coinex
راهنمای خرید تکراتو

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان ؛ شهرهایی که هر سال رکورد گرما را جابه‌جا می‌کنند!

مردمی که در گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان زندگی می‌کنند زندگی سختی دارند، زیرا دمای هوا در این مناطق تا 50 درجه و بیشتر هم بالا می‌رود. این تنها یکی از چالش‌هایی است که تغییرات آب‌وهوایی برای انسان‌ها ایجاد کرده است.

در فصل تابستان که دمای هوا افزایش پیدا می‌کند،‌ زندگی برای افرادی که در شهرهای گرم ایران و جهان زندگی می‌کنند، سخت‌تر می‌شود و گاها مردم نمی‌توانند از خانه خود خارج شوند.

بسیاری از این شهرها چه در ایران و چه در جهان، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارند؛ اما سفر به این شهرها در فصل‌های گرم رونق ندارد و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند در فصل‌های سرد به این مناطق سفر کنند.

گفتنی‌است که در شهرهای گرم ایران و جهان دمای هوا از 40 درجه سانتی‌گراد بالاتر می‌رود که در برخی از آنها این گرمای شدید با رطوبت بالا نیز همراه است و تداعی‌کننده گرمای سونا است. ده‌ها شهر در خاورمیانه و آفریقا وجود دارند که در طول سال دمایی بالاتر از 40 درجه را تجربه می‌کنند و این بسیار طاقت‌فرسا است.

بیشتر بخوانید:

گرمایش جهانی چیست و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

پنج نکته مهم درباره ماهواره نقشه‌برداری آب‌های سطحی و اقیانوسی ناسا که نمی‌دانید!

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان

دمای کره زمین روزبه‌روز در حال افزایش است و با پدیده تغییرات آب و هوایی روبه‌رو هستیم. در واقع، همین گرمایش جهان بوده که تغییرات اقلیمی را به‌دنبال داشته و خود نیز باعث بروز مشکلات بسیاری در جهان شده است. تغییرات اقلیمی، تغییرات آب و هوایی است که به‌دلیل فعالیت‌های انسانی اتفاق افتاده است. گرم ترین شهرهای ایران و جهان امسال هم افزایش دمای عجیبی را تجربه کردند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

کویت

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان
گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان

کویت دارای آب و هوای بیابانی نیمه گرمسیری، زمستان‌های خفیف و تابستان‌های بسیار گرم است. خورشید معمولا در تمام روزهای سال می‌درخشد. بارندگی، کمی بیشتر از 100 میلی‌متر در سال گزارش شده که آن هم بین ماه‌های نوامبر تا آوریل (آبان تا فروردین) به صورت بارش‎های پراکنده است که گاهی می‌تواند بسیار شدید باشد و به سیل تبدیل شود.

هوای این شهر ثروتمند در طول بسیاری از روزهای سال اصلا قابل تحمل نیست. این شهر دو میلیون نفری درست در حاشیه سواحل خلیج فارس قرار دارد و یکی از گرم ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. بادهای گرم شمال غربی موسوم به باد شمالی در تابستان سبب وقوع طوفان شن تابستانی می‌شود و افزایش دما به 46.8 درجه سانتی‌گراد در ماه ژوئیه (تیر)  می‌رسد.

کویت در فصل تابستان میزبان بادهایی به شدت گرم است که به داخل این کشور نفوذ می‌کنند. گرمای طاقت‌فرسا و طوفان شن و ماسه از جمله موارد آزاردهنده‌ای هستند که مردم کویت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کشور کویت در سال تنها 22 روز بارانی دارد و همچنین بالاترین دمای ثبت شده در آن 51.1 درجه سانتیگراد بوده است. کویت با قرارگرفتن در عرض جغرافیایی ۳۰ درجه شمالی و در حاشیه بیابان‌های خشک و سوزان شبه جزیره عربستان، یک کشور با آب و هوای خشک بیابانی و فاقد هرگونه آب جاری است.

متوسط دمای سالیانه هوا 34.3 درجه بالای صفر است. در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت (خرداد، تیر و مرداد) دمای هوا به 45 تا 47 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. در سال 2012، شهر صلیبیه (Sulaibya) بالاترین دمای هوا در آسیا یعنی 53.8 درجه سانتی گراد (128.8º F) را تجربه و آن را ثبت کرد.

دالول در اتیوپی

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان

دالول (Dallol)، یک منطقه هیدروترمال در شمال اتیوپی است که با رسوبات نمک، آبفشان‌های گازی و چشمه‌های اسیدی شناخته می‌شود. این منطقه اکنون رکورد بالاترین میانگین دمای سالانه کره زمین را از آن خود کرده است و دومین مکان گرم جهان محسوب می‌شود.

میانگین دمای سالانه دالول از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶، ۳۴.۴ درجه سانتی‌گراد بود، اما میانگین حداکثر دما در آن دوره ۴۱.۱ درجه سانتی گراد (۱۰۶ درجه فارنهایت) گزارش شد. دالول، یکی از منزوی‌ترین مکان‌های روی زمین به‌شمار می‌رود و رایج‌ترین راه رفت و آمد در آن، از طریق شتر است.

بالاترین دمایی که تاکنون در این کشور شرق آفریقایی ثبت شده 48.9 درجه سانتی‌گراد است. با این حال، این شهر فقط به دلیل ثبت این دما لقب شهر داغ را نگرفته، بلکه حد فاصل سال‌های 1960 تا 1966 میلادی نیز شهر دالول با ثبت دمای 34.1 درجه سانتی‌گراد، بالاترین میانگین دمای سالانه را داشته است.

این شهر که توانسته در لیست گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان قرار گیرد، دارای رطوبت بسیار زیادی است، به طوری که با وجود داشتن جو کویری، رطوبت هوای آن هرگز از 60 درصد پایین‌تر نمی‌رود.

بیشتر بخوانید:

ناسا می‌گوید ژوئیه (تیر-مرداد) گرم‌ترین ماه تاریخ زمین است!

با رنگ کردن دو درصد زمین می‌توان گرمایش جهانی را کاهش داد!

بانکوک در تایلند

 

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان
شهرهای گرم ایران و جهان

کلان‌شهر شلوغ بانکوک به دلیل گرمای زیاد خود در دنیا مشهور است. میانگین دمای سالانه که ۸۵ درجه فارنهایت است، هرگز دمایی نیست که افراد بتوانند در آن احساس راحتی کنند. از ماه مارس تا مه (اسفند تا اردیبهشت)، زمانی که دمای هوا به ۳۵ تا ۳۷.۸ درجه سانتیگراد (۹۵ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت) می‌رسد، رطوبت هوا حدود ۹۰ درصد باقی می‌ماند.

در ماه ژوئیه (تیر)، افزایش نابرابر باران در سراسر کشور تایلند آغاز می‌شود، اما دمای هوا همچنان بالا است و رطوبت و گرمای زیاد، باعث ناخوشایند شدن هوای این شهر برای شهروندان و گردشگران می‌شود.

تایلند دارای سه فصل گرم، بارانی و خنک است. اما دمای بانکوک اغلب گرم است، به طوری که میانگین دما در خنک‌ترین ماه در این کشور، یعنی دسامبر (آذر)، 37.1 درجه سانتیگراد بوده است. پس تعجبی ندارد که میانگین دمای هوای ژوئن تا اوت (خرداد تا مرداد) در این شهر 40 درجه سانتیگراد باشد.

اما چیزی که شرایط را طاقت فرساتر می‌کند دمای شب‌های این شهر است. در ماه آوریل حداقل دمای ثبت شده در این شهر 26.9 درجه سانتیگراد گزارش شده است. به این هوا باید رطوبت وحشتناک را نیز اضافه کنیم. بانکوک به دلیل گرمای بسیار زیاد توانسته در لیست شهرهای گرم ایران و جهان قرار گیرد.

تیمبوکتو در مالی

شهر تیمبوکتو در مالی نیز به دلیل دمای بالای هوا و همچنین وجود بیش از حد شن و ماسه و طوفان شن در لیست گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان قرار گرفته است. در این شهر تاریخی که چیزی حدود 40 هزار نفر هم جمعیت دارد، جز شن چیزی دیده نمی‌شود.

این شهر زیبا را شن و گرما احاطه کرده و همین باعث شده شرایط زندگی در آن برای مردم بسیار سخت باشد. دمای هوا در این شهر بسیار بالاست و باید گفت که در ماه ژوئن (خرداد) میانگین دمای آن 41.6 درجه سانتی‌گراد است. دمای حداکثری ثبت شده برای تیمبوکتو مالی نیز چیزی حدود 54.5 درجه سانتی‌گراد است که بسیار بالاست.

اگر فکر می‌کنید که این گرما فقط مربوط به فصل تابستان است باید گفت که اینطور نیست، زیرا این شهر در فصل زمستان نیز بسیار گرم است. دمای ثبت شده برای این شهر در فصل زمستان 32.2 درجه سانتی‌گراد است که برای فصل سرما بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید:

هشدار دانشمندان در خصوص رکوردشکنی دمای زمین طی 5 سال آینده

موج گرمای بی‌سابقه‌ای اروپا را فراخواهد گرفت

ایلیزی در الجزایر

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان
گرم‌ ترین شهرهای جهان

شهر ایلیزی در الجزایر نیز در لیست گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان قرار دارد زیرا گرمای طاقت‌فرسای آن باعث شده کسی مایل به زندگی کردن در آنجا نباشد.

ساکنان این شهر در ماه اوت (مرداد) گرمای 51 درجه‌ای را تجربه می‌کنند که بسیار زیاد است و باعث شده مردم تمایلی به بیرون آمدن از خانه نداشته باشند. میانگین دمای کویری که در ماه‌های ژوئیه و ژوئن (خرداد و تیر) تاکنون در این شهر ثبت شده است، 41 درجه سانتی‌گراد است.

این شهر در تمام فصول سال گرم است و سرمایی به خود ندیده است. سردترین دمایی که تاکنون در این شهر ثبت شده، مربوط به تاریخ 4 ژوئن 1997 میلادی است که حداقل دمای اعلام شده 40 درجه سانتی‌گراد بود. جمعیت این شهر گرم 17 هزار نفری سالانه 5.5 درصد رشد می‌کند.

اهواز

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان

شهر اهواز در موقعیت جغرافیایی ۳۱ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۶۵ دقیقه طول شرقی، در بخش جلگه‌ای خوزستان و با ارتفاع ۱۲ متر از سطح دریا واقع شده‌است. نام شهر اهواز به دلیل آب و هوای گرم آن در لیست گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان دیده می‌شود.

هوای اهواز از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 میلادی، به‌عنوان آلوده‌ترین هوای جهان معرفی شد. آلودگی هوای این شهر در کنار گرمای سوزان، شرایط طاقت فرسایی را برای ساکنان این شهر 1.5 میلیون نفری رقم زده است.

تابستان‌های داغ طولانی و زمستان‌های نه چندان خنک و کوتاه، این شهر را در زمره گرم‌ترین شهرهای جهان قرار داده است. میانگین حداکثر دمای تابستانی در شهر اهواز 46.8 درجه سانتی‌گراد است اما این دما در برخی مواقع حتی تا 50 درجه سانتی‌گراد نیز بالا می‌رود.

هوای شهر اهواز تقریبا در تمام طول سال گرم است و این امر شرایط سختی را برای مردم آنجا به وجود آورده است. وزش باد در این شهر نیز مشکلاتی را ایجاد کرده، زیرا بادهای آن همراه با گرد و خاک است که حتی نفس کشیدن را برای مردم سخت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی به کوچک‌تر شدن اندازه مغز انسان منجر می‌شود!

رکورد گرمترین روز زمین بعد از حدود 7 سال جابجا شد!

مهران در ایلام

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان
گرم‌ ترین شهرهای ایران

مهران شهری در استان ایلام و مرکز بخش مرکزی شهرستان مهران است. شهر مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع شده و بخشی از مناطق گرمسیری استان ایلام محسوب می‌شود. شهرستان مهران با ثبت دمای 48.5 درجه سانتی‌گراد، در لیست گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان قرار می‌گیرد.

همچنین افزایش گرد و غبار و توده ریزگردها در این شهر باعث شده زندگی در آنجا برای مردم سخت باشد. افزایش وزش باد در این منطقه باعث شکل‌گیری و نفوذ توده گرد و غبار شده و باعث شده آلودگی هوا در این شهر افزایش یابد.

زابل در سیستان و بلوچستان

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان

آب‌وهوای شهرستان زابل از نوع بیابانی و گرم و خشک است که حداقل دما در آنجا در دی‌ماه ۷ درجه و حداکثر دما در تیر ماه زابل بالای 53 درجه گزارش‌ شده است. جریان باد در شهرستان در کلیه فصل‌ها برقرار است، بادهای ۱۲۰ روزه حاصل توده‌های پرفشار غربی است که در فصل تابستان از شمال شرق به جنوب شرق می‌وزند.

حداکثر وزش این باد در تیر ماه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد که در مسیر باعث جابه‌جایی ریگ‌های روان می‌شود و طوفان‌های شن، تپه‌ماهور و ماسه‌بادی‌ها را شکل می‌دهد. به‌دلیل میزان ذرات معلق در هوا، زابل در لیست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارد.

میانگین بارش سالانه در این شهرستان که یکی از گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان است، ۵۹٫۶ میلی‌متر و دمای آن در سال از ۹٫۵- تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد متغیر است. زابل شهری زیبا در استان سیستان و بلوچستان است که آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای‌داده است.

یزد

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان
گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان

یکی از شهرهای گرم و خشک ایران، شهر یزد است که بین کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار گرفته و موقعیت آن باعث خشکی بیش از حد این شهر زیبا شده است. نام این شهر هم در لیست گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان دیده می‌شود. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۲۰۰ متر اعلام شده و قرار گرفتن در یک موقعیت نامناسب طبیعی باعث شده است تا این شهر شاهد میانگین بارش کمی در طول سال باشد و به دلیل گرمای شدید و تبخیر فراوان و همچنین دور بودن از دریا، آب و هوای مناسبی نیز نداشته باشد.

دور بودن از دریا، نزدیکی با کویر خشک و پهناور نمک، رطوبت نسبی کم همراه با گرمای بسیار، از عوامل مهم و تاثیرگذار دیگری هستند که یزد را به یکی از خشک‌ترین مناطق ایران تبدیل کرده‌اند. گذشته از آن، در این منطقه نوسان شدید درجه حرارت نیز وجود دارد که این موضوع نیز خود مشکل‌ساز شده و باعث تغییرات شدید آب و هوایی شده است. از نظر مختصات جغرافیایی، نقطه مرکزی ایران (ساعت مارکار) در این شهر قرار دارد.

این شهر زیبا و تاریخی در فصل تابستان آب و هوای بسیار گرمی دارد، نوسان شدید دمای هوا بین شب و روز مشکلات بسیار زیادی را برای مردم این شهر به وجود می‌آورد. از این نگاه می‌توان گفت یزد دارای دو فصل است؛ فصل بلند گرما از اسفند تا مهر و فصل کوتاه سرما از آبان تا اواخر بهمن.

سوالات متداول

گرم‌ترین شهرهای ایران کدامند؟

شهرهایی چون اهواز، مهران و زابل از جمله شهرهای گرم ایران محسوب می‌شوند.

گرم‌ترین شهرهای جهان کدامند؟

دالول در اتیوپی، بانکوک در تایلند و کویت از جمله شهرهای گرم جهان محسوب می‌شوند.

بالاترین دمای هوا در شهرهای گرم ایران و جهان چقدر است؟

در شهرهایی چون دالول در اتیوپی، بانکوک در تایلند و کویت که گرم‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شوند دمای هوا تا بالای 47 درجه سانتی‌گراد نیز افزایش می‌یابد. شهرهای اهواز، مهران و زابل که گرم‌ترین شهرهای ایران هستند نیز دمای هوای بالای 48 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    سلام
    یه نکته از یزد بگم و برم …
    استان یزد در مرکز ایران قرار گرفته و خب اصولا باید گرم باشه ، اما چون برخی از شهرستان های یزد در ارتفاعات بالایی قرار گرفته اند در ماه تیر که دمای مرکز استان 45 درجه است در ان روستاها ما برف داریم

    پاسخ

    مسخرس، الان مایی که اطراف بندر عباسیمم دمای هوامون همیشه بالای ۵٠ درجست بعد میگید اهواز بالای ۴۸ عه؟

    پاسخ

    اگر در این پست فقط به دمای کلان شهرهای دنیا اشاره شده بود، مطلب می‌توانست درست باشد. اما چون شهرهای کوچک با جمعیت بسیار کم هم لحاظ شده، پس می‌شود گفت که شهرستان کوچک شهداد در لبه کویر مرکزی، امیدیه خوزستان. چندین شهر دیگر خودمان (طبس،….) گرم‌ترین شهر ایران حتی جهان هستند.

    پاسخ

    شهرهای گرم تو زمستان سرمای استخون سوزی هم دارن که سرماش انگار تیغه می زنه به استخون شهرهای مثل اهواز و غیرو

    پاسخ

    دما اصلا نشان دهنده خوبی برای احساس گرما در یک مکان نیست. باید رطوبت، شدت تابش خورشید و سرعت باد را هم لحاظ کرد. به عنوان نمونه، در بسیاری از روزهای تابستان، احساس گرما در سواحل شمال و جنوب(به ویژه بوشهر و هرمزگان) با دمای حدود۳۵ درجه بسیار بیشتر از آبادان و اهواز با دمای حدود ۵۰ است! و اتفاقا در بعضی سایتهای هواشناسی این دمای احساسی را محاسبه می کنند که گاهی در مناطق شرجی با دمای حدود ۳۵، دمای احساس ۶۰ وبالاتر درج می گردد. قطعا احساس گرما در سواحل هرمزگان و بوشهر و حتی گاهی گلستان، مازندران و گیلان بیشتر از شهرهای با دمای بسیار بالای خوزستان و ایلام و مناطق مرکزی ایران است.

    پاسخ

    این لیست خیلی مسخره هستش.دمای هوای شهرهایی مثل اهواز و امیدیه توی تابستون حتی توی سایه هم از دمای هوای کویت بالاتر هستش.من خودم سالها اهواز زندگی میکردم.حتی فیلمش هم توی شبکه های اجتماعی بود که تخم مرغ رو روی آسفالت میریختن و بعد چند ثانیه کاملا نیمرو میشد.ما خودمون که با دما سنج اندازه میگرفتیم بعضی و قتها به بالای 65 درجه هم میرسید.

    پاسخ