coinex
راهنمای خرید تکراتو

اعلام زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی ؛ آیا زیرساخت خودروهای برقی فراهم است؟

بالاخره زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی در سال 1403 اعلام شد. طرح فروش این خودروها از سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آغاز می‌شود.

زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی مشخص شد. طبق این خبر قرار است برای اولین بار در سال 1403 شاهد طرح های فروش خودروهی برقی و وارداتی باشیم.

پیش‌تر گفته شده بود که برای فروش خودروهای برقی یک سامانه مجزا در دست ساخت است؛ اما طبق گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، این سامانه فعلاً آمادده نیست و تمامی خودروهای برقی تا اطلاع ثانوی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی به فروش می‌رسند.

با وجود اینکه قرار است خودروهای الکتریکی و هیبریدی در کشور عرضه شوند، این سؤال پیش می‌آید که آیا زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این خودروها در ایران وجود دارد یا خیر؟ چرا که اگر زیرساخت‌های لازم وجود نداشته باشد مردم به دردسر می‌افتند. در این خصوص یک کارشناس بازار خودرو اظهارنظر کرده است که در ادامه مطلب به جزئیات صحبت‌های وی و زمان فروش خودروهای برقی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: کارشناس بازار: علت ناترازی بنزین خودروهای مستهلک است

زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: «برنامه‌ریزی شده از روز یکشنبه هفته آینده خودروهای وارداتی از جمله خودروهای برقی در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه شود.»

وی افزود:

تا زمانی که سامانه عرضه خودروهای برقی آماده شود، خودروهای برقی در همان سامانه اصلی عرضه خواهد شد. بنابراین در اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال جاری، خودروهای برقی نیز عرضه می‌شود.

به گفته وی به زودی سامانه‌ای در زمینه عرضه خودرو‌های وارداتی راه‌اندازی خواهد شد. ضیغمی در پاسخ به اینکه خودرو‌های برقی وارداتی از کدام کشور‌ها خواهد بود؟ پاسخی نداد.

زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی

زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهی برقی و هیبریدی مهیا نیست

به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، درخصوص حل بحران ناترازی انرژی در کشور گفت: «استفاده از خودرو‌های هیبریدی و برقی یکی از راهکار‌هاست اما در استفاده از خودرو‌های برقی، باید ابتدا به خدمات پس از فروش، زیر ساخت مورد نیاز و ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق در سال گذشته که در ۱۴۰۳ افزایش هم خواهد داشت توجه شود.»

وی افزود:

بررسی‌های من نشان می‌دهد اینگونه عمل نشده است، ما در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای برقی و هیبریدی یک آئین‌نامه نداریم؛ در رابطه با برق شرایط مشخص است و هیچ دورنمای مثبتی در این باره نمی‌بینیم و حتی مسؤولان امری که دایه‌دار واردات خودروهای این چنینی هستند گامی در راستای تامین برق آن بر نمی‌دارند.

فرزانه در ادامه افزود: «تمام این اقدامات همانند یک زنجیره به هم متصل است و طبعاً هرکدام را اگر تامین نکنیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم. وقتی باید خودروی برقی وارد کنیم که در تامین انرژی آن دچار مشکل نشویم؛ در صورتی که جواب وزارت نیرو به وزارت صمت برای تامین انرژی خودرو‌های برقی شفاف بوده و اعلام کرده که ایجاد چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست.»

زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی
مسیح فرزانه کارشناس خودرو

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد:

این مشکل را ما در CNG کردن خودرو‌ها هم شاهد بودیم. مردم باید در صف‌های طولانی یک تا دو ساعته منتظر می‌ماندند تا بتوانند سوخت CNG خودروی خود را تأمین کنند.

وی گفت: «باید از تمام سوخت‌ها برای متنوع کردن سبد سوخت استفاده و نباید فقط به یک تا دو مورد سوخت بسنده کرد. تنوع بخشی به سبد انرژی مسلماً می‌تواند بار را از دوش بنزین دارد و گامی در مسیر رفع ناترازی سوخت کشور برداشته شود. البته همانطور که توضیح دادم زیرساخت هم باید تامین شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای الکتریکی در ایران چیست؟ آیا به راستی زیرساخت لازم برای استفده از خودروهای هیبریدی و برقی و کشور وجود ندارد؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر