;
coinex

آیا سرویس 3G در ایران برای همیشه خاموش خواهد شد؟

با توجه به ظهور و گسترش شبکه‌های نسل پنجم و افزایش سرعت اینترنت بوده پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، شاهد توقف کامل خدمات نسل سوم یا سرویس 3G خواهیم بود. توقف عملکرد شبکه‌های نسل سوم تلفن همراه، به عنوان یک فرآیند جهانی، از سال‌ها قبل آغاز شده و حتی در کشورهایی چون هند، به عنوان یک تصمیم عملیاتی پیش برده شده است.

اپراتورهای تلفن همراه در ایران ابتدا پیش‌بینی می‌کردند که تا سال‌های 1402 یا 1403، این شبکه‌ها قطع خواهند شد، اما رگولاتوری تازه‌تأسیس این صنعت، اقدام به فراخوانی از نهادهای مرتبط نموده و نظرات آنها را در خصوص “مقررات و ضوابط خاموشی سرویس 3G (نسل سوم)  ارتباطات تلفن همراه” جمع‌آوری نموده است.

بیشتر بخوانید: سرعت اینترنت فیبر نوری چقدر است؟؛ نحوه دریافت اینترنت فیبر نوری

پیش‌نویس منتشر شده توسط سازمان رگولاتوری، توصیه می‌کند که پس از یک دوره تنفس یک ساله که از سال 1403 شروع می‌شود، فرآیند خاموشی نسل سوم از ابتدای سال 1404 آغاز شده و در پایان سال 1406 به اتمام برسد. با این حال، برای اپراتور سوم یعنی رایتل، مهلت تا سال 1407 در نظر گرفته شده است. رایتل که از اوایل دهه 90 فعالیت خود را شروع کرد، در آغاز دارای مجوز نسل سوم بود و پس از گذر چندین سال، به سوی فناوری چهارم مهاجرت کرد. اما هنوز به صورت کامل به نسل چهارم مهاجرت نکرده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حدود 8 درصد از مشترکان باندپهن سیار از شبکه نسل سوم استفاده می‌کنند که تعداد این مشترکان حدود 8.5 میلیون نفر است. این آمار به پایان فصل بهار سال 1402 مربوط می‌شود. پیش‌نویس سند رگولاتوری مشخص می‌کند که اگر تصویب شود، اپراتورها دیگر حق توسعه شبکه نسل سوم را نخواهند داشت و ملزم به آماده‌سازی مشترکان خود برای مهاجرت به شبکه نسل چهارم خواهند بود.

بهبود کیفیت خدمات باندپهن و بهره‌وری بهتر از منابع فرکانسی، عوامل اصلی خاموشی نسل سوم را تشکیل می‌دهند. افراد علاقه‌مند تا تاریخ 24 اسفند ماه جاری فرصت دارند تا نظرات خود را درباره پیش‌نویس “مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه (3G Sunset)” اعلام نمایند.

بیشتر بخوانید: 

نظرات خود را درباره‌ی خاموشی همیشگی سرویس 3G یا خدمات نسل سوم را با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر