخفیف‌های بسیار، با پول‌های دریافتی از مردم، به خارج از کشور متواری شدند.

در ویدئوی زیر سکانسی از فیلم برادران لیلا را مشاهده می‌کنید که منطق حاکم بر کلاهبرداری‌های پانزمی را به سادگی شرح می‌دهد. ساده و واقعی!!

بیشتر بخوانید:

به نظر می‌رسد که شرکت‌هایی مانند کوروش کمپانی به راحتی می‌توانند در کشور فعالیت کنند. شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما چرا هیچ نظارتی بر فعالیت این شرکت‌ها با وجود آگاهی کامل مسئولین، وجود ندارد؟ آیا در بین بستگان شما فردی قربانی کلاهبرداری این شرکت شده است؟ لطفاً نقطه نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر