;
coinex

مشخصات اف ۳۵ ، جنگنده آمریکایی که مجوز حمل بمب اتمی گرفت

لاکهید مارتین F-35؛ با شنیدن این کلمات چه چیزی در ذهن شما بودجود می‌آید؟ بله درست فکر کرده‌اید؛ جنگنده F35 پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین جنگنده حال حاضر جهان است. در این جستار قصد داریم شما را با مشخصات اف ۳۵ و انواع مدل‌های آن آشنا کنیم. در ادامه مطلب تکراتو را دنبال کنید.

15 دسامبر 2006 شاهد رونمایی و بکارگیری اولین نمونه از جنگنده پیشرفته F 35 بودیم. پس از سالها آزمایش و گذراندن آزمون‌های خطا این جنگنده نسا پنجم در تاریخ 31 ژوئیه 2015 در اختیار تفنگداران نیروی دریایی ارتش ایالات متحده قرا گرفت و تنها 1 سال بعد F-35 دیکتاتور و مخوف به نیروی دریایی آمریکا ملحق و طوفانی در جنگنده‌های نسل 5 ایجاد کرد.

لاکهید مارتین F35 در حال حاضر عنوان پیشرفته‌ترین، قدرتمندترین و مخوف‌ترین جت جنگنده دنیا را در اختیار دارد. مخوف از این لحاظ که این جت ترسناک مجهز به تکنولوژی رادارگریز است و تقریباً هیج نوع راداری نمی‌تواند وجود آن را تشخیص دهد.

جنگنده اف 35 اولین جنگنده‌ای است که می‌تواند بدون اوج از زمین بلنده شده و دوباره بر سر جایش بنشیند. بخواهیم بهتر بگوییم، این جت آمریکایی مانند هلی‌کوپتر عمل می‌کند اما شیوه کارش متفاوت است. موتور اف 35 قابلیت چرخش دارد و می‌تواند به صورت عمودی با زمین تغییر حالت دهد؛ همین ویژگی باعث می‌شود که جنگنده بتواند به راحتی بدون اوج گرفتن بلند شود.

با همه تعریفاتی که از این جت جنگنده کردیم، لازم است بدانید که این جنگنده هم‌اکنون مجوز حمل بمب اتمی را از سمت فرماندهی رزم هوای نیروی هوایی ارتش آمریکا دریافت کرده است. همین امر جنگنده F-35 را مخوف‌تر از قبل خواهد کرد.

جنگنده F-35 ساخت ایالات متحده آمریکاست. این جنگنده همانطور که بالا اشاره کردیم، دارای مدال‌های متفاوتی است که هرکدام ویژگی‌ها و مشخصات بارز خود را دارند. بدیهی است که پیشرفته ترین مدل اف 35 در اختیار ارتش آمریکاست و مدل‌هایی که به کشورهای دیگر نظیر اسرائیل و عربستان فروخته شده، نسخه‌های کم آپشن‌تر و معمولی‌تر است.

احتمالاً تا حالا چندین بار نام F 35 را شنیده باشید اما افراد کمی هستند که با مشخصات اف ۳۵ و ویژگی‌های این جنگنده پیشرفته آشنایی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از این جنگنده پرآوازه بدست آورید.

بیشتر بخوانید: فرود موفق جنگنده F35 در بزرگراه [+عکس و فیلم]

مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

سخنگوی فرماندهی رزم هوایی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در خبری اعلام کرد که جنگنده لاکهید مارتین F-35 مجوز حمل بمب اتم را دریافت کرده است. وی گفت:

«در حال حاضر F-۳۵A‌های نیروی هوایی آمریکا فقط در واحد‌های تعیین ‎شده دارای گواهی طراحی و عملیاتی برای حمل بمب هسته‌ای B۶۱-۱۲ هستند و انتظار می‌رود که تمام F-۳۵A در موجودی نیروی هوایی آمریکا در آینده توان حمل این بمب هسته‌ای را داشته باشند.»

هم‌اکنون تقریباً ۱۰۰ بمب هسته‌ای از نسخه‌های قدیمی‌‎تر بمب هسته‌ای B-۶۱ در برخی کشور‌های عضو ناتو یعنی بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه که عضو ذخایر هسته‌ای ناتو هستند، نگه‎داری می‎ شود که قرار است با نسخه جدیدتر آن یعنی B۶۱-۱۲ جایگزین شوند.

جنگنده F-۳۵A مجوز حمل بمب هسته‌ای B۶۱-۱۲ را خواهد داشت. این جنگنده می‎تواند دو تیر از این بمب هسته‌ای را در دهلیز داخلی خود حمل کند. (دو تیر بمب هسته‌ای B۶۱-۱۲ در دهلیز داخلی جنگنده اف ۳۵)

مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

بمب اتمی B61

بمب هسته‌ای B61 در اوایل دهه شصت طراحی و تولید شده و در اواخر همین دهه به کار گرفته شد. این سلاح هسته ای هم‌اکنون جزء بمب‌های اتمی هواپرتاب محبوب آمریکاست.

این بمب اتمی از طریق روش‌های مختلفی (احتمالاً مانند تعیین زمان مجاز انجام واکنش همجوشی-شکافت در سلاح) قابلیت تنظیم میزان انرژی رهاشده را دارد. نسخه‌ ١٢ این بمب قابلیت تنظیم توان سلاح از ٠.٣ هزارتن تا ۵٠ هزارتن ماده‌ منفجره‌ TNT را دارد. (جهت درک این اعداد، سلاح هسته‌ای پسرکوچک که برفراز هیروشیما منفجر شد، توانی معادل انفجار هم‌زمان ١۵ هزارتن ماده‌ منفجره‌ TNT داشت.)

مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

بمب هسته ای B۶۱-۱۲

از نکات جالب در مورد خانواده‌ تسلیحات هسته‌ای B۶۱ نبود عملکرد ایمنی برای هسته‌ سلاح در برابر آتش‌سوزی است. البته تقریباً تمام نسخه‌های این سلاح به‌جز تعداد محدودی قابلیت جلوگیری از مسلح‌سازی ناخواسته و زودرس را دارد. این بدین معناست که اگرچه در صورت رخ دادن حادثه، احتمال انفجار سلاح بسیار کم است، اما احتمال نشت سوخت (پلوتونیوم) و از بین رفتن کامل آن وجود دارد.

مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

پیش از آنکه بخواهیم به مشخصات F 35 بپردازیم، بهتر است ابتدا اطلاعاتی درخصوص شرکت سازنده اف 35 و انواع مدل های جنگنده F-35 بدست آورید.

سازنده جنگنده F-35

جنگنده F35 توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin Corporation) که به غول صنعت صنایع هوافضا و دفاعی آمریکا لقب گرفته، ساخته شده است. این شرکت درسال 1995 با ادغام دو شرکت لاکهید و مارتین مریتاپ در ایالت مرینلند ایالات متحده آمریکا تشکیل شد.

لاکهید مارتین تقریباً هرچیزی که مربوط به هوافضا باشد می‌سازد؛ از جنگنده‌های مخنلف گرفته تا هواپیماهای ترابری، انواع موشک‌های بالستیک، ماهواره، رادار و غیره.

مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

مدل های جنگنده اف 35

در حالت کلی جت اف 35 دارای 3 مدل اصلی است که هرکدام ویزگی‌ها و نقاط قوت خود را دارند. بخواهیم در حالت کلی بگوییم، هواپیمای جنگی F-35 سه مدل زیر با ویژگی ‌های اصلی را دارد:

  1. لاکهید مارتین F-35A: با توانایی نشست و برخاست معمولی (مانند دیگر جت‌های جنگی)
  2. لاکهید مارتین F-35B: با توانایی نشست و برخاست در هردو حالت به صورت عمودی (مانند بالگرد)
  3. لاکهید مارتین F-35C: این مدل مخصوص ناوهای جنگی آمریکا ساخته شده است
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

جت اف 35 در مدل‌های دیگری نیز ساخته شده است. این مدل‌ها بیشتر سفارشی بوده و کشورهای سفارش‌دهنده مانند اسرائیل درخواست می‌کنند که از سیستم‌های جنگی و الکترونیکی این کشور درون جنگنده استفاده شود. آمریکا نخست با این اقدام مخالف بود اما به سهولت نرم شد و ساخت اینگونه مدل‌ها را پذیرفت.

مشخصات اف 35

اما می‌رسیم به مشخصات جنگنده آمریکایی F35 که از هر لحاظ ذر جهان بی رقیب است. در بالا گفتیم که این جنگنده 3 مدل اصلی دارد؛ در ادامه مشخصات هر مدل را به همراه ویژگی‌های آنها بیان می‌کنیم.

مشخصات و ویزگی های جنگنده F-35A

  • جنگنده F-35A از لحاط وزنی از دیگر مدل‌ها سبک‌تر است و به دلیل همین ویژگی، امکان مانورپذیری بالاتری نسبت به دو مدل دیگری دارد. ضمناً این مدل از اف 35 جایگزین مناسبی برای جنگنده F-16 به حساب می‌آید و دیگر کشورها معمولاً به همین علت سراغ مدل A می‌روند.
  • اف 35  A تنها مدل اف-۳۵ است که توپ از داخلی استفاده می‌کند. F 35-A دارای یک توپ ۴ لول GAU-22/A، ۲۵ میلی‌متری است که این توپ توسعه یافته توپ GAU-12 Equalizer جنگنده هارییر است. این توپ در بخش سمت چپ جنگنده بالای ورودی هوا قرار گرفته‌ است.
  • این جنگنده همچنین تنها مدل F 35 است که روش سوخت‌گیری با بوم استفاده می‌کند. دریچه سوخت‌گیری نیز پشت کابین خلبان در میانه جنگنده قرار دارد. این روش سوختگیری دارای سرعت بالا و ایمنی بیشتری است.

اولین F 35های ساخته شده در سال ۲۰۰۶ دو فروند از مدل A این جنگنده بودند که اولین پرواز این جنگنده در دسامبر ۲۰۰۶ توسط این مدل انجام شد.

مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

مشخصات و ویژگی های جنگنده F-35B

  • اف 35 B در مقایسه با مدل A وزن بالاتری دارد و قدرت مانورپذیری آن نیز به پای مدل اول نمی‌رسد. اما ویژگی‌هایی دارد که متمایز از دیگر مدل‌هاست. اف 35 مدل B برای برخاستن در برخی مدل‌ها تنها به چند متر فضا نیاز دارد و در برخی مدل‌ها نیازی به این فضا نیست. همچنین نسخه B این جت پیشرفته برای نشستن مانند یک بالگرد به راحتی در هر مکانی فرود می‌آید. لازم به ذکر است که به هین ویژگی محفظه سوخت آن کوچکتر شده و توانایی حمل مهمات کمتری دارد.
  • اف 35 B همچون اف ۳۵ C و برخلاف اف ۳۵ A توپ ۲۵ میلی‌متری GAU-22/A را در خارج از بدنه اصلی حمل می‌کند. این توپ در داخل یک غلاف رادارگریز قرار داشته و زیر بدنه اصلی جنگنده قرار می‌گیرد.
  • F 35-B اولین پروازش را در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۰۸ انجام داد همچنین برای اولین‌بار در ۳ اکتبر ۲۰۱۲ بر روی عرشه ناو وسپ فرود آمد. قرار است اولین مدل از اف-۳۵ باشد که عملیاتی می‌شود. F 35-B در سال ۲۰۱۵ عملیاتی شد.

در ویدئوی زیر ویژگی‌های اف 35 B به خوبی قابل درک است و می‌توانید قدرت بالای این جنگنده را هنگام نشست و برخاست و معلق ماندن در آسمان لمس کنید:

مشخصات و ویزگی های جنگنده F-35C

  • جنگنده اف 35 C از مدل‌های A و B بزرگتر است و مخصوص ناوهای هواپیمابر طراحی و تولید شده است. به همین دلیل محفظه سوخت بسیار بزرگ‌تری دارد تا بتواند در مأموریت‌های دریایی بیشترین کارایی را داشته باشد.
  • اف ۳۵ C برای برخاست از روی ناو از سامانه کاتاپولت بخار یا الکترومغناطیسی استفاده می‌کند. این مدل F 35 همچنین برای فرود از قلاب گیرنده کابل که در زیر هواپیما قرار دارد برای گرفتن کابل روی عرشه ناو بهره می‌برد. F 35-C دارای ارابه‌های فرود قدرتمند تر نسبت به دو مدل دیگر اف ۳۵ است تا به خوبی فشار فرود کوتاه بر روی ناو را تحمل کند.
  • جنگنده F 35-C همچون مدل B از غلاف توپ ۲۵ میلی‌متری خارج بدنه اصلی بهره می‌برد و برای سوخت‌گیری هوایی نیز از روش میله و مهار چتری استفاده می‌کند. میله سوخت‌گیری اف-۳۵ سی در کنار کابین خلبان در داخل بدنه قرار گرفته و هنگام انجام عملیات سوختگیری از بدنه خارج می‌شود.
  • F 35-C به خاطر حمل سوخت بیشتر دارای برد عملیاتی بیشتر از سایر مدلهاست. این مدل از F 35 دیرتر از سایر مدل‌های اف ۳۵ عملیاتی خواهد شد.
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!
مشخصات اف ۳۵ ، تنها جنگنده‌ای که می‌تواند بمب هسته‌ای حمل کند!

بیشتر بخوانید:

ما که از دیدن تصاویر و خواندن ویزگی های جنگنده F 35 به وجود امدیم، شما چطور؟ آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ اگر نکته‌ای وجود دارد یا نظر نسبت به جنگندهای آمریکایی دارید، می‌توانید در  بخش کامنت‌ها آن را برای ما ارسال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر