;
coinex

پژو پارس رسماً توقف تولید شد؛ 23 در شکوه کامل

پس از گمانه‌زنی‌ها از تولید دوباره پژو پارس در سال 1403، حال خبر رسیده که این سدان محبوب و دوست‌داشتنی ایران خودرو با اعلام رسمی تولیدکننده، توقف تولید شده است.

بالاخره با خبر رسمی توقف تولید پژو پارس، پلتفرم 405 از تاریخ محو خواهد شد. پژو پرشیا سابق که محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان ایران خودرو لقب دارد، 23 سال پیش برای اولین بار به عنوان نسخه پیشرفته و پرآپشن‌تر پژو 405 معرفی شد. این خودرو که تولید آن تا به امروز ادامه داشت، زین‌پس فقط در بازار آزاد مشاهده خواهد شد و قیمت درب کارخانه آن جذف می‌شود. لازم به ذکر است که متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه باید خودرو دیگری را به عنوان جانشین پارس انتخاب کنند.

بزرگترین خودروساز کشور، برای این دسته از متقاضیان وام 100 میلیونی بدون سود درنظر گرفته تا مابه‌التفاوت قیمتی بین سورن پلاس و پژو 207 به عنوان دو خودرو جایگزین پرشیا جبران شود. همچنین بهتر است بدانید که علت توقف تولید پژو پارس عدم بهره‌مندی این خودرو از استانداردهای 85گانه و لزوم بکارگیری این استاندارها در تولیدات جدید است.

لازم به ذکر است که متقاضیان دریافت خودرو پژو پرشیا پس از اعلام طرح جایگزینی اجباری این خودرو با دیگر محصولات ایران خودرو، اعتراض خود را با تجمع مقابل وزارت صمت نشان دادند.

بیشتر بخوانید: ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان ؛ نحوه ثبت درخواست [+مدارک]

پژو پارس بالاخره برای همیشه توقف تولید شد

کار از جایی آغاز شد که سازمان استاندارد به خودروسازان برای تولیدات آینده خود هشدار داد، باید استاندارهای 85گانه را بکار گیرند. استاندارهای 85گانه در قوانین امروزی، از جمله مهم‌ترین پیش‌نیازهای تولید خودرو است و خودروسازان باید قوانین را بپذیرند. ازجمله این استاندرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل پایداری
  • نشانگر تعویض دنده (GSI)
  • نشنانگر فشار باد تایر (TPMS)
  • چراغ اتوماتیک یا اتو لایت
  • حفاظت از عابر پیاده
  • استحکام کابین
  • هشدار انحراف از مسیر
  • سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی
  • دی لایت
  • پوزیشن لایت

با اجرایی شدن این قوانین، تولید خودرو نیز رنگ دیگری به خودرو گرفت و امکانات رفاهی و ایمنی خودروها افزایش یافت. البته هم‌تراز با افزایش ایمنی، قیمت خودروها نیز افزایش یافت؛ البته این افزایش قیمت غیرمعقول است و مشتریان توانایی خرید خودرو صفر را ندارند.

پژو پارس بالاخره برای همیشه توقف تولید شد

البته پژو پارس هم امکاناتی مانند دی لایت و سیستم پایش باد تایر را دریافت کرد. کار به جایی رسید که ایران خودرو برای پاس کردن استاندارد عابر پیاده به فکر تولید پژو پارس با سپر وانت آریسان افتاد.

اما این تغییرات هم از ناایمن بودن این خودرو قدیمی کم نکرد و اواخر دی‌ماه، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «ایران خودرو برای خودروی پژو پارس که فاقد استاندارد‌های ۸۵گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد.»

مهدی اسلام پناه گفت:

آنچه که درباره استاندارد‌های اجباری در صنعت خودرو به عنوان قانون وضع شده، اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند تا ضمن رعایت حق مصرف کننده، ظلمی از جانب تولیدکننده به مصرف کننده وارد نشود.

با این حال برخی معتقد بودند با توجه به پیش‌فروش این خودرو توسط ایران خودرو و همچنین پرفروش بودن و سودآوری این خودرو، تولید این خودرو تمدید خواهد شد و یا با اعتراض مشتریان و حکم حکومتی تولید این سدان ادامه پیدا پیدا خواهد کرد. اما با اعلام رسمی ایران خودرو، مشخص شد که سال ۱۴۰۳ پایانی برای اسطوره پژو پارس است.

ایران خودرو اعلام کرد با توجه به لزوم اجرای مصوبه شورای عالی استاندارد، مبنی بر ارتقای استانداردهای تولید خودرو در کشور و نظر به رعایت استانداردهای اجباری در تمامی محصولات ایران‌خودرو، ادامه تولید محصول پارس در سال ۱۴۰۳، به دلیل عدم توانایی آن در تطابق با استانداردها، منوط به دریافت تاییدیه‌های لازم است.

متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه هم به اجبار باید خودرو دیگری را برای دریافت انتخاب کنند. همچنین تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۲ماهه و بدون بهره برای مشتریان پارس در نظر گرفته شده است.

اعتراض جمعی برخی از متقاضیان پژو پارس در پی طرح جایگزینی پژو پارس با دیگر محصولات

به تازگی تصویری از تجمع متقاضیان خودروهای دنا، تارا و پارس به دلیل عدم ارسال فراخوان و طرح تبدیل اجباری مقابل وزارت صمت منتشر کرده است.

پژو پارس بالاخره برای همیشه توقف تولید شد

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ آیا از رانندگی با پژو پارس تجربه و یا خاطره‌ای دارید؟ لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک گذاشته و خاطرات خود را بیان کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    واقعا وقتی میگن ویران خودرو مسولین نباید ناراحت بشن . مگه میشه تو بیست بهمن این خودرو رو پیش فروش کردی. چرا باید اون بدبختی که پارس ثبت نام کرده یک ساله داره به این در. اون در میانه تا سیصد میلیون پولشو جور کنه الان که موقع ثبت نام و تحویلش شده داری اینو میگی شما باید پارسال ثبت نام نمی‌کردید . نفرین و لعنت خدا بر شما

    پاسخ