coinex
راهنمای خرید تکراتو

دانشمندان علت‌های جدید ابتلا به بیماری آسم را کشف کردند. چرا آسم می‌گیریم؟

محققان علت جدیدی برای ابتلا به بیماری آسم شناسایی کرده‌اند و به‌طور مهمی روش جدیدی برای درمان این بیماری که می‌تواند علائم اصلی را پیشگیری کند، معرفی کرده‌اند.سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده که حدود 262 میلیون در سراسر جهان مبتلا به بیماری آسم هستند. اما به دلیل پراکندگی هنوز ابعاد ناشناخته بسیاری وجود دارد که شناخته جنبه‌های مختلف ان بیماری را در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. معمولاً آسم به عنوان یک بیماری التهابی تحت درمان قرار می‌گیرند – عوامل مانند گرده گیاهان یا گرد و غبار باعث التهاب می‌شوند که موجب تنگی مسیرهای هوایی و دشواری در تنفس می‌شود. داروهای اینهالر می‌توانند با تسکین مسیرهای هوایی و آرامش التهاب، این مشکل را رفع کنند.

بیشتر بخوانید: 

چرا به بیماری آسم مبتلا می‌شویم

اما مطالعه جدید به علت جدیدی اشاره می‌کند که التهاب خود نشانه‌ای از آن است. وقتی عضلات مسیرهای هوایی به انقباض می‌پردازند – که به آن برونکوکنستریکشن معروف است – سلول‌های اپیتلیال که مسیرهای هوایی را پوشش می‌دهند “فشرده می‌شوند” و سپس از بین می‌‌روند. با کمتر شدن این سلول‌ها به عنوان پوشش، شانس بروز حملات آسم در آینده افزایش می‌یابد.

پروفسور جودی روزنبلات  نویسنده اصلی این مقاله در این باره می‌گوید: «بدون وجود این لایه محافظ، افراد مبتلا به آسم به احتمال زیاد با التهاب‌های طولانی مدت، ترمیم زخم و عفونت‌هایی روبرو می‌شوند که باعث حملات بیشتر می‌شوند. با درک این مکانیسم اساسی، ما اکنون در وضعیت بهتری برای جلوگیری از همه این رویدادها قرار داریم.»

تیم تحقیقاتی آزمایش مذکور را با استفاده از مدل‌های حیوانی موش انجام داد و روی راهکار جدیدی برای کاهش افزایش سلول‌ها تمرکز کرد. ترکیب شیمیایی گادولینیوم که قبلاً  مشخص شده بود که توانایی مسدود کردن این فرآیند را دارد، در این مطالعه جدید مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج نشان داد که این ترکیب می‌تواند در موش‌ها از آسیب سلولی و التهاب مرتبط با حملات آسم جلوگیری کند.

درمان‌های فعلی قادر به جلوگیری از این خرابی نیستند – به عنوان مثال، اینهالرها مانند آلبوترول مسیرهای هوایی را باز می‌کنند که برای تنفس حیاتی است، اما، متأسفانه، ما متوجه شدیم که این خرابی از علائم بعدی جلوگیری نمی‌کند.

روزنبلات می‌گوید: “خوشبختانه، ما فهمیدیم که می‌توانیم از یک ترکیب ارزان مانند گادولینیوم – که اغلب برای تصویربرداری MRI استفاده می‌شود – برای متوقف کردن خرابی مسیرهای هوایی در مدل‌های موش و همچنین جلوگیری از التهاب و ترشح مخاط پس از حملات آسم استفاده کنیم. جلوگیری از این خرابی می‌تواند سپس از ایجاد عوارض عضلانی که حملات آینده را ایجاد می‌کنند، جلوگیری کند.”

هرچند که طبیعت موش‌ها با انسان‌ها متمایز است اما این تیم می‌گوید که مطالعه جدید ممکن است به پیدایش انواع جدیدی از درمان‌های آسم که فقط درباره درمان علائم نیستند، کمک کند.

این تحقیق در مجله علمی Science منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر