coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

سرور ایران با آی پی ورژن ۶

مجهز بودن به IPv6 یا همان آی پی ورژن ۶ یکی از ویژگی‌هایی است که ممکن است در لیست نقاط قوت یک سرور دیده باشید. اما IPv6 چیست و چرا مهم است؟ در ادامه شما را با آی پی ورژن ۶ آشنا می‌کنیم و نکاتی درباره خرید سرور ایران با آی پی ورژن ۶ ارائه می‌دهیم.

مقدمه؛ آشنایی با سرور ابری

مقدمه؛ آشنایی با سرور ابری

تصور کنید به جای یک کامپیوتر شخصی از قدرت پردازش و ذخیره‌سازی مجموعه بزرگی از کامپیوترهای قدرتمند استفاده کنید. ایده اصلی سرورهای ابری همین است.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور ابری دقیقاً همین کار را می‌کنند. شما با هزینه پایین‌تر از این شرکت‌ها سرور ابری خریداری می‌کنید و بدون این که نیاز باشد هزینه بالای خرید سرور فیزیکی را بپردازید یا درگیر دردسرهای نگهداری از آن شوید، دقیقاً به همان امکانات دست پیدا می‌کنید.

سرورهای ابری کاربردهای گسترده‌ای دارند و از آن‌ها می‌توانید برای کارهای مختلف مثل میزبانی وب، توسعه و تست نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل داده‌ها، ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری ایمن، بازی آنلاین، اینترنت اشیاء و … استفاده کنید.

آی پی (IP) یعنی چه؟

به همه دستگاه‌های متصل به اینترنت (مانند کامپیوتر، گوشی هوشمند، تبلت و…) یا شبکه‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند، شناسه ip یا Internet Protocol Address اختصاص داده می‌شود. این آدرس مانند آدرس پستی شما در دنیای واقعی عمل می‌کند و به دیگر دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا شما را در شبکه پیدا کرده و با شما ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر آدرس‌های IP به دو نوع اصلی IPv4 و IPv6 تقسیم می‌شوند که IPv6 نسخه جدیدتر و بهتر IPv4 است.

IPv6 چیست؟

IPv6 نسل جدید پروتکل اینترنت (IP) است که برای جایگزینی IPv4، پروتکل مورد استفاده در بسیاری از خدمات اینترنتی امروزی، طراحی شده است. همانطور که اشاره شد هر کامپیوتر، تلفن همراه، دستگاه اتوماسیون خانگی، سنسور IoT و هر دستگاه دیگری که به اینترنت متصل می‌شود برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌ها به یک آدرس IP عددی نیاز دارد.

IPv4 که نسخه اصلی پروتکل آدرس‌دهی اینترنتی بود، به دلیل رشد روزافزون تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در سراسر جهان، در حال اتمام آدرس‌ها است. آی پی ورژن ۶ برای رفع محدودیت‌های نسخه‌ی قبلی خود یعنی IPv4، با هدف اولیه‌ی پیشگیری از اشباع‌شدن آدرس‌ها توسعه داده شد.

سیستم آدرس‌دهی ۱۲۸ بیتی IPv6 به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند آرایه‌های متنوع و رو به رشد دستگاه‌ها در عصر اینترنت اشیا و فراتر از آن را در خود جای دهد. IPv6 دارای ویژگی‌هایی کاربردی متعددی است که آن را به یک پروتکل جذاب تبدیل می‌کند.

آی پی ورژن ۶ به عنوان پروتکل جدید و جایگزین ipv4 معرفی شده تا محدودیت‌های آن را برطرف کند. همچنین با استفاده از سرورهای ابری مجهز به ipv6 می‌توانید عملکرد بهتر و امن‌تر نسبت به نسخه قبلی داشته باشید.

ویژگی‌های سرور IPv6

رفع کمبود آدرس IP: مشکل اصلی IPv4 تمام شدن آدرس‌های IP است. IPv6 با فضای آدرس دهی بسیار بزرگ‌تر این مشکل را حل می‌کند.

دیگر نیازی به NAT (ترجمه آدرس شبکه) نیست: NAT برای به اشتراک گذاشتن یک آدرس IP عمومی با چندین دستگاه در یک شبکه خصوصی استفاده می‌شود. با IPv6، هر دستگاه دارای آدرس IP عمومی خود است که باعث ساده شدن شبکه و امنیت بیشتر می‌شود.

تنظیم خودکار: دستگاه‌های IPv6 به طور خودکار آدرس IP خود را پیکربندی می‌کنند، در نتیجه تنظیم شبکه را آسان‌تر می‌کند.

دیگر هیچ برخورد آدرس خصوصی وجود ندارد: در IPv4، دستگاه‌های موجود در شبکه‌های مختلف می‌توانند آدرس IP خصوصی یکسانی داشته باشند که منجر به مشکلاتی می‌شود. آدرس‌های آی پی ورژن ۶ منحصر به فرد هستند، بنابراین این مشکل برطرف می‌شود.

هدر ساده‌تر: هدر IPv6 کوچک‌تر و ساده‌تر از IPv6 است که باعث کارایی بیشتر در پردازش بسته‌های داده می‌شود.

مسیریابی ساده و کارآمد: ساختار آدرس دهی آی پی ورژن ۶ به روترها اجازه می‌دهد تا داده‌ها را با کارایی بیشتری مسیریابی کنند.

کیفیت خدمات واقعی (QoS): آی پی نسخه 6 (IPv6) از کیفیت خدمات (QoS) پشتیبانی می‌کند که به اولویت بندی ترافیک شبکه برای برنامه‌های حساس به تاخیر مانند صدا و ویدیو کمک می‌کند.

پشتیبانی داخلی از احراز هویت و حریم خصوصی: آی پی ورژن ۶ دارای ویژگی‌های امنیتی داخلی است که می‌تواند به محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربر کمک کند.

گزینه‌ها و پسوندهای انعطاف پذیر: IPv6 از گزینه‌ها و پسوندهایی پشتیبانی می‌کند که قابلیت‌های بیشتری را برای شبکه‌ها فراهم می‌کند.

مدیریت آسان‌تر (دیگر نیازی به DHCP نیست): دستگاه‌های IPv6 می‌توانند آدرس‌های خود را به طور خودکار پیکربندی کنند، بنابراین نیازی به سرور DHCP نیست.

سرعت و کارایی بیشتر: IPv6 به طور کلی کارآمدتر از IPv4 است و می‌تواند داده‌ها را سریع‌تر و با تاخیر کمتر منتقل کند.

امنیت بهتر: آی پی ورژن ۶ دارای ویژگی‌های امنیتی داخلی است که می‌تواند به محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربر کمک کند.

قابلیت مدیریت آسان‌تر: IPv6 تنظیم و مدیریت شبکه را آسان‌تر می‌کند.

پشتیبانی از فناوری‌های جدید: IPv6 برای پشتیبانی از فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیا (IoT) و شبکه‌های نسل پنجم (5G) طراحی شده است.

با توجه به این مزایای متعدد، به راحتی می‌توان دریافت که IPv6 آینده شبکه است و استفاده از آن به طور گسترده در حال افزایش است.

با وجود اینکه آی پی ورژن ۶ مزایای زیادی برای کاربران دارد، ممکن است با معایبی هم همراه باشد.

معایب سرور ipv6:

عدم سازگاری با نسل قبل: IPv6 با IPv4، نسل قبلی پروتکل اینترنت، سازگار نیست. به این معنی که دستگاه‌های IPv6 نمی‌توانند به طور مستقیم با دستگاه‌های IPv4 ارتباط برقرار کنند. این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در شبکه‌هایی که هنوز از IPv4 استفاده می‌کنند ایجاد کند.

زمان طولانی انتقال: به دلیل استفاده گسترده از IPv4، انتقال کامل به IPv6 زمان زیادی طول خواهد کشید. ناسازگاری بین دو پروتکل و هزینه‌های قابل توجه ارتقای زیرساخت به IPv6 از دلایل این زمان طولانی هستند.

هزینه‌های ارتقا: ارتقا به آی پی ورژن ۶ به دلیل نیاز به ارتقای سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌تواند برای افراد و سازمان‌ها پرهزینه باشد.

پیچیدگی بیشتر: پیکربندی شبکه‌های IPv6 می‌تواند نسبت به شبکه‌های IPv4 پیچیده‌تر باشد. این موضوع می‌تواند برای مدیران شبکه‌های کوچک چالش‌برانگیز باشد.

امنیت: اگرچه IPv6 دارای ویژگی‌های امنیتی داخلی است، اما ممکن است در برابر برخی حملات آسیب‌پذیر باشد. برای اطمینان از امنیت شبکه‌های IPv6، باید اقدامات امنیتی مناسب انجام شود.

فرق ipv6 با ipv4

در جدول زیرمی‌توانید مقایسه ipv6 را با ipv4 مشاهده کنید:

 

 

ویژگی

 

IPv6

 

IPv4

 

توضیحات

 

طول آدرس

 

128 بیت

 

32 بیت

 

IPv6 فضای آدرس بسیار بزرگتری دارد، این امر اتصال تعداد بسیار بیشتری از دستگاه‌ها را به اینترنت امکان پذیر می‌کند.

 

پیکربندی آدرس

 

خودکار و قابلیت تغییر شماره

 

دستی و DHCP

 

در IPv6، آدرس‌ها به طور خودکار پیکربندی می‌شوند، که مدیریت شبکه را آسان‌تر می‌کند.

 

فضای آدرس

 

بسیار بزرگ، حدود 3.4×10^38

 

4.29×10^9

 

آدرس‌های IPv6 با استفاده از اعداد و حروف نمایش داده می‌شوند، در حالی که آدرس‌های IPv4 فقط از اعداد استفاده می‌کنند.

 

نمایش آدرس

 

هگزادسیمال

 

دهدهی

 

هدر IPv6 همیشه 40 بایت است، در حالی که هدر IPv4 می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد. این امر باعث می‌شود IPv6 کارآمدتر باشد.

 

فیلد چک‌سام

 

موجود نیست

 

موجود است

 

IPv6 از الگوریتم‌های امنیتی قوی‌تری برای تضمین صحت داده‌ها استفاده می‌کند، بنابراین به چک‌سام نیازی نیست.

 

پشتیبانی از VLSM

 

بدون پشتیبانی

 

با پشتیبانی

 

IPv4 از VLSM پشتیبانی می‌کند، که روشی برای تقسیم بندی شبکه‌ها به زیرشبکه‌های کوچک‌تر است. IPv6 به طور پیش فرض از VLSM پشتیبانی نمی‌کند، اما از روش‌های مشابهی برای مدیریت شبکه استفاده می‌کند.

 

چرا IPv6 هنوز به طور کامل پیاده سازی نشده است؟

با وجود برتری واضح آی پی ورژن ۶ در مقیاس پذیری، هنوز به طور کامل جایگزین IPv4 نشده است. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد:

ناسازگاری با IPv4: همانطور که اشاره شد IPv6 با IPv4، نسل قبلی پروتکل اینترنت، سازگار نیست. به این معنی که اگر یک وب‌سایت از IPv4 استفاده کند، اما دستگاه و ISP شما فقط از IPv6 پشتیبانی کنند، شما نمی‌توانید به آن وب‌سایت دسترسی داشته باشید. برای رفع این مشکل، لازم است که دستگاه شما با هر دو پروتکل IPv4 و IPv6 سازگار باشد.

هزینه ارتقا: پیاده‌سازی آی پی ورژن ۶ به معنای ارتقای زیرساخت‌ها، از جمله دستگاه‌های کاربر، نرم‌افزارها، سیستم‌عامل‌ها و ISPها است. این امر می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌ها و کاربران پرهزینه باشد. برای جلوگیری از اختلال در خدمات، ممکن است لازم باشد که هر دو پروتکل برای مدتی اجرا شوند که به معنای هزینه‌های اضافی خواهد بود.

عدم شفافیت مزایا برای کاربران عادی: مزایای IPv6 برای کاربران عادی چندان واضح نیست. برای بسیاری از شرکت‌ها، توجیه سرمایه‌گذاری در فناوری جدید که تأثیر مستقیمی بر مشتریان آن‌ها ندارد، دشوار است. ایجاد آدرس‌های IP بیشتر هدف مهم و آینده‌نگری است، اما تا زمانی که با کمبود آدرس مواجه نشویم، تأثیر مستقیمی بر کاربران نخواهد داشت.

 

وضعیت استفاده از آی پی ورژن ۶ در ایران

وضعیت استفاده از آی پی ورژن ۶ در ایران

پس از آشنایی با IPv6 و برتری‌های آن حتماً این سوال برای شما هم پیش آمده است که وضعیت استفاده از IPv6 در ایران چگونه است؟

ایرانسل اولین اپراتوری بود که در سال 1400 از IPv6 بر بستر موبایل به صورت تجاری بهره‌برداری کرد. همراه اول، رایتل و شاتل نیز در حال حاضر از آی پی ورژن ۶ پشتیبانی می‌کنند. طبق گزارش‌ها، حدود 20 درصد از کاربران ایران به IPv6 مهاجرت کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نیز در حال گذار به IPv6 هستند.

خرید سرور ایران با آی پی ورژن ۶ (IPV6)

خوشبختانه در حال حاضر چندین شرکت در ایران خدمات سرور با IPv6 ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از جدیدترین تکنولوژی IP در جهان استفاده کنید. دیتاسنتر ابرباران یکی از شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ و سرور در ایران است که سرور ایران با آی پی ورژن ۶ ارائه می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و ویژگی‌های سرور ایران با آی پی ورژن ۶ به وبسایت ارائه دهندگان این خدمات مراجعه کنید.

ipv6 چند بیتی است؟

تمام آدرس‌های IPv6 دارای طول 128 بیت هستند و به صورت 8 بخش 16 بیتی نمایش داده می‌شوند. این بخش‌ها با سیستم مبنای شانزده (هگزادسیمال) نمایش داده می‌شوند، پس هر بخش عددی بین 0 تا FFFF خواهد داشت.

ipv6 address چیست؟

یک آدرس IPv6، همانطور که اشاره کردیم، 128 بیت طول دارد که چهار برابر بیشتر از آدرس‌های 32 بیتی IPv4 است. این فضای آدرس دهی عظیم‌تر، امکان اختصاص آدرس‌های منحصر به فرد به تعداد بسیار بیشتری از دستگاه‌ها را در مقایسه با IPv4 فراهم می‌کند.

اما آدرس‌های IPv6 برخلاف IPv4 که به صورت اعشاری نقطه دار نوشته می‌شوند، با استفاده از اعداد هگزادسیمالی نمایش داده می‌شوند. هر عدد هگزادسیمالی معادل 4 بیت اطلاعات است، بنابراین یک آدرس IPv6 از 32 عدد هگزادسیمالی تشکیل شده است. این 32 عدد به نوبه خود به هشت گروه از 4 تایی تقسیم می‌شوند و با دو نقطه (:) از هم جدا می‌شوند. به عنوان مثال، گروه6:، گروه7:، گروه8: و غیره.

چگونه ipv6 را فعال کنیم؟

اگر اینترنت و مودم شما از ipv6 پشتیبانی می‌کنند می‌توانید با روش زیر ipv6 را در ویندوز فعال کنید:

نصب IPv6:

  • منوی start
  • کنترل پنل
  • روی Network Connections دو بار کلیک کنید.
  • روی Local Area Connection راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
  • روی Install کلیک کنید.
  • روی Protocol و سپس Add کلیک کنید.
  • روی Microsoft TCP/IP version 6 کلیک کرده و سپس روی OK کلیک کنید.
  • پنجره را ببندید تا تغییرات ذخیره شوند.

خرید سرور ipv6 ایران

در این مقاله با سرور ipv6 و ویژگی‌های آن آشنا شدیم و آن را با ipv4 مقایسه کردیم. شکی نیست که همه دنیا با سرعت روزافزونی به سمت جایگزین کردن ipv4 با ipv6 حرکت می‌کند و ایران نیز قدم‌هایی در این راستا برداشته است.

در حال حاضر می‌توانید سرورهای مجهیز به ipv6 را از شرکت‌های ارائه‌دهنده معتبر خریداری کنید.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر