coinex
راهنمای خرید تکراتو

چه ارتباطی بین تبخال و زوال عقل وجود دارد؟

اخیرا دانشگاه اوپسالا سوئد بر روی گروهی از افراد 70 ساله تحقیقاتی انجام داده است که نشان می‌دهند، احتمال ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به تبخال_دهان، دو برابر بیشتر از افرادی است که با این شرایط آشنا نشده‌اند.با توجه به گزارش نشریه پزشکی مدیکال نیوز تودی، مشخص شده که “ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک” (1-HSV) باعث ایجاد تبخال دهانی می‌شود، در حالی که “ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2” (2-HSV) باعث تبخال تناسلی شده و معمولاً از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: مصرف ماری جوانا و حشیش حتی ماهی یکبار هم خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد

ارتباط بین تب‌خال و زوال عقل

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، هر سال تعداد زیادی از افراد به عفونت 2-HSV مبتلا می‌شوند، که نزدیک به 572 هزار نفر می‌رسد.

افراد مبتلا به تبخال تا پایان عمر این ویروس را همراه دارند. تقریبا 67 درصد افراد زیر 50 سال در سراسر جهان به عفونت 1-HSV و تقریبا 13 درصد از آنها به عفونت 2-HSV مبتلا هستند. اما بسیاری از افراد مبتلا به 2-HSV ممکن است از وجود این عفونت در خود آگاه نباشند.

ویروس تبخال باعث ایجاد زخم‌ها یا تاول‌ها در داخل یا اطراف دهان و یا اندام تناسلی می‌شود. هرچند درمانی مستقیم برای تبخال وجود ندارد، اما می‌توان با مشاهده علائم و کنترل آنها، انتقال آن به شریک زندگی را کنترل کرد

پژوهشگران اعلام کرده‌اند که احتمالاً ویروس 1-HSV عامل اصلی ارتباط تبخال با زوال عقل است که معمولاً ناحیه دهان را آلوده می‌کند. تا کنون هیچ آزمایش دارویی برای تأیید این ارتباط ارائه نشده است.

اگرچه شیوع 1-HSV و 2-HSV بسیار بالاست (تا 80 درصد)، اما میزان زوال عقل ناشی از این دو ویروس خوشبختانه بسیار پایین‌تر است و این موضوع نباید شما را به نگرانی بیش از حد ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌‌ی رابطه‌ی بین تب‌خال و زوال عقل چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکراتو در میان بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر