coinex
راهنمای خرید تکراتو

پای دلالی به برگه معاینه فنی هم باز شد؛ [+نرخ معاینه فنی 1402]

به نظر می‌رسد که بازار دلالی فقط یک برگه معاینه فنی کم داشت که آن هم بالاخره رخ نمود. کاسبی 300 هزار تومانی برای خودروهای فرسوده دیگر چه صیغه‌ای است. اما نرخ معاینه فنی در سال 1402 چقدر است؟

خودروهای صفر تا 4 سال پس از اولین استارت نیازی نیست که برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند. اما پس از آن تمامی خودروها طبق قانون باید این برگه را داشته باشند تا صحت و سلامت خودرو تأیید شود. فارغ از هزینه‌های بسیار بالای تعمیرات و لوازم یدکی خودرو، دریافت معاینه فنی برای خیلی‌ها به یک معذل بدل شده و اکثراً از دریافت آن چشم‌پوشی می‌کنند.

از عمده دلایل عدم دریافت معاینه فنی خودرو می‌توان به انتظار برای دریافت این گواهی و تقبل هزینه‌های پس از مراجعه به معاینه فنی توسط مالک اشاره کرد. بحث خودروهای سالم بالای 4 سال کارکرد که جداست؛ اما خودروهایی که به هر دلیل فرسوده هستند، باید حتماً از لحاظ فنی و ظاهری بررسی شوند. گاه این بررسی‌ها منجربه هزینه‌ها زیاد برای مالک می‌شود و در برخی موارد مالک وسیله نقلیه از دریافت برگ معاینه فنی خودداری می‌کند.

حال در آگهی‌های پلتفرم‌های آنلاین مشاهده می‌شود که افرادی از این مالکین، مبلغ بین 300 هزار تومان برای خودروهای سواری معمولی و تا 1 میلیون تومان برای خودروهای آفرودی دریافت می‌کنند و گواهی معاینه فنی که در اصل سند سلامت خودرو محسوب می‌شود را به این افراد تحویل می‌دهند. این نوع کاسبی هم در حال رشد است و مانند خرید و فروش حواله خودرو کسب بازار می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاسبی جدید با فروش حواله لاستیک دولتی به قیمت 700 هزار تومان [+عکس]

کاسبی جدید با تحویل برگه معاینه فنی

دریافت معاینه فنی برای برخی خودروهای معیوب و به خصوص کلاسیک‌ها زمان زیادی می‌برد. اما افرادی هستند که با دریافت مبلغی معاینه فنی برای خودروهای معیوب برگه معاینه فنی صادر می‌کنند.

کاسبی جدید با تحویل برگه معاینه فنی

به عنوان مثال فردی برای خودروهای داخلی مقل پراید مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند تا معاینه فنی صادر شود. برای خودروهای آفرودی هم مثل نیسان پاترول حدود ۱ میلیون تومان دریافت می‌شود.

نرخ معاینه فنی 1402

براساس مصوبه هیئت وزیران، نرخ جدید معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین و همچنین قیمت جدید معاینه فنی موتورسیکلت، بصورت جدول زیر اعلام شده است: (

نرخ‌های پایین، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.)

نرخ معاینه فنی سال 1402

نوع وسیله نقلیه نوع سوخت مراجعه اول
خودرو سبک بنزینی 92 هزار تومان
خودرو سبک دوگانه‌سوز 92 هزار تومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین دیزلی 119 هزار تومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین گازسوز 119 هزار تومان
موتورسیکلت بنزینی 22 هزار تومان

همچنین نرخ جدید بازرسی چشمی قطعات، تجهیزات و مخزن گاز (بدون باز کردن مخزن) برای انواع خودروهای گازسوز سبک و سنگین، بصورت زیر اعلام شده است:

نرخ معاینه فنی سال 1402

نوع وسیله نقلیه بازرسی قطعات بازرسی مخزن
انواع خودرو دوگانه‌سوز 24 هزار تومان 28 هزار تومان

همچنین نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی، برای هر بار مراجعه بعدی (حداکثر تا 15 روز پس از مراجعه اول)، مطابق جدول زیر اعلام شده است:

نرخ معاینه فنی سال 1402

نوع وسیله نقلیه تا 2 آزمون 3 آزمون و بیشتر
خودرو سبک 19 هزارو 500 تومان 30 هزار تومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین 22 هزار تومان 33 هزار تومان
موتورسیکلت 3 هزارو 900 تومان 6 هزار تومان

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ چرا دولت هیچگونه نظارتی بر آگهی‌های این شکلی از سامانه‌های تبلیغات آنلاین نمی‌کند؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار خودرو را از تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر